Hjälptyglar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Durin ox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 3 202
Sv: Hjälptyglar!

Ser inget fel i att de som kan hantera sporrar rider med sporrar. Dock är det otroligt många som TROR att de kan hantera sporrar, men som i själva verket sitter och petar på hästen i varje steg... Självrannsakan och en bra tränare - nödvändighet vid ridning.

Skärpa på bett är svårt. Ett "milt" bett är ju skarpt om det inte passar hästen, så där förstår jag att det måste finnas rätt vida gränser för vad som tillåts.

Om alla hade kunskap hade detta inte varit någon diskussion. Då hade det inte funnits något att diskutera.

Jag har själv ridit med graman då jag var tvungen att visa en konvalcenthäst att det faktiskt inte var hemskt att ridas. Han panikreste sig så snart man satt upp och skulle lämna gårdsplanen. Han hade inte ont - längre, men i huvudet satt det kvar att det var obehagligt att bli riden.

Gramanen fungerade då som fegsnöre, fäst i sidan och varsamt använd. Han fick gärna stå still och fundera, bara han inte kastade sig på bakbenen bakåt. För detta ändamål fungerade snöret, och jag behövde inte ha den mer än ett par gånger.

En annan häst (min egen) har jag haft graman på för att han envisades med att bocka loss som en galning. Då fäste jag gramanen i framvalvet och fick på så sätt mer kraft i de höjande tygeltagen, men slapp ett skarp bett som i längden skulle gjort att han tappade förtroendet för handen och spottade ut bettet. Det var ju lätt att släppa på gramanen när man släppte på tygeln.

Men att använda hjälptyglar för att få hästen i form - då inbillar man sig saker som i längden bara kommer att bli en gigantisk omväg...

Träanren som sa till mi första gången att rida med gramanen ca 1 till 2 gånger i vekcan är P*ter Markne han visa hur jag skulle annvända, den utan att dra ihop hästen som en gummisnodd, när jag rider med graman, blir min häst jätte avslappnad, antar att det kan ha o göra med att jag sitter prick stila med hela kroppen, handen, skänkeln osv, allt säger jag att den hjälper både mig och hästen, som jag skrev i över inlägg, så ska den inte annvändas mkt, och inte på fel sätt, jag har inte heller sagt att jag e super duktig ryttare, jag är en hopp ryttare som aldrig satt sin fot inne på en dressyr tävling, och däremd inte tränar så mkt (ren dressyr) utan rider mer markarbete, lydnads övningar (den typen av dressyr) kan ibland ta till skänkelvikningar, öppner och slutor, fram och bakdels vändningar osv. Fick också tips för ett par år sedan att rida min 6 åriga c- ponny på graman i skogen, när det var dags att galopp träna eller likande, han vart så stark och svår hanterad, hur lydig han ens var på barnan, eller i skritt,/trav i skogen, gjorde mkt olika övningar inget hjälpte, och istället för att betsla upp, valde jag gramanen, behöve annvända den kanske ca 5 gånger, och hästen vart helt otrolig, vet inte riktigt vad som fick hon så bra, men det var efter att jag ridit honom på graman. Eftersom graman aldrig skadat någon av alla mina hästar/ponnyer när jag annvänd den varken för tillfället eller i längden så ser jag inte på den med onda ögon. Självklart är målet att få en bra musklad häst att gå i "sin" rätta form med ryttaren på ryggen utan graman. Men i det här fallet var gramanen så älskvärd, för att den hjälpt både mig och hästen så mkt. :love:

Nikkis skrev:
håller med dig faktiskt!

jag har använt gramantygel på min häst ett fåtal gånger..

men jag vet hur han är och ibland behöver han bli "påmind" om vad som ska göras...
bara för det betyder det inté att jag är en dålig ryttare om jag tar hjälp av en graman tec...
utan jag vet min hästs alla svaga/starka sidor och vet vad som funkar å varför han gör som han gör..
kan lika väl använda nåt som funkar en gång å sedan rida utan med mkt bra resultat..

helldre det än att sitta å dra å bråka emd hästen å allt slutar bara i "kaos" ..
rätta mig om jag har fel.

Min häst går nu bättre än någonsin! har aldrig känt honom att arbeta så väl så som han gör nu! han bär sig helt korrekt och går i bra form,avslappnad och lösgjord och är som min vän kallar det en "gummiboll"..! vad mer kan man begära liksom...?

nu säger jag inte att det är "tack vare gramanen" han går så bra,men det skadar aldrig att använda sig av hjälptyglar då och då...
jag tycker så länge man vet vad man gör och hanterar hjälptygeln på rätt sätt/orsak så är det helt OK för min del!

Håller med dej fullt ut! :bow:

Tigertofflan skrev:
Men dedär kan man ju inte ha som argument. Då skulle jag kunna ha detta som motargument:

Hellre en häst utan gummisnodd som bär sin ryttare rätt, utan skadad rygg och mun, än en häst med gummisnodd, som är hård i munnen, går emot handen och inte alls jobbar med ryggen.

Ja, helst ska man ju inte ha hjälptyglar alls! Men om man verkligen måste ha en, tycker jag att mitt "argument" stämmer in.

Och sen, bara för att en häst har hjälptygel betyder inte det att den INTE jobbar med ryggen!!! Man kan ha en duktig ryttare som rider också förstår du.

nu förstår jag varför vi tycker så olika. det jag har sett av din tränare och hans elever har inte stämt överenns med mina åsikter och idéer.

Jag håller med dig om dina åsikter om balans, men en snodd är inte till för att dra ihop hästens nacke. då är den felanvänd. Det kan tex vara så att en ryttare lättare kan komma åt ett fel i sin sits om hästens huvud är mera stabilt. (inte ihopdragen nacke nu) När sitsen fungerar bättre tar man av snodden. man ska aldrig försöka åtgärda mer än ett fel åt gången. Det gör bara häst och ryttare förvirrade.

Jag säger bara..

Destomer tyglar på hästen, destominder huve på ryttare!

Jag kan inte uttala mig om hjälptyglar eftersom jag inte anser mig ha kunskapen om dem och vågar därför helt enkelt inte rida med dem. Det känns som om de skulle kunna göra så mycket skada och få min häst att kämpa emot med nacke och rygg istället för att slappna av.

Knapplån.

Jag tror visst att hjälptyglar rätt använda kan vara till nytta. Antingen av en kunnig person som vet vad den pysslar med, men även av en mindre kunnig person under överseende av en mer kunnig. Att använda hjälptyglar temporärt för att man exempelvis inte rider tillräckligt bra för att reda ut ett problem på egen hand kan säkert vara till hjälp, istället för att problemet inte löses vilket kan orsaka betydligt större skada. Något som är viktigt att understryka är att jag menar att hjälptyglar ska användas temporärt för att exempelvis hjälpa hästen och ryttaren genom ett problem. Att konstant sitta och hala in sin graman är ju givetvis inte att eftersträva.

Något som jag reagerar på är att många förutsätter att en häst går dåligt så fort den har hjälptyglar på sig. Visst kan den gå dåligt - men det finns inget som säger att den för tillfället inte skulle gå sämre utan.

Slutligen kan jag ta ett exempel på vad jag menar med hjälptyglar som temporär lösning. Jag vet en person som vid 16 års ålder red in en sexårig f.d. russtravare. Det är ofta svårt att hitta vuxna personer i rätt size för att rida in en smäcker ponny på 125 cm, därför föll valet på denna person. Inridningen gick bra men stannade upp när det var dags att ställa högre formkrav på ponnyn. Ryttaren ifråga kunde rida andra hästar på tygeln men denna ponny, som sedan travtiden var van att gå i en form som var ungefär tvärtom mot var man vill ha den ur ridmässig synvinkel och även hade musklat sig därefter, hade hon svårare med. Lösningen blev att under fem-tio minuter av ett ridpass sätta på halsförlängare. Då gick det liksom upp ett ljus för ponnyn, att den även kunde söka sig framåt-nedåt och att det var det ryttaren hade frågat efter men inte själv kunnat "få till". Efter dessa få minuter var de mycket mer samspelta och hästen förstod vad ryttaren ville få fram. Kan tilläggas att halsförlängaren ej behövde användas fler gånger. Självklart handlar formen bara inte om att hästen ska böja på nacken, men en kunnig instruktör insåg att problemet faktiskt satt i "halsen" hos ponnyn i fråga. Ponnyn hade under sin tid i travet dels lärt sig att huvudet upp är det rätta, samt som följd av detta förstås utvecklat muskler som underlättat "travformen" och även då varit en motverkande faktor till ryttarens försök att åstadkomma en för ridning mer lämplig form. Grejen med halsförlängaren var liksom att få ponnyn att inse att det fanns andra sätt att ta sig fram än med näsan rakt upp, eftersom ryttaren på grund av sina för uppgiften bristande kunskaper inte lyckades med detta på egen hand.

Lite svamligt :angel: , men poängen var iallafall att rätt använda kan hjälptyglar vara en väg till problemlösning och att en väldigt tillfällig användning av dylika (i detta fall 5-10 min) kan vara till stor hjälp och nytta!

Senast ändrad:

Cantilda skrev:
Ja, helst ska man ju inte ha hjälptyglar alls! Men om man verkligen måste ha en, tycker jag att mitt "argument" stämmer in.

Och sen, bara för att en häst har hjälptygel betyder inte det att den INTE jobbar med ryggen!!! Man kan ha en duktig ryttare som rider också förstår du.
Nej, men om den inte gör det utan hjäälptyglar så gör den oftast inte det med heller. Det är min uppfattning. Det hjälptyglar kan vara bra för är att tex hjälpa till att bibehålla en redan existerande form i tex galoppombyten. I övrigt är de mest bara till för att visa hsten huvudets placering.

Smalle skrev:
Något som jag reagerar på är att många förutsätter att en häst går dåligt så fort den har hjälptyglar på sig. Visst kan den gå dåligt - men det finns inget som säger att den för tillfället inte skulle gå sämre utan.

Anledningen till att jag personligen förutsätter att en häst inte arbetar avslappnat och engagerat när någon har slängt på den hjälptyglar för att korrigera nånting är att jag aldrig någonsin har sett en häst som har arbetat bra under inverkan av en (eller flera) hjälptyglar. Visa mig det så kan jag ändra åsikt.

Även om man antar att en hjälptygel nu fungerar som folk vill att den ska, nämligen att hästen arbetar i en korrekt form, så är det väl fortfarande bättre för hästens välbefinnande om ryttarens tränare väljer att göra allting grundligt från början och lära ryttaren hur man rider bra utan hjälptyglar. Risken är ju annars att man som ryttare blir "beroende" av tekniska hjälpmedel, provar alla möjliga andra eftersom "X som jag red med förut fungerade ju så bra" och dessutom utveckla ett dåligt självförtroende och tro att h*n faktiskt inte kan rida utan dem.

I det stora hela håller jag med, jag är som sagt oftast inte positiv till hjälptyglar, förutom då som temporär lösning vid behov. Självklart tycker jag också att tränaren ska göra undervisningen grundligt och börja på rätt nivå, men trots det är man ju inte fullärd. Det kan ändå dyka upp ett problem som gör att ryttaren inte kommer vidare helt utan andra hjälpmedel än instruktioner. Då tycker jag det är bättre att ryttaren, givetvis fortfarande under instruktörshjälp, själv försöker ta sig igenom problemet men med ett underlättande hjälpmedel, exempelvis någon typ av hjälptygel. Alternativen till detta är ju att låta problemet vara vilket inte leder någonstans, låta någon annan mer kunnig rida hästen (vari problemet i och för sig inte alls behöver sitta) och sedan hoppas på att det blir bättre, eller vänta det antal år det tar för att själv bli så duktig att klara av problemet helt själv och under tiden sitta och harva med ett problem som inte löses.

Som sagt, jag anser att korrekt använda hjälptyglar eller annat hjälpmedel som tillfällig underlättning på vägen genom ett problem kan vara till nytta för den som inte klarar det helt på egen hand.

Liknande trådar

M
Hästmänniskan Bara jag som stör mig på den. Jag kan nästan bli arg när jag ser det. T.ex. Vissa rider med jätte skarpt bett och sedan har de både... 2
Svar
39
· Visningar
2 836
Senast: Pernilla_
·
S
Utrustning Har en liten pålle och idag fick jag värsta uppenbarelsen. Vi var ute och galopperade, snabbare än lagom som vanligt. Jag hade hackamore...
Svar
13
· Visningar
1 651
Senast: cactuspower
·
Träning Red ut på mitt sto idag för att öva lite galoppfattningar, red på vanligt tredelat bett. Hon gick hyfsat bra i skritt och trav men så... 2
Svar
25
· Visningar
2 094
Senast: Elma_vip
·
Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att... 2
Svar
23
· Visningar
2 326
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Dalmatiner