MiaFia

Trådstartare
Jag är TOTALT värdelös på datorer... Min dator har lääänge tjatat att det bra finns liiite plats kvar på hårddisken den rekomderar rensning vilket jag gjort men ingen skillnad. Varför tjata om rensning om det inte hjälper?!? Men nu till ett större problem tror ja iaf... Jag har McAfee vilket säger att den inte kan uppdatera sig även Windows defender.. Vad att göra jag kan noll om datorer så snälla förklara grundligt :) Tack tack

Sv: Hjälp!!

Jag är TOTALT värdelös på datorer... Min dator har lääänge tjatat att det bra finns liiite plats kvar på hårddisken den rekomderar rensning vilket jag gjort men ingen skillnad. Varför tjata om rensning om det inte hjälper?!? Men nu till ett större problem tror ja iaf... Jag har McAfee vilket säger att den inte kan uppdatera sig även Windows defender.. Vad att göra jag kan noll om datorer så snälla förklara grundligt :) Tack tack
Till att börja med är det svårt eller omöjligt att lista ut på distans varför ditt McAfee och Win Defender inte vill uppdateras. Det kan vara svårt nog att lista ut även om man sitter vid datorn ifråga... :grin: Första frågan blir om ditt Windows (XP eller Vista) är en originalinstallation eller en "ful-kopia"? Det tråkiga standardförfarandet med trilskande program är att avinstallera och sedan ominstallera. Avinstallera gör du genom att välja Start>Inställningar>Kontrollpanelen>Lägg till eller ta bort program. Ge datorn upp till någon minut att skapa en lista över dina installerade program, och välj sedan Ta bort för de program du vill. Starta sedan om datorn, installera om programmen, och be dem uppdatera sig om det inte sker automatiskt.

Problemet med hårddisken kan faktiskt bli minst lika allvarligt.
Om din hårddisk får tillräckligt litet ledigt utrymme kommer du att hamna i ett läge där det i praktiken inte går att starta Windows eller göra något alls med datorn. Som riktlinje bör du ha åtminstone runt 15-20% ledigt av hårddiskens totala utrymme (på en modern normalstor disk om >100 GB storlek) för att datorn skall fungera smidigt. Hur stor är din hårddisk? Gå till skrivbordet, öppna Min dator, högerklicka på hårddisken C:, och välj Egenskaper så ser du dels hur stor disken är totalt och hur mycket utrymme som är ledigt.
Är du säker på att du genomfört diskrensning korrekt? Välj Start>Program>Tillbehör>Systemverktyg>Diskrensning. Välj vilken enhet (hårddiskvolym) du vill rensa. Låt datorn beräkna hur mycket utrymme som kan frigöras, det kan ta någon minut. Sedan får du upp en ruta med olika alternativ att välja, glöm där inte att kryssa i de rutor du vill skall utföras (vilka delar som skall rensas)!
Oftast ger diskrensning inte mer utrymme än något hundratal MB i bästa fall; det är vanligt att filer som bilder, musik och framför allt filmer tar upp mycket utrymme på hårddisken och sådant rensas förstås inte bort automatiskt. I så fall har du ett par alternativ att göra. Dels aktivt rensa bort och slänga sådant du inte måste behålla. Glöm inte att högerklicka på Papperskorgen och välja Tom papperskorgen efter att du slängt saker i den.
Dels att spara undan filmer, bilder etc på CD-R eller DVD-R som du bränner själv. När du sparat på en sådan skiva kan du radera filerna från hårddisken, och på så sätt frigöra utrymme.
Dels att köpa och installera en hårddisk till i datorn. En hårddisk kostar idag från 600-700 kr och är inte särskilt svårt att installera. Till den kan du sedan flytta över bilder, filmer och musik för att frigöra utrymme på systemdisken (så kallas den disk där din Windowsinstallation ligger, normalt benämns den "C:" ).

C 0 ledigt av 9,99GB :eek::angel:
D 277 GB ledigt av 288 GB

Det är vista som jag har och det är orginal eller va man kallar det. Datorn är genom jobbet och är en dell vet inte om det spelar någon roll eller.

Skulle jag installera om de program som går att byta installationsmapp på dvs avinstallera och sen installera om på D disken.
Sen kan jag ju tillägga att Diskrensning inte tar bort speciellt mycket som egentligen tar plats. Systemåterställnings-filerna tar tex upp en hel del plats och det kan man rensa så att den bara sparar senaste, man kan också ändra storlek för hur mycket den ska spara. Detta hittar du på Diskrensningssidan

C 0 ledigt av 9,99GB :eek::angel:
D 277 GB ledigt av 288 GB

Det är vista som jag har och det är orginal eller va man kallar det. Datorn är genom jobbet och är en dell vet inte om det spelar någon roll eller.
Antingen sitter det två fysiska hårddiskar i datorn - en på 10 GB och en på 300 GB - eller så är C och D olika partitioner av en och samma fysiska hårddisk. Oavsett vilket så behöver du, som meodeo föreslår, försöka se till att inget annat än just Windows och dess kringprogram finns på C-disken. Foton, musik, filmer etc skall du inte använda C-disken för att lagra, utan allt sådant behöver du flytta över till D. Jag gissar att du inte gjort några stora programinstallationer själv, men om du gjort det så kan du behöva avinstallera dem och återinstallera dem på D.
Du kan börja med att titta på dina mappar för foton, filmer och musik och se hur mycket utrymme de tar. Om det är sammanlagt 2-3 GB eller mer, så räcker det att du flyttar över det materialet till D för att skapa tillräckligt mycket ledigt utrymme på C.

Filmer foton och musik tar inte stor plats alls för jag har inget sånt på datorn. Har inte mycket till pogram heller... inge words exell mm Med risk för att va hel blondin :o menar ni att jag ska radera allt och installera allt igen ?. Fick med lite skivor till datorn ska se om jag hittar de. Himla bra att ni har tålamod med (antagligen)korkade frågor. Hästar har jag koll på men datorer:confused::devil::confused:

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur ska jag hantera min kollega? För 6 veckor sedan började jag på ett nytt jobb. Jag fick dela rum med en man som verkade trevlig om... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 868
Senast: Stalone
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande... 2
Svar
26
· Visningar
3 310
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns faktiskt som att jag äntligen har förstått och hittat en riktning när det gäller arbetet med min hälsa! ”Bara” 9 år efter att...
Svar
0
· Visningar
486
Senast: cassiopeja
·
M
IT & mobiler Jag har ett problem, jag skulle vilja lägga in film på min dator, som jag filmat med min Ericsson w715 (tror jag den heter)...
Svar
8
· Visningar
3 912
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka