Kastrerings- och kattungefrågor

Yrja

Trådstartare
I morse vaknade jag av att det lät som att en katt blev flådd utanför dörrn och tänkte att det väl var parning på gång. Vaknade igen efter en stund och tittar ut efter som att jag hör ett konstant åmande. Ser en vit katt med svarta fläckar - nästan identisk med vår ena 4 veckors unge (jag anar ugglor i mossen). Tittar lite till och ser en svart katt, 1 minut senaste ser jag att det sitter en till katt, identisk med den svarta med likadana oregelbundra tecken och samma kroppsform (helt ovesentligt men jag tyckte det var roligt och dom måste vara besläktade :D). Iaf var det tydligt att alla dessa tre var okastrerade hankatter och de kände nog varann för de "jobbade tillsammans" med att smyga på min älsta hona (4 år) som satt uppe i vår ena björk. Hon är kastrerad sen 1,5 år tillbaka. Hon är tuff och låter sig inte skrämmas av andra katter på sitt revir, däremot brukar hon låta andra katter vara på tomten och grannkatterna är ofta här. Iaf har jag tidigare inte sett dessa 3 katter förut, förutom en av de svarta (eller båda vid olika tillfällen) någon enstaka gång vid löpen. Alla 3 hankatter var väldigt stora, så minst 3-4 år gamla. När min hona kom ner från trädet gick hanarna efter och de tog ett varv runt huset (lugnt) innan hon sprang upp i trädet igen. Jag öppnade fönstret och då hoppade min hona ner och ville bli insläppt. Ena hanen följde henne ända till dörren men vågade inte gå in för hennes stora, starka matte stog i dörröppningen. :D

Nu funderar jag. Jag har 5 honkatter, 2-4 år, varav 4 kastrerade. Den 5e blev dräktig i våras med p-piller och har nu 2 ungar som är 4 veckor och 3 dgr gamla. Är det risk för att min okastrerade hona redan nu blir dräktig igen? Hon ute i skogen nånstans i morse och jag har inte upptäckt några tecken på löp hos henne. Men jag undrar varför det annars skulle sitta 3 stora, relativt okända hankatter på min tomt om ingen hona löper. Ingen granne har okastrerad hona, de flesta har kastrerade hankatter...

Den okastrerade honan ska kastreras, men jag vill vänta tills ungarna är minst 12 veckor. Bör jag redan nu ge henne p-piller och hur stor är risken att hon blir dräktig igen med dem? Utan dem?


Sen upptäckte jag i morse också att ena ungen (hona) gick på lådan för andra gången (?) i sitt liv. Första bajsningen. Hon bajsade men började sen jama ihållande och hade fortfarande kvar litegrann i rumpen. Bajset såg normalt ut (inte hårt, inte löst) och när jag klappade på henne slutade hon jama och började leka. Bör jag oroa mig eller kan jag avvakta och se om det går bra att bajsa nästa gång? Hur ofta bör ho bajsa? De har inte börjat äta fast föda utan diar på "heltid". Däremot har de vattenskål som jag inte vet om de druckit av, samt uppblöt torrfoder som de ännu inte smakat på.
 
Sv: Kastrerings- och kattungefrågor

jodå, hon kan bli dräktig nu. Det är inte helt ovanligt att de börjar löpa när ungarna är 4-5 veckor.
Jag vet inte hur du bor, men det kunde vara en idé att hålla henne inne tills ungarna är 12 veckor. För att inte riskera att plötsligt stå där utan kattmamma.
 
Sv: Kastrerings- och kattungefrågor

Jag funderade på det i morse, att hålla henne inne. Men vi bor inte stort och kattmamman brukar ju vilja dra sig undan lite när ungarna blir större och börjar fara runt. Dessutom är det ju vår/sommar nu, och man vill kunna ha dörrn öppen. Ungarna kommer ju också att börja få gå ut snart och då vill jag att mamman är med och håller koll.

Kanske bäst att sätta henne på p-piller tills de flyttat hemifrån alltså...
 
Sv: Kastrerings- och kattungefrågor

inte bara sätta honan på p-piller, det är ju ingen garanti (du skrev ju själv att kullen hon hade nu så var honan på piller men blev dräktig). Håll honan inne. Visade sig att hon är dräktig igen skulle jag råda dig att kastrera på en gång. En kattmamma med en liten kulll kan börja löpa redan då kattungarna är 1 vecka gammal så har din hona fått gå ut hela tiden finns de stor risk att hon redan är dräktig
 
Sv: Kastrerings- och kattungefrågor

Så kattungarna kan alltså dia en nykastrerad honkatt menar du? Detta får jag nog fråga veterinär om för det låter inge kul att ha två krälande ungar på ett nysytt sår. Jag sätter henne hellre på p-piller några veckor tills ungarna är 12 veckor. Trots att det skulle kosta mig mer.
 
Sv: Kastrerings- och kattungefrågor

Jo du kan kastrera henne nu, för hon har antagligen börjat lukta gottt igen eftersom ni har herrbesök.
Be veterinären att sy med tråd som försvinner av sig själv, brukar bli bäst.
(kommer för mitt liv inte på vad det heter:o)
oroa dig inte för kattungarna och såret, ska inte avra några problem, så länge sårytan hålls ren.
Är ju många kattern som snittas när de föder de små, så nemas problemas att kastrera under di perioden.
 
Sv: Kastrerings- och kattungefrågor

Det har du ju helt rätt i (kejsarsnittsdelen). Va skönt, då slipper jag hasta till apoteket. :laugh: Ringer vet på måndag. :) Tack alla 3. (Vår vet syr alltid med tråd som försvinner av sig självt)
 
Sv: Kastrerings- och kattungefrågor

Hmm... vi frågade veterinären ang. detta och hon sa att man inte bör kastrera honan innan ungarna slutat dia, för att de trampar på magen och då kan såret bli inflammerat eller ngt sådant..?
 
Sv: Kastrerings- och kattungefrågor

Instämmer om kastreringen, men pga att man inte får skilja ungarna från modern förrän de är 12 veckor.
Med andra ord får du hålla henne inne och sedan kastrera.
 
Sv: Kastrerings- och kattungefrågor

Instämmer om kastreringen, men pga att man inte får skilja ungarna från modern förrän de är 12 veckor.
Med andra ord får du hålla henne inne och sedan kastrera.

Fast nog får man skilja kattungarna från mamman om tex. medicinska skäl föreligger och om det sker på veterinärs rekommendation/inrådan.
 
Sv: Kastrerings- och kattungefrågor

Efter samtal med veterinär har de sagt att risken för infektion är större om ungarna diar på en nyopererad hona, och dessutom så har ju honan ont i såret. Så man ska alltså inte kastrera henne innan ungarna är 12 veckor. Som jag misstänkte.

P-piller blir det.

Ang att skilja mamman och ungarna så tror jag inte att de märkt av om mamman var borta ett dygn för op. Hon försvann ett dygn i sträck på eget bevåg redan andra veckan. Och det gör hon fortfarande ibland. Däremot skulle jag inte vilja hålla dem från varandra under längre tid pga en så liten sak som kastrering. Som sagt ska ungarna ha sin mamma tills de är 12 veckor.
 
Senast ändrad:
Sv: Kastrerings- och kattungefrågor

släpper du ut honan när hon har smått...varför? P-piller är heller ingen garanti på att mamman ej blir dräktig, så du vet
 
Sv: Kastrerings- och kattungefrågor

Fast lämnade honan ungarna ett dygn när de var en vecka gamla? Och har fortsatt lämna den nåt dygn ibland?
Lite förvånad över det, våra utekatter vi hade när jag var liten skulle aldrig lämnat ungarna så länge, så jag undrar som andra säger om inte din hona redan löpt igen?

Vad gäller bo trångt och mamman stöter bort ungarna, så är det inte förrän senare, så det är ingen anledning att släppa ut kattmamman nu, och än mindre när de var en vecka.

Liten varning dock, om du ska ha öppen dörr osv, katter kan hux flux få för sig att flytta sina ungar, vanligast när de är mindre, men kan även ske när ungarna är lite äldre. Kan vara ett helsike att hitta på dem sen. (Många ggr fick vi fånga in mamma, hålla henne inne tills hon var riktigt mjölkstinn, och sen fort som örat följa efter henne raka spåret till ungarna)
 
Sv: Kastrerings- och kattungefrågor

Jo, det är allmänt känt att inga preventivmedel är 100%iga.
Jag släpper ut henne för att jag anser att jag inte har ngn anledning att låsa henne inne (förutom dräktighetsrisken men den risken som p-pillrerna för med sig kan jag acceptera). Sen är det som sagt en trygghet att mamman är med när ungarna börjar gå ut nu snart. För att mamman och ungarna ska ha en lugn och bra tillvaro låter jag dem bestämma själva det som jag kan tillåta dem att bestämma själva och i naturen är det inga konstigheter att mamman redan från det att ungarna är små måste finna föda.

Alexandra_W

Hon kan mycket väl ha löpt igen. Men sålänge jag inte känner några tecken på dräktighet sa vet att jag ska avvakta och jag tycker att det låter klokt.

Jag vill tillägga att jag haft kullar förr, så det är inte så att det är helt främmande för mig. ;) Honan har inte visat några tendenser till att flytta ungarna och jag tror inte att risken är speciellt stor att hon gör det utan att jag märker det. Hon har också endast burit på en unge en gång och det var under förlossningen. Hon är lugn och tillfreds. Kattungarna går fritt i huset och sover ibland på varsitt håll (en hos oss i sängen och en under köksbänken tex). Våra tidigare kattmammor har också varit borta längre stunder med sina kullar, däremot var det den gången två honor som hjälptes åt så det var väl delvis skillnad. Men efter som att ungarna inte visat att de på ngt sätt störs av att mamman är borta länge ibland så är det inget som bekymrar mig heller. Jag är inte sorten som gör höna av en fjäder och jag tror att katterna vet bäst själva i regel, sålänge man håller uppsikt.

Och vad som än händer så är det ingen katastrof. :laugh: Jag har beslutat att jag avvaktar med kastrering tills ungarna flyttat. Jag tackar för alla svar.
 

Liknande trådar

Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 125
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Har dykt upp ett problem här hemma med våran 8 månaders kattunge, hona, kastrerad, innekatt. Söker efter någon med samma eller liknande...
Svar
0
· Visningar
755
Hundträning Har en söt liten chihuahua som tidigare bajsade inomhus ofta men efter mycket ansträngningar blev hon bättre och började visa tydligt...
2
Svar
35
· Visningar
3 832
Senast: mysboll
·
Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
2 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp