Hjelp!!! Min søte, snille hest har blitt SINT...

S

sleepy

Da forrytteren min skulle renske hoven på hans høyre bakben i går, ble han SINT! Ørene flatt bakover og glefs glefs! :mad:

Han har i perioder vært litt "dum" å ta høvene på, helt siden jeg fikk han i juni. Spesielt høyre bakben. Han ble påbegynt temming for nøyaktig to år siden, og bakbena var det aller siste daværende eier fikk lov å røre ved. Det ble forsøkt å ta bøyeprøve på ham på island, men de måtte gi opp. Dette kan jo ha vært traumatisk for hesten.

Han har som sagt vært litt "dum" å ta høvene på i perioder. Forhøvene har han blitt helt fin på, da vi fant ut at han tydeligvis bare var kilen! Det var altså bare å passe på å ikke komme nær annet enn foten hans (altså passe på at håret mitt ikke kom nær magen hans e.l.) når man skulle renske hoven. Bakhøvene, spesielt den høyre, er han altså fortsatt "dum" med.

MEN, tidligere har jeg trodd at han bare har vært litt redd pga ett eller annet i fortiden, og at han er en litt "sky" type mot nye mennesker. Jeg har lagr merke til at "dumhetene" med bakhoven har kommet tilbake når det har vært noen nye mennesker som har håndtert han, og så har det gått over når han har vent seg til de.

Med meg og forrytter 1. har han bare prøvd å gå sin veg når vi har bedt han om å løfte hoven, eller han har prøvd å dra den til seg mens vi har holdt på å renske den.

Men nå ble han altså plutselig SINT på forrytter 2!!!! Og da begynner jeg å lure på om han har vondt noe sted...

Han er blid og glad på tur, er stort sett veldig positiv. Eneste litt merkelige er at han IKKE liker å gå steder det er litt glatt, som f.eks. på asfalt! Da sklir han mye! Jeg har prøvd å tenke på hvordan det er for meg selv å gå på steder det er glatt, og man bruker jo andre muskler enn vanlig når man må "holde bena sammen" dvs man må bruke muskler for at ikke bena skal skli i hver sin retning... Det virker som dette er et problem for hesten min, også når man skal renske hovene hans; jeg har enkelte ganger lurt på om "dumhetene" skyldes at han "stabler" bena litt dumt, og dermed får problemer med balansen når man løfter ett av de.

Men han er flink til å stable bena i terrenget...

Jeg tenker selvsagt også på salen, men synes det er merkelig at han er så glad for å komme ut på tur hvis det er noe galt med den...

Har dere noen forslag til hva det kan være? Kan en "enmannshest" bli SINT hvis den får for mange mennesker å forholde seg til? Vi er tre ryttere på han, alle er rolige og meget hestevante.

Hesten halter ikke heller, ingenting virker galt, bortsett fra dette dumme høyre bakbenet!

Jeg bør jo få hesten undersøkt; har dere noen bedre forslag enn veterinær? Hva med kiropraktor f.eks?

Håper dere orket å lese hele dette lange innlegget mitt... Jeg skal i stallen selv i morgen, og er spent på hvordan han er da...
:confused:
 
har du tänkt på att din häst karnsje lurer deg?
unskyld om dette blir konstig text,jeg har glemt nesten all norskan min.
men jeg har misstanke om att hästen lurer deg till att tro att det är noe feil med den.
om den er kilen borde du stå å trene flere ganger om dagen med å löfte benet,drar han den undan benet fyar du på den.
och löfter opp benet igjen,slipp det bara på ditt kommando.
dessverre orkade jeg ikke lese hele innlägget ditt.men håper det går bra med hästen nu,og att du fårt det till.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
485
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Trenger en anbefaling! I dag fikk jeg beskjed om at jeg satt skjevt på ponnien av saltilpasser, jeg har også fått beskjed om at jeg er...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan På gården jeg står betaler man 3900 for ponni med 8 kg høy og 4100 kr for hest med 12 kg høy. Jeg ønsket å gi ponnien min 9 kg høy, men...
Svar
18
· Visningar
1 583
Senast: WBanna
·
Ridning Usj, det kjennes virkelig ikke bra ut ridemessig om dagen. Bremsen er på, enda stall eier sier hun har ekstremt mye energi ved utslipp...
2
Svar
39
· Visningar
1 929
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp