HJÄLP! Täckesstorlek till nätt fullblod?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare frisén
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 511
F

frisén

hej allihopa! behöver råd.. vet att alla hästar ser olika ut, men har ett fullblod ca 160.165 i mankhöjd. Nätt i modellen. Vilken storlek på täcke tror ni passar 135 eller 145?

Tack så länge!

Sv: HJÄLP! Täckesstorlek till nätt fullblod?

du får väl mäta ryggen och se vilken storlek som blir bäst... vi kan inte se om hästen har lång eller kort rygg

Det beror helt på vilket märke det är på täcket :devil:

Mitt ena fullblod ska helst ha 140 :angel: , men t ex Domani sitter som en smäck i stl 135, medans i Kimberly har hon 145 ;)

Det viktigaste är att det sitter bra över bogarna.

Det beror helt på vilket märke det är på täcket :devil:

Mitt ena fullblod ska helst ha 140 :angel: , men t ex Domani sitter som en smäck i stl 135, medans i Kimberly har hon 145 ;)

Det viktigaste är att det sitter bra över bogarna.

Jo, precis! Har allt från 135 till 155 på täcken till min (ca 165 mkh o nättare modell).

Mät hästen från manke till svansrot och ta sen med måttbandet till affären. Det kan variera jättemycket på olika täcken fast de är märkta med ett visst mått. Tänk sedan på att det också kan spela roll hur täcket sitter över bogen o runt halsen. Mina fjordingar drar olika stora täcken fast de har lika långa ryggar, beroende på att de är olika tjocka över bogen. Fast alla fullblod är kanske smala där... ;)

Åh tack snälla ni för era svar! tar med ett måttband till stallet sen!=)
Jo ni har nog rätt att det skiljer mycket mellan olika märken..
tack ni!

Jag kör 135 till mitt (köttbulle) fullblod på 160.

Viktigast är ju bogarna, fick några bucas 145 utan bogsprund och de sitter jättedåligt.

Mitt fullblod är 160 och har 145-155:grin: fattar inte hur han kan vara så lång i ryggpartiet?

Hej igen! Jag har mätt hästens rygg och den är ca 143 cm
då borde väl ett täcke på 145 passa? Jag mätte från manken till svansroten.
mvh Nina

Köp ett och prova? :idea: Lägger du ett lakan mellan hästen och täcket så det inte blir smutsigt så är det ju bara att byta om det skulle vara för stort eller litet.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag ska beställa nytt övergångstäcke och fastnade för Hansbo PRO 150g med separat hals. Nu behöver jag hjälp med att välja storlek...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: sweep
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka