Hjälpa eller låta bli?

Vica

Trådstartare
Kära bukare och kattfolk. Behöver lite hjälp..

I torsdags förra veckan, satt jag på balkongen och fikade. Plötsligt hör jag någon nedanför som ropar på mej. Tittar ner och sen en man med en röd katt i famnen. Mannen föklarar att han plockat ner katten från taket (3våningshus) och undrar om det är min katt?

Då jag aldrig sett en annan katt än min svart/vita i huset, en undulat samt en new foundlandhund, funderade jag på om det möjligtvis var en ca ettårig innekatt. Okastrerad och omärkt, förmodligen bonnkatt, bestämde vi att han skulle släppas ute då mannen redan ringt på i lägenheterna ovanför mej (bor på andra våningen).

Jag har sett honom varje dag och han stryker runt huset. Ingen har letat efter honom, jag har satt upp en lapp vid porten men ingen har hört av sej...

Igår träffade jag på honom igen, ganska smal nu. Jag funderade på att ge honom lite mat men hann inte ner förrän han knallat iväg.

Ska jag ta in honom och ge han ett drägligt liv tillsammans med min andra. Kastrera och märka honom och sedan försöka finna ett hem. Elelr ska jag låta bli helt och hoppas på att nån ägare träder fram?

Hjälp! :(

Sv: Hjälpa eller låta bli?

Personligen hade jag tagit in katten, men jag skulle ju fylla huset, numera lilla lägenheten med djur om jag kunde...
Vi har själva en fröken här som på något vis en natt lyckades ta sig ut genom fönsterspringan. Vi vaknade av att något dunsade till (vi bor på 2 våningen) och for upp. Var är katten?? När det låter på nätterna brukar det vara madamen men hon kommer direkt. Ingen katt.

Så vi fick slänga på oss kläder och springa ut och leta. Som tur var har vi buskar nedanför fönstret så hon hade väl landat mjukt i dem och fortsatt ner på marken och satt där och såg eländig ut. Vi gick och kallade (det var halv fyra på morgonen så vi var nog inte så populära) och plötsligt började hon jama och då hittade vi henne. Så det kan ju vara en väldigt älskad innekatt, som kanske sprungit bort i chock och kanske inte bor precis i närområdet. Hon har ju aldrig varit utomhus annat än i transportburen och hade inte vi vaknat hade det ju gått flera timmar tills vi upptäckt hon var borta och katter kan hinna långt på den tiden, bli bortjagade av annan katt osv...
Blocket kanske? eller lokaltidningen? Hoppas ni hittar hemmet eller den får bo hos dig. :)

Jag skulle inte ha samvete att se katten stryka runt hungrig och bli tunnare för varje dag som går.Jag hade helt klart tagit in katten och därefter försökt hitta ägaren .

Jag skulle inte ha samvete att se katten stryka runt hungrig och bli tunnare för varje dag som går.Jag hade helt klart tagit in katten och därefter försökt hitta ägaren .

Jag vill inte gärna ta hand om en katt och hitta nytt hem till den om ägaren bankar på dörren en dag och vill ha tillbaka den..

Men jag har heller inte hjärta att låta den gå okastrerad, omärkt och hungrig..

Jag hade inte bytt mig om denna ev. ägare som inte kastrerat, id-märkt och uppenbarligen inte ger katten tillräckligt med mat..

Ta in katten =) Anmäl honom som upphittad hos polisen. Hör inte någon ägare av sig så har du ivf följt alla konstens regler och har det att stötta dig mot.

Jag hade inte bytt mig om denna ev. ägare som inte kastrerat, id-märkt och uppenbarligen inte ger katten tillräckligt med mat..

Ta in katten =) Anmäl honom som upphittad hos polisen. Hör inte någon ägare av sig så har du ivf följt alla konstens regler och har det att stötta dig mot.

Han hade fint hull den dagen vi plockade ner honom från taket. Det är nu när han varit ute ett par dagar han blivit tunn. Jag har gett honom lite torrfoder ute men inte så mycket mer..

Då jag redan har en kastrerad hankatt, hur lång tid från polisanmälan tills dess att jag får anse honom som min egen = kastrera och märka, måste det ta tro? Tänker inte ha en skvättande kille därhemma igen..

Men om du inte kan ha honom hemma kanske polisen har förslag på lösning...

Jodå, men börjar han skvätta/de inte går ihop med varandra så är det bra om man kan ha en slags tidsgräns när jag kan kalla honom "min". Han är som sagt omärkt och vem som helst kan egentligen komma och säga at det är deras katt..

Jag förstår.
Men jag tänkte att han kanske kunde komma till ett katthem på en gång, så slapp du ha honom hemma...

Ring till polisen och anmäl honom försvunnen först och främst. Där kan du även fråga ang. tiden innan ägarskapet övergår.. Jag vågar inte svara helt 100 på det. Polismyndigheten har ivf rätt att avliva en katt redan efter 2 veckor, om den lämnas in till dem. Så kanske är det samma som gäller för privatpersoner..

KAtter är ju inte flockdjur, och man kan nästan förvänta sig att det blir bråk i början. Det är helt naturligt, och man får ha lite is i magen tills det går över.. allt ifrån några dagar till veckor.

Om inte annat så behöver han ju ivf mat. Och får han det regelbundet hos dig så håller han sig säkert i närheten. Om du är rädd att en kastrering ska reta upp en ev. ägare så kan du ge honom p-spruta hos veterinären =)

Egentligen så anser jag däremot att du kan åka och kastrera honom omgående, eftersom ingen har hört av sig.. Jag tror knappas att de ställer dig inför rätta pga av det.

Men en anmälan som upphittad till polisen är en bra början ivf =)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag har ett stort problem som stör husefriden - katter som slåss. här kommer en liten bakrund: Vi har 3 honkatter som har levt...
Svar
5
· Visningar
4 805
Senast: Ekblomma
·
Övr. Katt *Något lång tråd* I huset mitt bor det en röd katt. Har berättat lite om honom i en av mina gamla trådar. Hans ägare verkar inte bry...
Svar
10
· Visningar
1 182
Senast: Sastra
·
Katthälsa I morse vaknade jag av att det lät som att en katt blev flådd utanför dörrn och tänkte att det väl var parning på gång. Vaknade igen...
Svar
13
· Visningar
1 716
Senast: Yrja
·
Övr. Katt Saxat från SkrattNet (Ni har nog sett den förr... men kul är den!) Att slå in en present med hjälp av din katt: 1. Gör i ordning...
Svar
10
· Visningar
2 353
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Yngre kille
  • Roliga saker som barn säger
  • Dagens naturupplevelse

Hund, Katt, Andra Djur