hjälptygel eller ej?

Adolfine

Trådstartare
Min foderponny har en förmåga att 9 pass av 10 springa med huvudet uppe i luften och sänker ryggen oavsett hur mycket man jobbar henne med övergångar, volter etc. Har testat att sätta på henne martingal vilket blir något bättre men fungerar ändå inte 100%. Fick nyligen tips/råd av min granne att rida henne med någon hjälptygel vilket jag har hållit mig undan ifrån just bara för att det kan bli så fel och man kan få falska resultat dvs hästen sänker nacken men utan att jobba med bakbenen och har därför försökt rida henne utan de 3 åren jag haft henne men när min granne och en vän till henne sa att någon hjälptygel skulle vara till hjälp började jag googlat lite fram och tillbaka och fann att för min typ av ponny kanske det inte trots allt är helt dumt och de hjälptyglarna jag kollat på är gummiband/halsförlängare eller thiedemantygel men är fortfarande osäker för rekommendationerna och recensionerna är ju för/på hästar som går korrekt i övrigt vilket min inte gör till 100% då hon har ganska tidigt i sitt 20 åriga liv blivit felriden. Den felridningen sitter fortfarande kvar vilket gör att hon inte går att rida helt korrekt samtidigt som man måste göra något för att ge henne bästa förutsättningarna för att kunna gå så behagligt som möjligt vid ridning men vill därför inte bara slänga på vad som helst och hoppas på det bästa ;) Hon är frisk, pigg och fin i kroppen i övrigt men har sina begränsningar i ridningen!

Vill nu höra med er här vad ni har för erfarenhet av hjälptyglar vid dessa typer av problem eller någon annan lösning, har som jag sa innan ridit henne snart 3år med en liten förbättring från tidigare (har sett henne under andra ryttare och ridit henne från och till sedan ca 3 år (om inte mer) innan jag blev hennes fodervärd)

fråga nr 1; har du en tränare som du regelbundet tränar för och som fokuserar på grunderna?

om svaret är nej så ska du skaffa en, om svaret är att du har en men fokuserar på annat så ska du byta.
och då i samråd med tränaren introducera eventuella hjälptyglar.
en bra tränare är värd 100 gånger mer än alla hjälptyglar i världen och är mycket bättre för hästen.

(buck som i 5 år kämpat sig blå med att få hästen i form med flera olika tränare och hjälptyglar. nu på 4 gånger med nya tränaren så faller allt på plats utan större bekymmer.)

Hur ska du vara säker på att du gör rätt och inte fel när du sätter på och rider iväg med hjälptygeln? Hur stor är risken jämfört med den ev. vinsten?

En felriden häst kan lära sig att arbeta rätt med en duktig ryttare på under en timme. Förutsatt att den är inriden och kan hjälper. Det är inget som "sitter i" om man ger hästen rätt instruktioner. Däremot kan en felmuskling (t ex underhals) sitta kvar även när hästen börjar ridas rätt, men det hindrar ju inte hästen att arbeta korrekt.

Hur ska du vara säker på att du gör rätt och inte fel när du sätter på och rider iväg med hjälptygeln? Hur stor är risken jämfört med den ev. vinsten?

En felriden häst kan lära sig att arbeta rätt med en duktig ryttare på under en timme. Förutsatt att den är inriden och kan hjälper. Det är inget som "sitter i" om man ger hästen rätt instruktioner. Däremot kan en felmuskling (t ex underhals) sitta kvar även när hästen börjar ridas rätt, men det hindrar ju inte hästen att arbeta korrekt.
Jag har varit/är emot hjälptyglar av just denna anledningen men när jag blev tipsad om att rida med någon hjälptygel ville jag kolla upp och få lite mer fakta och även råd och tips från fler hästmänniskor med annan erfarenhet än min granne och hennes vän och det känns som min uppfattning sedan tidigare stämmer om man lyssnar på er! Kommer lägga ned funderingarna på hjälptyglar och fortsätta träna och bli skickligare som ryttare på naturlig väg för hon kan ju trots allt gå i form 1 av 10 pass, dock är det oftast när jag rider för en tränare då jag får de små tipsen på detaljer som får henne att jobba mer med bakdelen och ryggen och sänka huvudet vilket ju visar på att det går utan och blir jag duktigare på att hitta de små detaljerna hur jag ska rida själv kan hon förhoppningsvis tillslut gå i form hemma oftare/alltid också ;)

En grej som är super istället för att använda en hjälptygel som kan hjälpa i ridningen är att man tränar hästen att man stoppar fingrarna i mungipan och lyfter lite grann, typ som om du tar kontakt i tygeln. Och då hästen släpper ner huvet alltså ''tar bettet'' så släpper man, till slut gör man samma sak på ryggen, man tar försiktigt kontakt och då sänker dom huvudet men man måste ha i bakhuvet att dom inte ska ''dra'' ner huvudet som hästar kan göra när dom vill käka gräs! På min heta känsliga häst lärde jag henne det och till slut sprang hon av slappnat i ridningen i låg form, och längre fram kunde jag börja samla henne och nu går hon i PERFEKT form!:love:

Ett roligt tips som man kan prova, dock fungerar det som allt annat olika bra på olika hästar! Men alltid värt att testa :D

Jag är av den åsikten att man absolut kan testa en hjälptygel under en kortare period om det behövs.
Ett ex; min häst är relativt ung. 7 år men reds in för ca 1,5 år sedan. Växte färdigt för bara 6 månader sedan. Han var väldigt valpig och svårt att hålla ihop kroppen å benen. Jag satte på en graman för 1 månad sedan. Använde den flitigt och han började hitta en rundare form. Längde gramanen bit för bit för att övergå till att rida utan men den fanns som stöd. Funkat super! Men jag hade en plan med det. Så har man det tycker jag man ska testa!

Vad du behöver är en tränare som kan hjälpa dig och hästen hitta rätt.

Jag är inte emot användning av hjälptyglar under en övergångsperiod förutsatt att ryttaren kan rida med dem. Har du aldrig ridit med hjälptygel ska du verkligen inte mixtra själv utan det ska ske i samråd med tränare. Trots att jag ridit i hela mitt liv och använt graman vid några sällsynta tillfällen skulle jag fortfarande diskutera det med tränare innan jag red en häst med det.

Att använda en hjälptygel för att få en häst att gå på tygeln tycker jag inte är helt rätt. Om hästen inte är van att arbeta med rätt muskler finns risk för smärta och du kan i värsta fall få en konvalescent om den helt plötsligt tvingas arbeta "rätt" när den inte riktigt orkar. Speciellt med tanke på att di häst är äldre. Om den helt plötsligt tvingas använda muskler den inte använt förut så gamblar man lite. Dessutom finns mycket stor risk att det inte kommer att hjälpa er alls eftersom en hjälptygel inte kan ersätta skicklighet - dvs du måste lära dig att engagera bakbenen och fånga upp det med sits och en mjuk, inbjudande hand oavsett. Där kan en bra instruktör hjälpa dig. Dessutom är det oerhört lätt att använda en hjälptygel helt fel så det skadar hästen eller orsakar obehag om man inte verkligen vet vad man gör. Så i ditt fall - Skippa hjälptygeln och satsa på en bra instruktör istället!

Om sedan en instruktör vill använda en snodd t ex så är det en annan sak, då instruktören förhoppningsvis har kunskap nog att avgöra och lära ut hur den ska användas i just ditt fall.

Sorry, såg inte att du redan skrivit att du tänkte lägga ner hjälptygelidén innan jag postade. Det låter klokt tycker jag! Låter också som du är på rätt väg eftersom det funkar bra på träningarna:)

Ett tips om du inte redan gör det är att skriva riddagbok efter träningarna så att du kan komma ihåg hur du gjorde för att hitta rätt form. Jag märker stor skillnad när jag skriver ner vad tränarna säger och sedan läser igenom och verkligen försöker rida likadant även när jag är själv, jämfört med när jag tror att jag ska komma ihåg känslan, "aha"-upplevelser och instruktioner i huvudet:)

Kortare period - en månads flitigt användande på färsk häst?!

Jag blir ledsen.

Nja ledsen behöver du inte vara. Var inte någon spänd graman. Och sen kanske det behövs lite mer info ang hästen som jag inte tog upp. Ville ge ett exempel. Har en häst idag med betydligt bättre form och mer rätta muskler. Gramanen var en "visa vägen" period. Nu används den inte. Var under en övergångsperiod.

Jag valde att köpa ett chambon som jag använder ibland. Bara som en påminnelse för hästen att det är lång och låg som gäller inte upp med huvudet. Har hjälpt en hel del trots att jag använder den sällan och endast vid tömkörning.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 189
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 454
Senast: As_Vegas
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 295
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har nyss blivit medryttare till en 24 årig ponny. Eftersom han är såpass gammal så är han mest skogsmulle nu. Hon som äger honom...
Svar
12
· Visningar
1 949
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V