HjÄlp, Nu!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Banana Pancake
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 267
  • Visningar Visningar 29 097
Sv: HjÄlp, Nu!!

har hästen tidigare haft foderstrupsförstoppning så är risken större att den får det igen. min fick det 2 ggr på en 6 månaders period, andra gången blev det akut resa till ultuna där han fick stå 5 dagar:crazy:
idag blötlägger vi även havrekrossen.
viktigt att kolla tempen och allmäntillståndet efter en övergående fsf eftersom rester av fodret kan ta sig ner i lungorna och orsaka lungvägsinflammation. ta tempen några dagar efteråt.
min häst blir mer lättlastad när han inte är riktigt kry, orkar liksom inte tjafsa emot. hoppas dett löser sig till det bästa!

ni kanske kan hyra en b-korts lastbil?
då står de väldigt bra och man kan ha halsrem på dem!
sen kan man ju stå i transporten med hästen utan att dö...
jag skulle nog inte våga stå i en vanlig transport...

annars är det väl bara att åka, någon gång måste vara den första... ta det lugnt å åk, stanna då och då för att kolla till henne!

Varför inte använda sig utav rena bas varor, istället för att använda sig utav pellets.
Stöp hel havre och korn, 50/50.
Betfor
Mineraler
Lucern strå mix.

Lasta och kör bara. Unghästar brukar ha nog med att balansera ändå, så de hinner oftast inte tänka på annat. Gör det inte så dramatiskt. Nångång måste ju hästen åka transport, och varför då inte nu ?! Se det som en *träning*. Avdramatisera det hela lite.

Lasta och kör bara. Unghästar brukar ha nog med att balansera ändå, så de hinner oftast inte tänka på annat. Gör det inte så dramatiskt. Nångång måste ju hästen åka transport, och varför då inte nu ?! Se det som en *träning*. Avdramatisera det hela lite.

Du tog orden ur mun på mig....

Som sagt... Lasta och kör.....

*kl*

Svarar alla!

I morse ringde vi till kliniken o sade att vi måste komma idag och inte på tisdag, för hon kunde varken äta eller dricka utan att få upp det. Så de sa att det gick bra att komma.

Vi var lite nervösa inför hennes första transportresa, men det gick över förväntan! Lastat henne har vi gjort, så hon gick rätt på, sen bara körde vi, och hon hade nog fullt sjå, med balansen, som sagt. Vi hade även en lugn shettis vid sidan om.
Hon rörde inte en fena på hela resan! Vi var så stolta!

Utlastningen gick lika bra och inne på kliniken också.

De körde ner slangar i alla strupar och rör en häst kan ha:) Men, tyvärr(!) hittade de inget ovanligt. De röntgade även de bakersta tänderna. Men inget!
Veterinären hade aldrig varit med om detta.
Det kan vara typ halsfluss sade vet. Så att hon har så ont att hon inte ens vill svälja ner något.
Men hon fick antibiotika och smärtstillande.

Hon gick på utan vidare på transporten igen! Och när vi kom hem försökte hon äta lite gräs, med bättre resultat. Det kan ju varit det smärtstillande som verkat.
Vi skulle ringa vet. på måndag igen. Hoppas verkligen det blir bättre! Annars får vi åka in igen.
På ett sätt hade det kännts skönt om det kunde varit en pinne eller något som suttit i vägen, så man visste vad som var fel och kunde åtgärdat det. Jobbigt med ovisshet.

En inackordering råkade ut för något liknande, hästen kunde varken äta eller dricka, de åkte in till klinik som gick ner och tittade men hittade ingenting utan sa att allt såg normalt ut. De skickade hem hästen som fortfarande inte kunde äta eller dricka:eek:

Ägaren fick ta ut distriktaren som droppade upp hästen 2 ggr om dagen i ett par dar.
Det var så synd om hästen och jag blev riktigt upprörd och bad hästägaren åka till en annan klinik för ny koll. Kliniken gick ner och sa att det såg förskräckligt ut, inflammerat och svullet, tillslut hittade man orsaken , långt ner i matstrupen satt en lite taggbuskekvist fast! ( hästen var ett riktigt matvrak) De fick ut taggen och 2 dgr senare var hästen återställd!

Ojdå! det lät ju inte alls bra!

Men vi kollade också på skärmen och såg inget ovanligt. Inte för att vi är experter överhuvudtaget, men det var bara lite rodnad och liiite matrester. Hoppas inte de missade något!

Vi har hästarna inne på natten så vi kan kontrollera vad hon får i sig. Men som sagt, blir hon inte bättre över helgen så är det ju allvarligt, då måste vi tillbaka.

Hoppas att det går bra för er!

Senast ändrad av en moderator:

Än så länge äter hon utan att det kommer upp något!:bump:
Peppar, peppar!

Frågan är om det kan vara halsfluss då, eftersom det blivit bättre med det smärtstillande!

Men det känns ju nästan som det måste vara pelletsen som sväller?

Skulle aldrig i livet ge min häst torr pellets.
Pellets är komprimerad torrsubstans som självklart sväller i
kontakt med vätska/saliv/slem osv. Blötlägger både kraft o lusern tillsammans med betfor, ingen ger väl sin häst torr betfor????

WB

Innan har vi som sagt gett våra hästar torr pellets.
Det har alltid gått bra eftersom de högst fått en deciliter som godis/få ner mineralerna, men unghästen har vi gett lite mer, ca ett halvt kg.
Det har aldrig varit några problem, men nu om vi ger henne det igen, så kommer vi blöta det. Men det lutar mer åt helhavre.

Jag vet dock MÅNGA som ger det torrt, och jag visste inte att det var ett stort problem att många ger torrt. Men nu vet vi.

Men det var med största säkerhet inte pelletsen som gjort vår unghäst dålig.

finns det ens någon rekommendation på att ge pelletsen blöt??

Kl
Jag har varit med om två foderstrupsförstoppningar. Den ena var av havre och den andra av bara hö.
Jag har alltid gett mina hästa torr krafft och aldrig haft några problem.
Jag tror också att den största risken är vi. Alltså felaktiga fodringsrutiner.

jag har oxså råkat ut för detta en gång med havre. jag har inte och kommer inte använda pellets. idag ger jag mina hel havre eller hel korn, helt ska det vara, lite vatten i detta och 3dl solrosolja. sen tillkommer ju massa annat, vitaminer betfor rot-saker osv....

Liknande trådar

Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 609
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 383
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och... 15 16 17
Svar
335
· Visningar
47 264
Senast: Efwa
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 973
Senast: Phadrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka