*Gotlandsrusset*
Trådstartare
Är fast martingal förbjudet att använda i sverige?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej min vän, där har du helt fel!Ynthe skrev:Faktum är att det är förbjudet.
SEDAN, hur man ska kontrollera saken är ju en annan. Visst på tävling är det ju inte särskilt svårt, men på hemmaplan kan ju ingen direkt kontrollera hur och vad man rider med.
Däremot så får den uppenbarligen säljas i Sverige, då jag i samband med att jag köpte min förbygel även fick med en "riktig" fast martingal-del, förutom den ordinarie.
Eftersom sverige numer liksom england/irland är medlemmar i EU är vi en enda stor familj, och vi kan inte sitta insnöade i vårt lilla sverige.Ynthe skrev:Nu antar jag att det bara är inom ridningen som den är förbjuden, och troligen isåfall enbart på tävling, just p g a svårigheten att kontrollera det eventuella användandet.
Vilken lag eller förordning den går under har jag däremot ingen aning om, tyvärr, mer än att jag har läst det någonstans (troligen ur en tillförlitlig källa, då jag annars inte skulle lagt saken på minnet) för inte alltför längesen.
Vad har användandet i Storbritannien/Irland med saken att göra? Det var Sverige som diskuterades här.