Sv: Hjälp?

MEn kan man köpa en fast martingal i sverige (diskuterar med en kompis) hon säger att man den e olaglig och att man inte kan köpa den i sverige (har inga planer på att använda) vill bara veta vad som är rätt och fel.. trodde inte den var olaglig...

tyvärr vet jag inte om den inte får säljas men jag har svårt att tro att den ska vara helt förbjuden :crazy: se på alla mycket annat tortyrredskap som finns att få tag i Sverige (inte för att fast martingal är direkt ett tortyrredskap :p )

men jag är 100% att man absolut inte får ha den på tävling iaf

vet inget om det, men vill man rida med fast martingal är det bara att sätta fast ringarna i nosgrimman, en del hopptränare "tvingar" mej att rida på det med min hetspelle för att han ska lugna hoppkurvan lite...

Faktum är att det är förbjudet.
SEDAN, hur man ska kontrollera saken är ju en annan. Visst på tävling är det ju inte särskilt svårt, men på hemmaplan kan ju ingen direkt kontrollera hur och vad man rider med.

Däremot så får den uppenbarligen säljas i Sverige, då jag i samband med att jag köpte min förbygel även fick med en "riktig" fast martingal-del, förutom den ordinarie.

konstigt då att den används flitigt på en del ridskolor......

jag skulle vilja veta var det står att läsa att det är förbjudet

Ynthe skrev:
Faktum är att det är förbjudet.
SEDAN, hur man ska kontrollera saken är ju en annan. Visst på tävling är det ju inte särskilt svårt, men på hemmaplan kan ju ingen direkt kontrollera hur och vad man rider med.

Däremot så får den uppenbarligen säljas i Sverige, då jag i samband med att jag köpte min förbygel även fick med en "riktig" fast martingal-del, förutom den ordinarie.
Nej min vän, där har du helt fel!:devil: :devil: :devil:
Fast martingal är förbjuden att tävla med, MEN INTE förbjuden enligt nån svensk lag eller förordning att använda hemma/privat. Åk till närmaste travbana och se hur många travare som har språngrem (tror jag det kallas inom traveriet) dvs fast martingal......väldigt många travekipage som är lagbrytare.....?
För övrigt är fast martingal tilllåten i hoppning i england/irland på tävlingar!

Instämmer!

Man kan också åka till K1 och kolla in arméhästarna där det finns flera som rids på fast martingal.

Nu antar jag att det bara är inom ridningen som den är förbjuden, och troligen isåfall enbart på tävling, just p g a svårigheten att kontrollera det eventuella användandet.
Vilken lag eller förordning den går under har jag däremot ingen aning om, tyvärr, mer än att jag har läst det någonstans (troligen ur en tillförlitlig källa, då jag annars inte skulle lagt saken på minnet) för inte alltför längesen.

Vad har användandet i Storbritannien/Irland med saken att göra? Det var Sverige som diskuterades här.

Ynthe skrev:
Nu antar jag att det bara är inom ridningen som den är förbjuden, och troligen isåfall enbart på tävling, just p g a svårigheten att kontrollera det eventuella användandet.
Vilken lag eller förordning den går under har jag däremot ingen aning om, tyvärr, mer än att jag har läst det någonstans (troligen ur en tillförlitlig källa, då jag annars inte skulle lagt saken på minnet) för inte alltför längesen.

Vad har användandet i Storbritannien/Irland med saken att göra? Det var Sverige som diskuterades här.
Eftersom sverige numer liksom england/irland är medlemmar i EU är vi en enda stor familj, och vi kan inte sitta insnöade i vårt lilla sverige.
Som sagt, fast martingal är förbjuden på ridtävlingar, dock ej för hemmabruk. På Almare-Stäkets poloklubb rids alla poloponnier med fast martingal, usch vilka lagbrytare! Anmäl genast dom.:devil: :devil: :devil:

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 931
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Någon som sålt på eller besökt SSHL (Sveriges största hästloppis) och fått sålt mycket, dvs har det varit mycket folk? Funderar på... 2
Svar
21
· Visningar
1 151
Senast: Liten
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 493
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka