Youmeoh

Trådstartare
Frågar åt min mamma som har börjat få problem med sin tik. Egentligen är jag inte så jätteinsatt då vi bor väldigt långt ifrån varann, men jag tänkte försöka hjälpa henne så gott det går.

Mamma har en tik (karelare/lapphund) som kom till henne som omplaceringshund för något år sedan. Hon är ganska nervös och försiktig av sig, men hur snäll och go som helst när hon väl litar på en. Har tydligen en lite trasslig bakgrund, så hon är himmla reserverad mot främlingar och var väldigt rädd för karlar i början.
Under tiden hon har varit hos mamma har hon blivit mycket lugnare och tryggare

Nu till problemet: Som jag skrev tidigare är hon reserverad mot främlingar. På mammas beskrivning låter hon lite instabil vissa gånger. Hon är väldigt mycket för att vakta (Lite för mycket, det är där en del av problemet ligger), speciellt min mamma och lägenheten. När en del personer kommer och hälsar på kan hon helt plötsligt flyga på dom och "markera", aldrig bitit någon men visat tänderna och därigenom skrämt många. Sekunden efter är hon sitt gamla vanliga, snälla jag igen. Som om ingenting har hänt...

Det är som om hon skulle ha nån slags hjärnspöken eller nåt. Det är långt ifrån alla hon gör så mot, utan endast ett fåtal.
Jag har funderat om dessa personer skulle ha kunnat vara yviga/högljudda eller på nåt annat sätt skrämt upp henne, men det verkar inte vara så.
Som det är nu får hon ha munkorg på när folk hälsar på och det verkar ha funkat bra.

Mamma är såklart jättelessen över hennes beteende då det är hennes lilla ögonsten och hon alltid annars är världens snällaste hund, hon har börjat överväga antingen avlivning eller kastrering (hon hade fått tips om att det kanske kunde hjälpa) men jag tänkte kolla här om nån har varit med om liknande.

Kan tillägga att mamma har hållit på med hundar länge och har jättebra hand med den här hunden, utom när just det här händer. Även hennes särbo är jätteduktig och har hållit på med just karelare och andra "tuffa" hundar i nästan hela sitt liv.

Blev nog lite flummigt och osammanhängande, men jag är som sagt inte så jätteinsatt

Senast ändrad:
Sv: Hjälp!

Kastrering kommer garanterat inte att hjälpa.

Hon kan ju börja med att kolla synen eftersom pra och andra ögonproblem förekommer i båda raserna (finns ju en risk att hon helt enkelt ser dåligt och i kombination med osäkerheten därför agerar märkligt ibland) och därefter beroende på vad ögonlysningen visar ta hjälp av en bra hundtränare.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 349
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 401
Senast: fixi
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka