Hjälpa andra som har problem me hästen?

Z

Zandora

Har tänkt att gå några kurser inom bl.a foderlära, träningslära och hästpsykologi.
Skulle verkligen vilja skaffa mig behörigheten så att säga för att kunna berätta för andra hur man ska behandla hästen, varför hästen beter sig si och så, hur man kan förbättra relationen eller hästens kropp, ja allt de där..!
Tror ni att de finns en framtid för att hjälpa folk med de och tjäna pengar?
Vill liksom sprida ut de rätta kunskaperna! Men samtidigt kunna tjäna lite på de..

Sv: Hjälpa andra som har problem me hästen?

Det är ju jättebra att du skaffar dig kunskap :idea: .
Men det du ska tänka på är att du nog får skaffa dig en annan utbildning (eller om du redan gått ut gymnasiet och är utbildad/arbetar någonstans) för jag tvivlar på att det går att leva på det du tänkt dig.

Jobba och tjäna pengar och ha det där vid sidan om så kanske du kan nisha dig och utveckla dig såpass till slut att du kan gå ned i tid på ditt ordinarie arbete och arbeta mer med problemlösning (eller vad du nu vill).
Annars kan du ju knyta dig till en redan etablerad verksamhet som exempelvis instruktör inom ridning eller teori.

Lycka till :)

Precis..ja tror inte att man kan leva på de, men så att man iaf kan tjäna nån liten slant på de!
Skulle helst vilja utveckla de lite mer sen, så man har lite mer kött på benen så att säga. Bara lite svårt att hitta de rätta kurserna!

Vet inte om det går att bli "diplomerad" någonting bara efter någon kurs, då får man söka sig till högre utbildningar.
Däremot kan du ju gå på föreläsningar, läsa böcker och annat över nätet och sedan göra en jäkla reklam för dej själv :) dessutom så går mycket genom mun mot mun metoden.
Jag har tex klämt igenom kropparna på en häst och en ponny för ett tag sedan, detta efter någon hört av någon (!) som sa till ägaren att jag gått Teamkurser.

En hemsida exempelvis där du skriver vad du behärskar, räkna foderstater, Team.. osv. så folk kan ta kontakt med dig.
Du har inte funderat på att utbilda dig till massör? Jag tror att det är större chans att kunna utveckla en hel verksamhet om du är exempelvis hovis eller massör i botten och utöka med annat.

Jag tycker att det låter som en fin ide :idea:
Jag tror att det kan vara smart att ha något som bas, tex massör. Då kan man gå en ordentlig utbildning till massör och så läsa annat lite vid sidan och tillhandahålla detta tillsammans.
Jag har en dressyrtränare som också är massör, en kanonbra kombination :love:
Om jag fick välja hade hon också:
- haft utb i foderlära
- kanske gått med som "lärling" ett tag med någon hovslagare så hon vet hur det "ska" se ut
- gärna också gått någon kurs inom barfotaverkning...
- Hmm..ja, det hade varit bra om hon var bra på tänder också, alltså inte att raspa osv, men kanske kunna kolla tänderna och se om allt ser ok ut eller om man måste fixa något.
- Gått kurs i sadelutprovning
- Gått "kurs" i betselanpassning(typ hos nån vet med tandintresse)
- Jo! Bra på NH oxå!

Ring när du är klar! Du har du mig som kund iaf :love: ;) :bump:

jadu.

jag tror att du först och främst måste ha en riktig utbildning.
Massör, equiterapeut eller ngt.
Att bara ha gått kurser och vilja sprida de "rätta" kunskaperna låter väldigt, luddigt.
Många människor har liksom olika ideer hur saker och ting skall hanteras.
Erfarenhet måste du också skaffa dig, jag skulle aldrig ta hjälp av någon som gått lite kurser.
Och svåra hästar ÄR i regel de som sätter ens kunskaper på svåra prov. Så det är där du msåte skaffa dig erfarenhet.

Självklart måste man ju ha erfarenhet innan man kan börja hjälpa folk!
Har ju tänkt ta mindre kurser först å främst för att få en inblick i de stora hela, sen, som ja skrev, kunna utveckla de!
Har tänkt i massör-banorna, och sen innan ja blev gravid så praktiserade ja hos en hovslagare!
Men de är superduperbra att ni kommer me tips på vad för sorts person ni söker som har de mesta kvalifikationerna och erfarenheterna å som ni skulle tänka er att anlita!

Problemet är att det finns väldigt lite riktlinjer för vad som riktiga utbildningar i Sverige. Vem bedömer sådant? Hippolgen är ju en högskole utbildning men lång ifrån fulländad, något man måste upplysa en del av de som studerat där. Ofta kan man väl generellt säga att högskolans kurser är djupgående och tvärvetenskapliga inom hästområden. Erfarenhet säger någon, ja verkligen, särskilt om du vill arbeta med svåra hästar, de är ofta svåra pga okunnighet i tidigare led och kommer då kräva ännu större vägledning och kunskap.

Ingen blir i alla fall fullärd i detta new age sverige med massa nya teorier, någonstans på vägen glömde vi hästen och framförallt vad vi använder den till.

(en vildhäst kan gå utan skor å steppen, en fritidshäst utan i skogen eller på ängen förutsatt att de har bra hovkvalitet. Men av någon anledning slog på dem skor en gång i tiden och har anpassat den mesta ridning och förväntningar efter de förutsättningar vi gett hästen i flera tusen år. )

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 090
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 494
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 188
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka