HjÄlp! Panik!

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Amora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 470
A

Amora

moderatorn får flytta om inlägget ligger fel..

det har blivit nå fel med datorn så allt är borta, alla filmer, bilder osv..
i förrgår hade min lillebror suttit vid datorn och han sa att de kommit upp en ruta om att ngt blivit fel osv, och han hade tryckt på OK.

igår när han startade datorn var ALLT borta!

han berättade de för mig nyss och ja fick panik..
hade så mycket bilder där.. tex på min d-ponny som avlivades för 2 månader sen, på min sålda b-ponny, när vi hälsade på henne, våran första tävling osv.. alltså mycket bilder som påminner om minnen nära hjärtat!

FINNS DET NÅGON HÄR SOM VARIT MED OM SAMMA SAK, GÅR BILDERNA ATT FÅ TILLBAKA?

tacksam för svar..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: HjÄlp! Panik!

moderatorn får flytta om inlägget ligger fel..

det har blivit nå fel med datorn så allt är borta, alla filmer, bilder osv..
i förrgår hade min lillebror suttit vid datorn och han sa att de kommit upp en ruta om att ngt blivit fel osv, och han hade tryckt på OK.

igår när han startade datorn var ALLT borta!

han berättade de för mig nyss och ja fick panik..
hade så mycket bilder där.. tex på min d-ponny som avlivades för 2 månader sen, på min sålda b-ponny, när vi hälsade på henne, våran första tävling osv.. alltså mycket bilder som påminner om minnen nära hjärtat!

FINNS DET NÅGON HÄR SOM VARIT MED OM SAMMA SAK, GÅR BILDERNA ATT FÅ TILLBAKA?

tacksam för svar..

Du hade alltså inte gjort backup på de saker som du var rädd om?

/KT

Det beror ju helt och hållet på vad som har hänt. I regel brukar det går att rädda en del information även om hårddisken formaterats, bara inget har ominstallerats på den.

Det går att lämna bort disken till fackmän (om man inte kan själv eller har kontakter som kan)som sysslar med recovery av data, det kostar en slant men är det viktig data så kanske det är värt det?

okej, jag ska prata med mamma imon å se om vi kan göra nåt.
hon vet ju hur mke allt de där betyder för mig å de..
så vi får hoppas på de bästa!

Lycka till!

Svårsmält läxa kanske, men efter detta kanske det blir rutin på att göra back-up? Det är aldrig roligt att förlora unik data :(

*KL*
Jag skulle tro, som -Catherine- säger, att det finns goda chanser att återskapa de försvunna dokumenten. Sannolikt är de inte raderade (läs: formaterade/överskrivna) utan snarare att se som... bortglömda eller struntade i. En person med kunskaper och erfarenhet av dataräddning bör ha goda utsikter att hitta dina filer, och kostnaden bör inte behöva bli orimligt hög ens sett utifrån en privat plånbok. PM:a mig om du behöver förslag på sådan person eller företag.

Sen kostar ett stort USB-minne inte mer än en hundring eller ett par, ett snabbt och smidigt sätt att säkerhetsspara saker i framtiden... ;)

*KL*

Förmodligen räcker det att du snackar med någon i din bekantskapskrets som är duktig på datorer om ni känner någon sådan. Data recovery-program behöver man inte vara datorexpert för att hantera. Potentiellt kan ni kanske till och med köra ett sådant program själva om någon i familjen har lite datorvana. Sen är ju alltid frågan vilket som är billigast av att köpa ett program och lägga tid på att göra det själv eller att leja ut det och låta någon annan göra det.

Var bor du någonstans?

Själv har jag haft problem med att datorn vägrar starta när man stängt av den, men då lyckades en väninna till mig rädda allting jag hade på datorn genom att flytta över mina hårddiskar till hennes dator och sedan tömma den (detta efter att ha försäkrat sig om att det INTE var ett virus)

Det visade sig senare att en av hårddiskarna var helt död så den fick bytas ut.
Och så fick jag något "special" i datorn som jag inte minns vad det heter.

Jag har noga sagt till sambon att han INTE får klicka på något som han inte vet vad det är. Han har gärna en förmåga att klicka på sånt i kanten som blinkar:crazy:

Kontrollerkort finns ja, med och utan raid. Används (t.ex.) för att koppla in fler hårddiskar än moderkortet har stöd för, i princip. Kontrollerkortet i sig gör inte att data på diskarna är mer skyddad, dock.

Så heter det ja, kontrollerkort.

För det krånglade när vi kopplade i nya hårddisken, endera hittade han inte ena hårddisken, eller så hittade han inte cdn.
Så därför kopplade hon in kontrollerkortet.
Dock vet jag inte om det är raid eller inte, jag är glad så länge datorn fungerar:D

Att den inte skyddar datorn vet jag, men nu hittar datorn i alla fall alla hårddiskarna.;)

Det underlättar om inte annat:D

Hur skulle jag klara mig utan min kära dator?
Jag googlar efter allt jag behöver veta.
Dock har jag inte hittat hur mkt olja en saab 900 ska ha vid ett oljabyte (än)
Skam den som ger sig!;)

(Ska jag vara seriös har jag för mig att det var drygt 4 liter jag hällde i min när jag bytte på den tiden jag hade en)

Jag hamnade på ett annat forum.
Och de sa 4 liter.

Alltså, datorn är din kompis -om du vet hur du ska hantera den!;)

Liknande trådar

Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära... 2
Svar
32
· Visningar
9 436
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka