Hjälp oss

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare WithoutFaith
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 520
W

WithoutFaith

Vi velar, en kylinge, boj, stra trailer eller henra?

Ge oss för och nackdelar

Vi kommer ha en ny, boggie och fronturlastning oavsett modell :)

Vilken är favoriten? favoritmodell? märket?

:D

Sv: Hjälp oss

Jag har nu i veckan beställt ett nytt Star Safir (boggie, sadelkammare).
Jag va först inne på ett beg. men sen blev det nytt iallafall (jag ville ha en beg. i bra kvalitet o skick o dessa låg på runt 50' trots ca 8 års ålder, så jag valde att lägga lite mer pengar på ett nytt istället, mitt kostade 70' men då är det inkl lite "extrautrustning").

Henra är väl ett rätt "nytt" märke va? jag är faktiskt kritisk till de nya, utländska märkena som kommit senaste åren. man kan ju fråga sig hur hållbarheten är på dessa släp?

nej, jag ville ha ett hederligt, beprövat släp så för mig stod det mellan star, kylinge eller boj. ville HELST ha ett star, vet många som är mkt nöjda med sina star-släp (o det verkar va många här på buke som oxå e nöjda).

jag valde safir för att jag behöver inte ha ett onödigt stort släp att dra runt på (har bara B-kort o ska bara köra en häst åt gången). De nyare modellerna är ju så hiskeligt stora o otympliga, och lastvikten lägre. star e snygga att titta på och jag tkr de verkar ha många bra detaljer och bra säkerhetstänk.

bl a öppningsbara fönster, taklucka, limmad o halkfri matta, mjuk nederdel av mellanväggen, bra bomlåsningar, säkerhetsbommar, ljust o rymligt, snyggt.... såg många fördelar med star.

www.startrailer.nu

nackdelen med star får väl bli att de blivit uppköpta av thule, så det kommer antagligen stå "Thule Star ...." på dem :cool:

Ah! :eek: Bäst att köpa innan det står Thule på då!

Jo vi är kritiska mot henra plus att vi har en skitbra "gubbe" som säljer star trailer nära där kompisen ska ha stallet som man ofta även hyrt av som är toppen att ha att göra med så väger mot en star :)

det är nog redan försent (tror jag), så vida du inte köper en beg. förstås!

precis som jag då, han jag åkte till säljer mest star (både beg. o nya) o han är jätteduktig oxå. Dock va jag själv mest inne på en star redan innan jag kom dit, så jag tror inte han "övertalade" mig på ngt sätt ;)

WithoutFaith skrev:
Vi velar, en kylinge, boj, stra trailer eller henra?

Ge oss för och nackdelar

Vi kommer ha en ny, boggie och fronturlastning oavsett modell :)

Vilken är favoriten? favoritmodell? märket?

:D

Vi har en Star Trailer begangnad med sadelkammare. Kommer ev bygga ut fronturlastning också. Släpet är stort och luftigt och är ljust så hästarna gillar att åka i det. Det är extra bred och hög så det blir väldigt ljust därinne:) Rekomenderar Star Trailer jag ja!

gör det lite enklare och välj bort Kylinge. Den skulle jag inte ens fundera på. Har kompisar som kört med K och det har varit tjorv till och från med dem. Så då har du bara att välja mellan Boj och Henra!
Själv skulle jag nog kika mer på Boj....

jag har en henra.
och har använt det i många år nu. (har haft en tidigare modell som vi lånat)
Dom ligger jätte stadigt på vägen, inget skrammel i själva trailern (så som det ofta är i tex star) mycket bra andrahandsvärde oxå.

Jag älskar mitt henra och det är verkligen superbra.

Det vi hade och lånade under tiden vi inte hade ngt eget fungerade so uthyrningssläp.
Det höll i många år. Helt felfritt förutom draperiet dom hade ist för lucka (men nu har dom bytt ut det på dom nyare modellerna dock)
och det släpet var med om mycket.

Så henra håller faktiskt jäkligt bra.

jag gillar Boj (dom nya) allra bäst Ume.
star trailer verkar trevliga också.
själv har jag en kylinge.

Jag har precis fått en Star Diamant och den är utan fronturlast o sadelkammare då, men den är boggie och extra bred. Stor och rejäl och med säkerhetsbommar, jag tycker den är kanonbra!

Jag har en Star Safir. Varit kanon i alla lägen, kan inte komma på något negativt mer än att de kostar en del att köpa. Dock har de väldigt bra andrahandsvärd, vilket är ett + . Har aldrig varit med om något "skrammel" el. liknande.
Så jag röstar för Star.

jag tycker bäst om boj för de har bättre form på taket och fram

Jag har alltid innan gillat Star men sist då jag hyrde en så försvann lite av det.
Ruskigt trögdragen. Nu idag hyrde jag en VV istället. Oj vad lätt det rullade..

Vet några som har problem med bromsarna på sina nya Star. I grund och botten är Kylinge och Star samma sak, Star är ju ett Kylinge från början så det är ju rätt logiskt.

Gillar dom äldre Kylinge men dom nya ska enl. ett test som gjordes med Hästmagasinet och någon biltidning vara väldigt ostadiga i "älgtestet".

Boj och Henra har jag bara hört bra om, Boj har väldigt bra andrahandsvärde dessutom.

Jag skulle välja antingen Boj eller Star Trailer, tycker dom verkar trevligast. Men är mest förälskad i Boj :love: Så himla stadiga, rymliga, ljusa och luftiga invändigt. Men annars gillar jag Ume också trevliga och ljusa dom med. Lycka till med transport köpet! :)

Ume släpen är nog bland de bästa släpen framförallt om man får för sig att åka till norrland mitt i vintern då tex star och värmlandsvagnens låsningar har frusit för mig. Men Ume släpen e ju så fruktansvärt fula, och Boj har ju väldigt snygga släp till utseendet iaf :)

Jag var också inne på star, henra mfl. Men jag köpte ett ifor williams med fronturlastning och step up. Använder dock inte fronturlastningen så ofta, tycker att jag fick ett prisvärt släp som ligger super på vägen och är lätt att dra. Ett minus är att hela underredet är galvat UTOM axlarna, helt idiotiskt de börjar redan bli röda och släpet är inte ens ett år gammalt. Annars är jag helnöjd.

VV är ett släp jag ALDRIG skulle få för mig att köpa, usch vilket skitsläp :(

Hallå.
Vi har tidigare hyrt Star Safir, visst är det ett helt okey släp men inget toppen släp tycker jag.
I ett test som gjorde nyligen i någon hästtidning (kommer inte ihåg villken) jämförde de olika släp. Star var den stora förloraren medan Henra var en av de bästa. Vi kollar själva på Henra just nu och det jag kan säga är att släpet verkar väldigt bra och hållbart dessutom är det jätte bra andrahandsvärde. Det sjunker med ca 3500 per år...

Det man också ska veta med Star är om man köper ett nytt och betäller med t.ex. frontutlastning och sadelskåp kommer släpet att väga mer än vad det står att släpet gör. Det blir så eftersom de bara hänger på extrautrustningen utan att väga om släpet efteråt.
Annars är väll Star helt okey.

Hoppas du blir nöjd med vad du än väljer!:)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Jag har länge velat bo på Gotland och har nu äntligen fått möjlighet när jag blivit antagen till skola. Skolan ligger i Fårösund. Jag...
Svar
6
· Visningar
710
Senast: Santoxen
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger... 2
Svar
21
· Visningar
2 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka