Sv: Hjärtfel

Sol skrev:
Blodproppar är en annan sak som skiljer sig mycket åt, hos katt tenderar propparna att sätta sig i bakkroppen och orsakar förlamning i ett ben eller i hela bakkroppen. Hos människa är det väl vanligare att propparna åker uppåt mot hjärnan till, har jag fel?

Nej då, proppar i benen är vanligt på människor. Djup Ventrombos kallas det. Fast det behöver inte vara specifikt vid hjärtfel/hjärtsvikt, utan kan även ske annars, tex efter en operation då man inte rör sig så mycket.

loveponies skrev:
Nej då, proppar i benen är vanligt på människor. Djup Ventrombos kallas det. Fast det behöver inte vara specifikt vid hjärtfel/hjärtsvikt, utan kan även ske annars, tex efter en operation då man inte rör sig så mycket.

Men orsakar de propparna ofta förlamning? På en av föreläsningarna hade vi nämligen en kattuppfödare som är läkare med också och hon menade på att det skiljer en hel del med blodproppar (som orsakas av hjärtfel då).

Sol skrev:
Men orsakar de propparna ofta förlamning? På en av föreläsningarna hade vi nämligen en kattuppfödare som är läkare med också och hon menade på att det skiljer en hel del med blodproppar (som orsakas av hjärtfel då).

Jag vet inte om de kan göra det, men oftast inte i alla fall. Patienten får smärta i vaden och den blir rodnad och svullen.

Då är det kanske där den största skillnaden ligger då, att blodpropparna hos katt ofta stoppar blodflödet helt till ett bakben och orsakar förlamning medan det inte är särskilt vanligt förekommande hos människor.

Min lilltjej gjorde också det ett tag, och tog upp det med vet. senast vi var där. Hon sa att det kan vara tecken på astma, och om det är återkommande och blir värre bör man göra en undersökning.

Liknande trådar

Övr. Katt Chimera eller chimär är vad det kallas om två foster i ett tidigt stadium slås ihop till ett. När jag läst om det tidigare (och på...
Svar
17
· Visningar
1 187
Senast: Asko
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
538
Senast: Krålus
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
569
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag har haft problem med getingar på min uteplats. Varje år spreyar jag med radar i hålen i teglet för att de inte ska bygga bo. Det har...
Svar
9
· Visningar
378
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka