hjälp! regler vid klädseln?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare queens willow
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 401
Q

queens willow

heej
behöver hjälp ska tävla min första westerntävling snart och vet inte vad det e för regler vid klädseln!!:confused:

Sv: hjälp! regler vid klädseln?

beror på vilken nivå

E finns inga regler

Från D och uppåt är det "westernklädsel" och då kan du ju ha jeans och blus/skjorta, kanske nån väst. boots är att föredra men jodpurs går säkert också bra... ha gärna ett par jeans som är långa för dom åker ju upp lite när man sitter i sadeln, så lite längre så de går ner över hälen på skon..

Hjälm eller hatt beroende på hur gammal du är, kommer inte ihåg vart gränsen går nu? 16 eller 18 år?

Det viktigaste att tänka på är att det du har på överkroppen har krage (skjortkrage,ståkrage/polokrage) och att det är långärmat. Väst är tillåtet att ha över om man tex. har en slinkie/polo eller dyl.

Byxor av jeansstuk, boots(är kanske inte krav, vet ej) och hatt/hjälm.

Mitt råd är att du köper en regelbok och läser vad som står där. Har du den klädsel som står i regelboken så är du på den säkra sidan. Lycka till :D

Behöver man inte ha hjälm när man är över 18? Måste man ha hatt då istället?

Hej!
Man får inte vara helt utan, antingen hatt eller hjälm är det som gäller från och med det år man fyller 16!

/Carro

Måste det vara en sån hatt med hjälm i? eller duger vilken westernhatt som helst? tusen frågor:o

Antingen har man en snygg hatt av westernstuk, inte skinnhattar, aussihattar, slokhattar eller annat som inte har westernstuk. Har man ingen snygg hatt så är hjälm den absoluta rekommendationen. Hjälmhattar hör i mitt tycke till gruppen fula hattar. Är man rädd om sitt huvud så har man en hjälm helt enkelt. Det gör ett bättre intryck med en hjälm än en ful hatt, dessutom så har hjälmen en funktion vilket inte hatten har.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 052
Senast: Mli
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka... 2
Svar
31
· Visningar
2 231
Senast: Cambrie
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
747
Senast: MiniLi
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 457
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka