Hjälptygel som är snäll?

Csillag

Trådstartare
Jag har planer på att skaffa hjälptygel som min mamma kan ha när hon rider min häst. Jag vill ha en som hjälper honom att söka sig neråt eftersom han kör upp huvudet när hon rider. Kommer nacken ner blir det lättare för henne att hålla om och komma åt honom.

Det ska vara en tygel som kan sitta på från start till mål eftersom hästen är stor och hon hoppar inte av i skogen för då kommer hon inte upp igen :D

Jag har kikat på thidemantygel och gogue. Graman vill hon inte rida med (som jag använder) eftersom hon vill slippa dubbla tyglar.

Hästen kommer att gå med tygeln 2-3 ggr/vecka.

Jag har ingen möjlighet att träna henne i dagsläget eftersom jag är iväg och arbetar.

Fördelar och nackdelar med dessa tyglar? Någon annan hjälptygel som ni föreslår?

Sv: Hjälptygel som är snäll?

Min då 13-14 åriga dotter använde thideman tygel några gånger för att få hennes då nya häst att förstå var vi ville att han skulle placera huvudet. Det fungerade jättebra och det räckte alltså med några gånger så förstod han och de kunde börja jobba mot gemensamma mål istället för att han drog upp huvudet och hon inte hade något att säga till om alls. Jag är inget fan av hjälptyglar men hellre en snäll vägledning under en kort period än ett dragande och slitande och där man aldrig kommer till harmonisk ridning.

(Självklart är inte huvudets placering det viktigaste men det är omöjligt att komma till ridning på en häst som strävar mot stjärnorna. Bäst att skriva det för vi är trots allt på buke ;))

Thiedemantygeln tror jag är ett bra alternativ:). Alternativet om hon vill kunna skritta på hellång tygel fram och av så kan hon ha en gummisnodd som hon sätter som den ska över nacken, men fäster hakarna i varandra och lägger över halsen först (som en vanlig tygel), när hon sen ska börja rida är det bara att fästa snodden i sidorna. Enkelt att göra även uppsuttet:).

Tack för era svar.

Ingen som har någon erfarenhet av goguen?

Jo, men har bara använt gogue vid longering då jag tycker den är bra. Men jag hade inte använt den genom ett helt pass ute i skogen.

Jag har ridit en häst på gogue, fungerade väldigt bra, du kan ju välja hur hårt den ska "ta", väldigt belönande för hästen jämfört med en snodd. Just den hästen red jag på gogue främst ute och när jag jobbade över bommar/små hinder efter min dåvarnade tränares anvisning. Rider i vanliga fall aldrig med hjälptyglar, men just gogue funkade bra på den hästen:)
Lycka till!!

Jag har ridit med chambon och tyckte den fungerade utmärkt, snäll och låter hästen ta fram nosen.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
630
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
754
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 031
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka