R

rronjiis

Ni får väldigt gärna svara på några frågor jag har att ställa till alla som äger hästar. egentligen mest riktat mot dom som äger shettisar osv.

FÖRSÄKRING:
1. om en shettis är försäkrad till 2000-3000:- hur mycket kan det kosta då i månaden?
2. Vad är era shettisar försäkrade till?
3. Är det rimligt att man får betala 200:-/månad om man har försäkrat en shettis till 2000:-?

HOVSLAGARE:
1. hur mycket får ni betala för att verka en häst?
2. är det rimligt att man får betala 500:- varje gång man verkar en liten shettis hovar?

MAT:
1. hur mycket mat får era små shettisar?
2. hur mycket betalar ni för en säck betfor?
3. tycker ni det är viktigt att ge sin häst mineraler?
4. hur mycket ger mineraler ger ni era shettisar?

TIPS:
1. har ni något tips på vad man kan göra åt rymmare?
2. vet ni om det finns något som stoppar att en häst är lös i magen?
3. hade ni kunnat avla era sto med en hingst som varken har stam eller pass?

tacksam för svar & förlåt för ett långt forum men måste ha reda på ALLT ! :D

Sv: Hjälp !

FÖRSÄKRING:
1. om en shettis är försäkrad till 2000-3000:- hur mycket kan det kosta då i månaden?

Det beror på veterinärvårdsförsäkringen och vilka villkor du vill ha där. Jag rekommenderar hellre att ta en bra veterinärvårdsförsäkring än en livförsäkring. Det är när hästen blir sjuk som det kostar!

2. Vad är era shettisar försäkrade till?

Mina är försäkrade för 5000, 10000 och den ena för 15000kr. Den som är dyrast försäkrad har även användbarhetsförsäkring. Samtliga har utökad veterinärvård. Den dyraste går på 2000kr om året och den billigaste på 1077kr.

3. Är det rimligt att man får betala 200:-/månad om man har försäkrat en shettis till 2000:-?

Beror som sagt på veterinärvårdsförsäkringen, snåla inte med den!

HOVSLAGARE:

250kr för en verkning.

2. är det rimligt att man får betala 500:- varje gång man verkar en liten shettis hovar?

Beror på vart man bor, är ju samma jobb som att verka en stor häst!

MAT:
1. hur mycket mat får era små shettisar?

Mina får mellan 4 och 6 kg hö beroende på träningsnivå och analys på fodret. Jag har valt ett fodre med lägre energinivå så att de kan äta större mängd.

2. hur mycket betalar ni för en säck betfor?

Mina behöver ingen betfor!

Alla hästar behöver selen bland annat! Övriga mineraler beror på värdet i höet.

4. hur mycket ger mineraler ger ni era shettisar?

Mina får 25g per dag. Detta är baserat på höanalysen.

TIPS:

Många trådar på låg höjd och stark ström i tråden.

Ta reda på varför den är lös i magen, ätit något dåligt? Foderjäst kan lugna oroliga magar.

3. hade ni kunnat avla era sto med en hingst som varken har stam eller pass?

Jag rekommendrar att varken betäcka ett sto med papper med en icke godkänd hingst och inte heller betäcka ett sto utan papper. Renrasiga shetlandsponnyer är billiga i inköp så jag ser ingen anledning till att buskavla fram något som drar ner priset på marknaden.

Ni får väldigt gärna svara på några frågor jag har att ställa till alla som äger hästar. egentligen mest riktat mot dom som äger shettisar osv.

FÖRSÄKRING:
Vilket försäkringsbolag handlar det om ? Kan skilja mellan dom.

HOVSLAGARE:
Beror på hovslagare. Hovslagarföreningen har rekomenderat pris för vad en hovis bör ta. Min utbildade hovis tog 300:-/verkning och 840:- för helskoning. Troligtvis har han höjt priserna då detta var några år sedan.

Vet ej, men en shettis är jobbigare att verka/sko pga att dom är så liten. Kan hända en del tar mer för små hästar lika mycket som att man tar mer för riktigt tunga hästar.

Nej, inte om det inte behövs. Många gånger stoppar folk i sina hästar mineraler utan att ens veta om dom behöver det eller inte.

TIPS:

Skaffa ett bra aggregat, tråd, kolla över jordningen och läs på om elstängsel.

Beror på varför den är lös. En del kan vara lös pga stress, andra pga foder dom inte tål mm mm mm.

jag har en liten rymmling till foderhäst.
Här är lite tips:

1. se till att eltrådarna har el och att de sitter åt ordenligt.
2. bind plastpåsar på staketet om hästarna tappat respekten för el.
3. i värsta fall kan man byta till ett staket av trä (vilket är dyrt!) elr så kan man byta till ett staket som har fler trådar så att hästen inte kommer igenom.
Kram och lycka till!

P.s jag använder ett staket med 5 trådar med ett mellanrum på bara 10 -15 cm, funkar jättebra! Nu slipper jag hitta hästen på stallplan varje gång jag ska hämta honom istället för i hagen:banana:

Fast generellt kan man inte säga så. 5 trådar och plastpåsar. Olika trådar ger olika kräm i stängslet, likaså vad man har för aggregat, samma om man jordar dåligt, knyter istället för skarvar, vissa isolatorer bör man heller inte använda, sk griseknorrar...dom klarar inte av väta.

tack så mycket för vad ni skrivit änsålänge. eftersom att jag kommer ha en shettis inhyrd hos någon annan kan inte jag ställa mig och byta stakeket. skulle också vilja veta vad ni betalar när ni veterinärsbesiktar era shettisar?

FÖRSÄKRING:
Jag betalar 66:-/mån för min valack som är försäkrad för 5000 med full veterinärvård. Stoet som är försäkrad för 10000 kostar 98:-/mån.
2. Vad är era shettisar försäkrade till? Se ovan
3. Är det rimligt att man får betala 200:-/månad om man har försäkrat en shettis till 2000:-? Nej, kolla med andra bolag!

HOVSLAGARE:
1. hur mycket får ni betala för att verka en häst? 330:- per häst plus 100:- i körersättning.
2. är det rimligt att man får betala 500:- varje gång man verkar en liten shettis hovar? Låter dyrt, men säkert inte orimligt.

MAT:
1. hur mycket mat får era små shettisar? De går på lösdrift med "fri tillgång" på ensilage. Två shettisar äter ca 8-10 kg torrt ensilage om dagen.
2. hur mycket betalar ni för en säck betfor? Ca 80:- tror jag.
3. tycker ni det är viktigt att ge sin häst mineraler? Beror ju helt och hållet på analysen av grovfodret. Finns där vad de behöver så är det onödigt, annars nödvändigt.
4. hur mycket ger mineraler ger ni era shettisar? Beror ju på sort, men det kan man läsa sig till på förpackningen.

TIPS:
1. har ni något tips på vad man kan göra åt rymmare? Tätt mellan trådarna, ordentligt med ström (jordat!!) och sällskap i hagen.
2. vet ni om det finns något som stoppar att en häst är lös i magen? Först måste du ju veta varför den är lös i magen. Finns särskilda mag/tarm preparat bl a hos foderförsäljare. Jäst kan hjälpa och potatismjöl. Framför allt, ta bort kraftigt foder och ge hö/halm ett tag. Filmjölk (A-fil) är bra.
3. hade ni kunnat avla era sto med en hingst som varken har stam eller pass? Absolut inte!! Jag vill veta vad jag avlar på och vad som ligger i arvsmassan både vad gäller temperament och exteriör!

tacksam för svar & förlåt för ett långt forum men måste ha reda på ALLT ! :D

Hoppas att du blev lite klokare! :rofl:

tack så jättemycket, verkligen ! har räknat ut summor som e ungefär samma som dessa. dom som äger hästen nu som jag ska köpa (shettis) ger honom hö & typ en skopa (mugg) betfor. då borde väl hästen få mineraler, elleR?

FÖRSÄKRING:
1. om en shettis är försäkrad till 2000-3000:- hur mycket kan det kosta då i månaden? Beror på bolag och vilken försäkring, min ponny har A1 och är livförsäkrad till 25 000kr och det kostar drygt 2000kr/år, den andra ponnyn är inte försäkrad.
2. Vad är era shettisar försäkrade till?[ B]samma[/B]
3. Är det rimligt att man får betala 200:-/månad om man har försäkrat en shettis till 2000:-? Beror på villkoren, men det låter dyrt.

HOVSLAGARE:
vet ej verkning, men halvskoning kostar 250kr svart
2. är det rimligt att man får betala 500:- varje gång man verkar en liten shettis hovar? vet många hovslagare som inte tar emot så små hästar, men jag tycker ej verkning ska gå på över 500 iaf oavsett storlek.

MAT:
1. hur mycket mat får era små shettisar? några kilo hö om dagen, mer på vintern, ska även börja blanda ut det med halm
2. hur mycket betalar ni för en säck betfor? vet ej, köpte en för några år sen, står orörd kvar :o
3. tycker ni det är viktigt att ge sin häst mineraler? om dom behöver
4. hur mycket ger mineraler ger ni era shettisar? äter fritt själva, går inte åt så mycket (mineralsaltsten).

TIPS:
1. har ni något tips på vad man kan göra åt rymmare? ordentligt staket och en hage som hästen trivs i
2. vet ni om det finns något som stoppar att en häst är lös i magen? min kompis har en häst som är lös i magen, veterinärer har inte hittat orsaken, men han får iaf receptbelagd medicin som funkar bra
3. hade ni kunnat avla era sto med en hingst som varken har stam eller pass? ja, det går ju alltid, men kan bli problem då hästar måste ha pass och det finns överflöd med hästar som det är

tack så jättemycket, verkligen ! har räknat ut summor som e ungefär samma som dessa. dom som äger hästen nu som jag ska köpa (shettis) ger honom hö & typ en skopa (mugg) betfor. då borde väl hästen få mineraler, elleR?

betfor är typ rent socker, inte bra för shettisar. Skit i betfor (räcker med bra hö) och ge mineralsaltsten eller en sån där mineralgrej som man kan lägga i ett däck och lägga ut i hagen. Blir mycket billigare och hästen känner av själv hur mycket den behöver och slickar i sig det ;)

Nope, de känner inte själva av hur mycket de behöver äta av mineraler.

Som redan sagts, alla hästar behöver få i sig selen eftersom vi har selenfattiga marker i vår del av världen.
I stort sett alla mineralblandningar innehåller selen. Antingen ger man av någon mineralblandning, eller så ger man rent selentillskott. Det första är vanligast.

Betfor är inte rent socker...sockret har ju tagits tillvara innan det blivit betfor. Det du kallar rent socker är ju för att dom tillsätter melass i det. Skölj betforen och du får inte mycket socker kvar. Bete bör väl hästar inte heller gå på då..då bete innehåller mängder med socker ;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 767
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 692
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 371
Senast: Presto
·
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 305
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka