Min foderponny har en förmåga att 9 pass av 10 springa med huvudet uppe i luften och sänker ryggen oavsett hur mycket man jobbar henne med övergångar, volter etc. Har testat att sätta på henne martingal vilket blir något bättre men fungerar ändå inte 100%. Fick nyligen tips/råd av min granne att rida henne med någon hjälptygel vilket jag har hållit mig undan ifrån just bara för att det kan bli så fel och man kan få falska resultat dvs hästen sänker nacken men utan att jobba med bakbenen och har därför försökt rida henne utan de 3 åren jag haft henne men när min granne och en vän till henne sa att någon hjälptygel skulle vara till hjälp började jag googlat lite fram och tillbaka och fann att för min typ av ponny kanske det inte trots allt är helt dumt och de hjälptyglarna jag kollat på är gummiband/halsförlängare eller thiedemantygel men är fortfarande osäker för rekommendationerna och recensionerna är ju för/på hästar som går korrekt i övrigt vilket min inte gör till 100% då hon har ganska tidigt i sitt 20 åriga liv blivit felriden. Den felridningen sitter fortfarande kvar vilket gör att hon inte går att rida helt korrekt samtidigt som man måste göra något för att ge henne bästa förutsättningarna för att kunna gå så behagligt som möjligt vid ridning men vill därför inte bara slänga på vad som helst och hoppas på det bästa
Hon är frisk, pigg och fin i kroppen i övrigt men har sina begränsningar i ridningen!
Vill nu höra med er här vad ni har för erfarenhet av hjälptyglar vid dessa typer av problem eller någon annan lösning, har som jag sa innan ridit henne snart 3år med en liten förbättring från tidigare (har sett henne under andra ryttare och ridit henne från och till sedan ca 3 år (om inte mer) innan jag blev hennes fodervärd)
Vill nu höra med er här vad ni har för erfarenhet av hjälptyglar vid dessa typer av problem eller någon annan lösning, har som jag sa innan ridit henne snart 3år med en liten förbättring från tidigare (har sett henne under andra ryttare och ridit henne från och till sedan ca 3 år (om inte mer) innan jag blev hennes fodervärd)