hjälper eller stjälper?

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
jag hästen om jag står upp, tillbakalutad när jag rider i ganska brant nerförsbacke? gör jag rätt eller fel? är det bättre att sitta ner helt?
Jag har bra balans så jag stör inte hästen men hästen kanske bli stabilare om man sitter ner???
tacksam för svar

Sv: hjälper eller stjälper?

Du gör rätt.
Tänk att du sitter/står upp likadant som om du skulle gå upp/ ner själv.

du ska egentligen stå i fältsits med balansen rätt, dvs inte hänga bakåt alls.. de du gör när du hänger bakåt är att förflytta ekipagets vikt till bakdelen och skulle hästen komma lite diagonalt kan bakdelen av ekipaget helt plötsligt hamna nedanför framdelen i nedförsbacken, dvs ni snurrar runt..

fast n vet ja inte om du hänger bakåt eller om du bara stpr i balans och då hamnar bakåt :)

BeastieBabe skrev:
skulle hästen komma lite diagonalt kan bakdelen av ekipaget helt plötsligt hamna nedanför framdelen i nedförsbacken, dvs ni snurrar runt..

Det är därför man alltid ska rida rakt nerför branta backar!!!

Jag hänger inte bakåt, kan inte luta mig längre fram för då lär jag ramla av, backarna är branta och då står jag i lätt sits och hamnar automatiskt lite tillbakalutad. Ej, hängandes bakåt och jag rör inte sadeln.

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
881
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
456
Senast: animalasia
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 723
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka