Hjärnsläpp gällande vikter/typa ner släp

Corax

Trådstartare
Alltså, jag har inte behövt bry min söta hjärna med vikter på många år så nu behöver jag lite hjälp.

Min bil (och jag)får dra 1800. Om jag ska köpa ett släp som har en totalvikt på 2000 och en tjänstevikt på 990 är det ok att koppla på och köra om jag Vet att jag håller mig under 1800?
Hästkraken väger ju inte mer än 600 och på sin höjd kan jag nog få till kringutrustning på 100, extremt överdrivet.
Jag kommer då upp i ca 1700kg.

Kollar polisen endast på totalvikten och bötfäller därefter eller måste de ställa oss på våg? Självklart är det något jag skulle yrka på vid kontroll men skönt att undvika strul i största möjliga mån.

Följdfråga på detta är ju då, hur typar man ner släpet 200kg? Dvs från 2000 till just 1800... Kostnad?

Sv: Hjärnsläpp gällande vikter/typa ner släp

Har du e kort är svaret ja, du får dra den kombinationen. Det är bruttovikten som gäller.

Ja jag har BE.
Nu blev jag glad! :)

Du kan lugnt köra med ditt släp så länge inte sammanlagda vikten på släp och last överstiger 1800 kg. En av de stora poängerna med e-kortet är just att det är de faktiska vikterna på släp och last som räknas. Du behöver alltså inte typa ner ditt släp utan bara hålla koll på vad din bil får dra.

Jag vet. :angel: Men ju äldre man blir ju mer trillar bort. Var snart tio år sedan jag tog E.

Liknande trådar

Utrustning Nu är det så att jag och min sambo har köpt ett hästsläp som jag egentligen inte får köra. Kanske inte så smart men släpet var så... 2
Svar
22
· Visningar
4 352
Utrustning Har sökt bland gamla trådar, för jag vet att det diskuterats tidigare, men jag kan inte hitta någon vettig tråd. (De flesta verkar vara...
Svar
5
· Visningar
3 458
S
Hästmänniskan Det är tänkt att vi ska sälja vårat gamla ( ! ) enaxlade nu och skaffa ett nyare /nytt släp. Vi är även spekulanter på grannens ena bil...
Svar
10
· Visningar
1 514
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur