kompis87

Trådstartare
För ett och ett halvt år sedan fick jag en dator av min pojkvän i 25års present. Vi gjorde slut för två veckor sedan och kräver nu datorn tillbaka. Har han någon laglig rätt till detta? Han vägrar lämna lägenhetsnyckeln innan han fått datorn.

Sv: Hjälp!

Håller på att ringa efter låssmed nu.. Han kommer nämligen hit om 30min och har sagt att han tänker riva lägenheten om han inte får datorn och han är en väldigt störd person så jag är riktigt rädd nu..

Har ringt alla kompisar som Bor i närheten med ingen (!) svarade.
Har funderat på att ringa polisen men det känns så dumt, även om jag är jäkligt rädd..

Hoppas det är lugnt nu och att du pratat med polisen.
Ringa 114 14 kan man ALLTID göra om man undrar något eller är osäker/rädd!

Ring polisen snälla du!

Mitt ex gjorde exakt likadant. Köpte en dator i julklapp, ville ha tillbaka den ett år senare :banghead:

Har du fått den är den din. Lämnar han inte nyckeln så får du väl byta lås?

Fast det är inte säkert att det håller i rätten. En väninna till mig hade precis samma scenario, fått datorn av sin pojkvän i födelsedagspresent men när det tog slut ville han ha tillbaka den. Hon vägrade, han stämde henne och hon förlorade i tingsrätten för att det inte fanns några papper på att hon fått datorn. Han hade kvittot och därför ansågs datorn vara hans.

För ett och ett halvt år sedan fick jag en dator av min pojkvän i 25års present. Vi gjorde slut för två veckor sedan och kräver nu datorn tillbaka. Har han någon laglig rätt till detta? Han vägrar lämna lägenhetsnyckeln innan han fått datorn.

Har du fått den i present och kan bevisa det (födelsedagskort eller annan dokumentation) så är den din både juridiskt och moraliskt. Skulle pojkvännen dra en blå vals och kräva datorn genom tingsrätten kan han mycket väl få rätt om han har kvar köpehandlingen och du inte har någon dokumentation. Fast om han erkänner att han gett den till dig i födelsedagspresent (spela gärna in i telefon) så är hans chanser rökta.

Precis, ett bevis bara så räcker det men utan bevis så är det tyvärr kört om han drar det så långt.. Det fick min kompis bittert erfara..

Precis, ett bevis bara så räcker det men utan bevis så är det tyvärr kört om han drar det så långt.. Det fick min kompis bittert erfara..

Och är det nu på det viser, så passa på att ta kopior på allt som du har i den...
Logga ut från alla forum etc etc.

Allt gick bra, tack för alla råd. Jag hotade med att ringa polisen om han gick in i lägenheten och det köpte han.

Jag tror tyvärr inte jag har någon skriftlig dokumentation på att datorn var en födelsedagspresent, men jag vet att han inte har kvitto utan bara ett kontoutdrag på summan för datorn och vilken affär vi köpte den på. Jag var med när han köpte den till mig. Men om man ska stämma någon kostar väl det pengar med advokater och sånt? Jag vet att han nämligen ät helt pank nu så jag tror inte han kommer kunna göra det..

Allt gick bra, tack för alla råd. Jag hotade med att ringa polisen om han gick in i lägenheten och det köpte han.

Jag tror tyvärr inte jag har någon skriftlig dokumentation på att datorn var en födelsedagspresent, men jag vet att han inte har kvitto utan bara ett kontoutdrag på summan för datorn och vilken affär vi köpte den på. Jag var med när han köpte den till mig. Men om man ska stämma någon kostar väl det pengar med advokater och sånt? Jag vet att han nämligen ät helt pank nu så jag tror inte han kommer kunna göra det..

Det är skitbilligt att stämma någon (hundralappar) och hemförsäkringen stödjer många typer av tokstämningar utan underlag, med påhejande advokater som tjänar pengar oavsett utgång. Fast det krävs verkligen en tokstolle för att gå den vägen, oavsett ekonomiskt underlag.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Fick hem papper att jag haft högre inkomst än jag angett 2023, jag blev jätte chockad och ringde CSN direkt, och fick jättebra hjälp... 2
Svar
22
· Visningar
1 909
Senast: Rosett
·
Samhälle Jag har gått hos psykiatrin sen typ 25 år tillbaka pga psykisk ohälsa av olika slag. Det har varit medicin förstås men också terapi. Nu...
Svar
12
· Visningar
958
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag var och lämnade prover i slutet på januari pga min ME-diagnos. I slutet på förra veckan signerades mina provsvar av läkare, dock...
Svar
8
· Visningar
683
Senast: corzette
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 764
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka