HJÄLP! Panik i transporten, slog runt.

Charlotta

Trådstartare
Min häst fick panik i transporten, reste sig, drog loss grimmskaftet, fick frambenen över bommen och slog sedan över på rygg med bakbenet ut genom framdörren!. Tog sig sedan upp, vände och KRÖP under bommen ut genom framdörren.
Som tur var inga större skador.
Nu hör till saken att hon inte är lättlastad. Linor runt baken och mycket övertalning, när hon väl är inne slänger hon sig bakåt och ut om linorna inte tar emot. När man ska fälla upp lämmen för att stänga måste man ha linor bakom för då försöker hon slänga sig ut. Enda sättet är att ta 10 cm åt gången tills det är stängt.
Hon är hos mig på foder och ägaren säger att hon alltid(hästen inte ägaren) varit "hoppig" inne i transporten, däför alltid bindit upp hästen väldigt kort runt bommen.
När vi hämtade hästen tog det 30 min att lasta henne med många som hjälpte till, hon slängde sig ut flera gånger. Ägaren säger att när hon köpte henne som unghäst var det alldrig några problem att lasta. Nu vet jag inte hur jag ska göra. Hon är en jättefin häst med bra hoppkapacitet, det måste gå att lösa detta på något sätt, då hästen ska tävlas och dessutom snart är till försäljning.
Det blev långt det här. Hoppas att ni kan hjälpa mig med råd och tips. Har inte vågat gå i närheten av en transport sen dess. :confused:

Usch vad trist! Mitt råd är att inte överdramatisera det hela. Nästa gång du lastar gör du precis som vanligt, men åker bara en liten sträcka. Har du tur så har inte hästen upplevt det lika dramatiskt som du.

Min häst slog runt på lemmen en gång när jag försökte lasta honom själv, men efteråt var han varken sämre eller bättre att lasta :smirk:

Usch så hemskt, vilken tur att hästen kunde resa sig efter att slagit runt bommen.
Vet de som tragit hjälp av branmänn för att lyfta ur hästen som fastnat på rygg.

Min pålle var jätte jobbig under en långfärd. Inlastnng gick bra, men sen så ja..hon hoppade, men vi hade halmbalar framför bommen, så hon satt ner på gumpen och hovarna rätt upp i luften. Vi fick ner henne, men samma ska igen så fort vi startade bilen.

Tillslut tog vi väck all inredning och lät henne stå lös...och tro det eller ej så vände hon sig och åkte baklänges, och det gick jätte bra!!
Hon stod snällt stilla och när hon skulle lastas ur, vände hon sigfick grimma på och öppnade bak pch leddes ut..inga problem!!!

Nu har vi fortsatt att låta henne åka lös...men inom snar framtid ska vi köpa en liten lastbil där hon kan stå lös, utan risk.u

Hoppas det löser sig.

Sam

De flesta hästar gillar nog inte att åka transport, men de står ut med det. Att de överhuvudtaget går med på att kliva in i ett trångt utrymme är konstigt, än mer eftersom deras flyktvägar framåt och bakåt stängs igen. Sedan gör vi det svårt för dem att hålla balansen genom att köra transporten, inte sällan på dåliga vägar där det skumpar och svänger.
Vi har alltså berövat hästen något som är livsviktigt för den. Nämligen möjligheten att fly och att stå stadigt på jorden.
Inte konstigt att det ibland blir för mycket och hästen får panik.
Hästen vill inte gå in för den vet att det blir instängd, vi tvingar in hästen med linor och skyndar oss att stänga för så att inte hästen "hoppar ut igen" Sedan åker vi iväg fort innan hästen krånglar.

Varför inte göra transporten till en trevlig plats som hästen gillar? De flesta hästar gillar mat, äta är ju som bekant också livsviktigt för hästen. Se till att servera kraftfodergivan i transporten en tid framöver, ta bort inedningen och ha rampen nere så hästen kan gå ut om den vill. Ta bort alla krav. När transporten blivit en trygg och säker plats för hästen så kan man sätta in mellanvägg och stänga luckan och så småningom även köra iväg utan att hästen känner sig otrygg.
När man väl gjort sig detta "besvär" får man se till att behålla hästens förtroende genom att köra lugnt och sansat och genom att inte alltid lasta hästen när man ska iväg utan emellanåt lasta och låta hästen äta lite och därefter gå ut igen.

Som VIVA skrev:

Avdramatisera transporten!
Gör det till ett behagligare ställe för hästen. Ge den MAT där inne...

Låt bli att åka på ett tag tills du fått den att bli tryggare. Ta ut hästen till transporten dagligen (eller så ofta du kan), vill han inte gå in så lägg mat (favoritmaten) vid kanten som den kan äta på och vänja sig vid transporten till en början. Inget tvång! Lägg maten lite längre in för varje gång du märker att han lugnt äter vid det första stället... Låt han själv bestämma hur långt han vill gå.
Gör som Viva skrev också och att bort mellanväggen och öppna framdörren så hästen ser ljuset och ut. Ta sedan ett steg i taget o börja kanske med att stänga framdörren när hästen blivit trygg med att stå inne i transporten...

När han väl står inne i transporten av egen vilja så ge den havre och klappa o kela med den i lugn o ro där inne.
Om han vill backa ut så LÅT han göra det!

Och när ni slutligen vågar åka med honom så gör det bekvämt för honom! Åk lugnt, särskilt i kurvor!! Och se till att han har ett stadigt underlag av spån/halm eller liknande som gör att han kan stå ordentligt.

Allt detta är givetvis mer eller mindre tidskrävande och man måste ha tålamod!! Men om du nu ändå inte VÅGAR åka med honom nu efter olyckan och vill ha en häst som i framtiden ska vara lätt att åka med så är det värt mödan...
Eller hur?? PROVA!
:)

Har själv en häst som hoppade över bommen och gjorde illa sig rejält förra sommaren, han fick sys med 40 stygn i huvudet. Han slog hål i taket och knölade till det mesta av inredningen.
Jag var supernervös när vi skulle börja lastträna sen igen, vi tog det lugnt och han fick vänja sig sakta vid transporten igen. Han var faktiskt rikigt nervös..inte så han hoppade och for men han vart alldeles skakis..
Första gången vi gick in i transporten så stod vi där ca 1 min bara, jag stod med i och allting var öppent. Han stod kvar p g a att jag stod kvar, men han skakade som ett asplöv. Sen har vi byggt på mer och mer och nu går det bra att åka med honom igen. Lite chafs att lasta i ibland men han åker bra och blir inte orolig. Men man måste göra det regelbundet, jag hade inte åkt på en månad ungefär och vi skulle åka o träna..då vart han lite skakis igen. Så jag ska försöka åka 1ggr i veckan tills det blir som en vana igen att åka.
Jag har börjat knyta honom lite annorlunda också, så det i princip ska vara omöjligt för honom att hoppa över bommen igen.
Man tar ett långt grimskaft som sitter fast i grimman, sen drar man det under bommen ifram över manken, under bommen igen och sen fast i grimman igen. Börjar dom hoppa och fara så drar dom bara sig själv i manken..En del kan ju få lite panik av att känna att dom sitter fast i huvudet..det slipper man nu.
Min häst blev skrämd av tåget, var tvungen att stanna vid en järnvägsövergång och när tåget kom så vart det bara fööör mycket. Han var redan lite uppstressad efter en dags tävling med mycket hästar och stoj hela dan.
Så tat lugnt du så fixar det sig säkert. Har du ingen bra tränare som kan hjälpa till ?

Jo, jag har hjälp av bra folk. Ville nog bara ha lite åsikter och tips innan jag sätter igång. :idea:

40 stygn! Min häst hade tur, bara 7 stygn på nosryggen samt
en rejäl blåtira med oskadat öga ;). Tänk vad de små liven kan ställa till med.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
2 201
Senast: Masse
·
Hästhantering Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför. Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och... 2
Svar
31
· Visningar
5 126
Senast: ygenda
·
Hästhantering Just nu håller jag på med ett projekt att lastträna min häst. Det går jättebra när man är två, då hon går in hela vägen om någon går... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 897
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Lördagen började med att jag var sen hämta upp dottern, som just när hon satte sig i bilen kom på "kameran". Ringde hästägaren som...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka