Hm.. vill inte ta in hästarna än, men...

Ajabaja

Trådstartare
här om dagen höll min SHETTIS :confused:(!) på att frysa ihjäl!
Jag släppte ut min welsh/arab & min shettis i onsdags efter ridturen då det regnade så mycket & undrade om welshen skulle klara regnet. De har gått ute sen maj (dygnet runt alltså) utan täcke & det har gått jättebra! Welshen har tidigare haft problem med rygg & temeratur vid regn, men denna sommar har både han & shettisen klarat sig galant i ur & skur.
Torsdag morgon kommer hon som jobbar i stallet ut & hittar min shettis(!) skakandes som bara den! Så hon plockar in honom & welshen & torkar dem & lägger på filtar.

Senare när jag kommer & läser om detta på tavlan, blir man ju lite chockad. Att shettisen frös.. Men jag tempade honom & kollade & han verkade må bra.

Frågan är nu bara: Vågar jag låta shettisen gå ute på natten längre?

Han tränas ju ganska hårt & tävlas så jag vill inte att han blir sjuk. (hade jag inte viljat även om han inte tävlade såklart!)

Jag vill ogärna stalla in dem redan nu eftersom welshen behöver röra sig så mycket som möjligt p.g.a. dammallergi & gamla leder. & shettisen är ju trots allt "shettis" & mår bäst att vara ute så mycket som möjligt. (Kan inte stalla in bara shettisen för då blir han så fruktansvärt ledsen)

Någon som kan hjälpa mig ur mitt dilemma? :confused:

:bump: :rofl: :bow: :banana:
 
Kan du inte slänga på shettisen ett tunt regntäcke? Oftast är det ju regn och blåst som gör att de fryser,inte själva kylan. :)
 
Min shettis fick på sig sitt regntäcke nu i veckan eftersom att det både blåst å regnat här i skåne!!

Så på med ett täcke!!

//becky :banana:
 
Stödfodra ordentligt med hö, och/eller regntäcke verkar sundast.
Vill oxå ha min ponny ute så länge som möjligt, om det håller sej torrt.
 
Håller med nedanstående
Stödfodra om det inte finns tillräckligt med mat.
Sett på täcke om det regnar ev nattetid då ni inte kan stödfodra.
Våra hästar går ute har regn täcke stödfodras.
 
Ett vind och regnskydd är inte dumt även om de är inne på nätterna en stor del av året.
 
Hej!
De går båda med regntäcke på natten nu. Enda jobbiga är att jag måste dit på morgonen på helgerna & ta av dem det. (är själv sjuk nu) Men på vardagarna tar hon som jobbar där av dem täckena.

Jag får inte stödfodra för de andra hästägarna i samma hage, men på vardagarna får mina två gå i en mindre men obetad hage. Gräset är slut i natthagen. Jag ger dem även lite extra hö om de verkar hungriga när jag ska rida. (De äter bara om de verkligen är hungriga)

Skydd från regn & blåst har de av träden & jag kan inte börja spika upp ett vindskydd på någon annans mark! (Hästarna är inackorderade)

Men de verkar klara sig bra med täcke & welshen har börjat sätta päls & shettisen har börjat fälla sommarpälsen. & de är ju båda i bra hull än så länge & vana vid att gå ute. Känns bara så konstigt att helt plötsligt behöva täcka en shettis i augusti!

Tack för alla svaren! :bump:
 
Varför egentligen ta av dem täcket på dagen? De tar väl inte av sig pälsen på dagtid???
Och så varmt är det inte längre så det är nog ingen risk att de svettas. La på min nordis täcke i lördags och idag var det strålande sol och han blev knappt varm under täcket.

/Hippo
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 446
Senast: Sootie
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 130
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 338
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 404
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp