Hjärnsläpp angående galoppskänkel

fiaskurken

Trådstartare
Alltså, nu har min hjärna fått fnatt!! När jag rider i höger varv och ska fatta galopp, drar jag tillbaka vänster skänkel då eller tvärtom :confused: Var länge sedan jag red på banan och nu har jag rört till det totalt fastän jag har ridit i hela mitt liv :o

Behöver du använda skänkeln? Pår ridskola får man ofta lära sig att inner skänkel ska fram och ytter bak. Dvs ska du fatta vänster galopp så ska vänster skänkel fram och höger bak.
Det var ungefär tio år sedan jag slutade praktisera "ridskole-galoppfattning" och det fungerar utmärkt ändå. Min häst skulle idag antagligen inte fatta galopp om han fick "skänkelhjälperna". Använd vikthjälperna och "öppna höften" lite istället, det går utmärkt det också :)

Nirak

Jag vete fasen om jag använder galoppskänkeln heller utan kör mer på vikthjälper och så vidare precis som du säger... Men jag började fundera på hur det var man "egentligen" skulle göra och då blev det kortslutning. just för att man inte har använt sig av det förmodligen... men tack för ditt svar!

Den absolut bästa galoppfattningen som jag har praktiserat sker enbart med hjälp av höfterna, den är så natrulig för hästarna att om man gör rätt så fattar de i princip alltid vad de ska göra.
Jag gör så att jag lyfter upp innehöften och sitter över lite på ytterhöften. Behöver man så kan man ge lite ytterskänkel.

Ja, så gör jag också... tror jag..det är svårt att beskriva i ord. Men om man ska lära en unghäst galoppskänkel då? Hur gör ni då?

När jag red på ridskola så var det skänkelhjälperna somgällde men nu när jag rider mina egna så gör jag som du. Men vad kallas det? Fatta för sätet?, men det är ju eg inte sätet. :confused:Fast om man fattar för höften borde det väl vara det. Hmm. Men vad är sätet eg? Det finns väl inga speciella kroppsdelar som räknas som sätet?

Verkar mycket bättre att fatta med höften, men varje gång jag har provat så har det inte hänt något utan jag har bara känt mig obalanserad...Ridskolehästarna jag rider är nog mer vana att man fattar med skänkeln, man måste verkligen jobba med dom för att få dem känsliga för hjälperna och när det äntligen funkar är även lektionen slut...*uppgiven* vad gör man?

låter bättre att göra så faktiskt :)
Lyckas alltid tappa balansen och takten när jag ska fatta "ridskolegallop" Kör numer med att bara flytta ytterskänkeln en aning bakåt och ha kvar inner i samma läge.

Det är det som är det allra bästa med den fattningen, hästen kan redan fattningen (oavsett vad vi människor tror) det är bara vi som måste lära oss att fatta galopp som hästen, så gör man en korekt galoppfattningen så brukar det ta max 2-3 gånger innan hästen fattar galopp oavsett om den har gjort det förut eller ej under ryttare. Sedan kan man ju lägga till ett kommando som man använder när man tömkör/longerar (jag brukar använda "galopp")

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 025
Senast: Grazing
·
Islandshäst Det börjar bli dags för att töltsätta unghästen. Eftersom jag aldrig gjort det förut ska jag självklart ta hjälp. När jag köpte henne...
Svar
1
· Visningar
1 227
Senast: Silkisif
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag red ett helt pass markarbete i fredags där jag tom galopperade över bommarna O_o Men jag var totalt helt jävla slut efteråt. Satt på...
Svar
0
· Visningar
307
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
1 019
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025