Hmm,..funderingar kring stall!

Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

Tack för bra tips! :bow:

Tänker mig att ha bädd av torv i botten över jorden/stenmjölet. Mina gräver inte så mycket, men så är de inte inne så mycket heller...

Kullerstenar lät fint! Ska jag definitivt kolla upp!! Det borde väl funka med andra stenar man kan ha i trädgårdar också?

Menar du att inte alls ha trä i väggarna? Stommen är ju av trä.. hade hoppats slippa så stort jobb som att riva hela den och sen bygga upp med leca. Men förstår att det kan bli musbo av det hela! Katten får följa med ut! :idea:

Blir sugen att sätta igång nu när förkylningen börjar släppa också!!
 
Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

I byggbranschen finns det många konservativa betongstrjärtar... frågar du någon av dessa om att stoppa cellplast i väggarna så kommer dom att bli ytterst upprörda :D.

Det finns dock vetenskapligt utförda studier på stolphus med plankväggar helt utan diffusionstäta skikt som då har isolerats med plastmaterial - och slutresultatet har varit att isoleringen inte har utgjort någon fara för husets välbefinnande.

Då har det tom varit fråga om hus som endast har varit tidvis uppvärmda, där isoleringen i vissa fall har utgjorts av karbamidskum som har varit defekt och tagit åt sig fukt, isolering som endast delvis har fyllt väggarna med stora hålrum m.m. - riktigt svåra omständigheter med andra ord.

Så visst kan du behålla stolpkonstruktionen och isolera med cellplast, tänk bara på att cellplasten inte får vara framme utan den ska alltid gömmas bakom tändskyddande beklädnad som tex gips eller minerit.

Jag skulle nog rekommendera att du i såna fall på insidan av väggarna sätter 2 lager med 13 mm gips med förskjutna skarvar, sedan plåt och utanpå detta 20 mm plywood, då får du en vägg som håller bra för både hästsparkar, brand, fukt och kyla.
 
Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

Haha! Då ska jag inte fråga dem! Man vill ju inte hetsa upp dem i onödan! ;)

Men, lite jobbigt låter det ju med tvålager gips och plåt... Är det bättre att göra diffusionstätt? Är det att man har plast i väggen, utanför isoleringen, eller vindpapp? :confused: Vill ju gärna göra det så enkelt, men ändå så stilfullt :p som möjligt...

Borde kanske kolla upp med länsstyrelsen(?) vilka krav som gäller för renovering av stallbyggnad... Men brandsäkert bör man väl alltid eftersträva förstås!
 
Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

ja det går bra med trädgårds sten, men rundade stenar från hagen/åkern går också bra. vi tog och lade sten från hagarna till att fylla ut grunden när vi sänkte en del av golvet. och har lagt det gå gården också runt husen och runt gödsel plattan. om man har en stenig hage så är det billigare att gå och plocka sten där i en vecka än att köpa. + så slipper hästarna snubbla runder i hagen på en massa sten:P
 
Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

Perfekt! Vi har bara lera och mängder av sten, så det är väl bara att börja bära!! :p
 
Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

Gipset är ju i första hand för att brandskydda byggnaden, diffusionsskydd innebär i praktiken att man häftar fast 0,2 mm PE-film innan man bygger innerväggen. PE-filmen får då ha högst 1/3 av isoleringen på den varma sidan om plasten om man vill ha en vettig fuktbalans i väggen.

Vilket ytskikt och hur detta är konstruerat/fastsatt är av vital betydelse för brandskyddet, många gånger är det en av de enskilt viktigaste faktorerna för ett byggnadstekniskt brandskydd.

En beklädnad av väggen som kan ta emot massiva mängder värme utan att antända eller reflektera värmen är ytterst viktigt för att minska risken för övertändning - kan tillägga att en brandman i brandskyddsdräkt har en teoretiskt överlevnadstid på 20 sekunder vid en övertändning :eek:

Vid en övertändning så antänds allt brännbart i byggnaden och temperaturen hamnar ganska typiskt på sådär 600-900 grader, vilket är fullt tillräckligt för att göra stål rödglödgat. Det är därför säkrare med bjälklag i limträ än i stål då stålet har förlorat 95% av sitt böjmotstånd vid 900 grader.

På tex en höskulle så ser idealet ut som så att man har väggar och golv som står emot brand under i vart fall 60 minuter, limträbalkar i taket som har lite "extra" tjocklek och har ett tak som delvis är byggt i plast så att taket öppnar sig och släpper ut branden den vägen.

Vid en brand så ser det inte alls ut som i hollywoodfilmer där man kan dra kavajen över huvudet och gå in i den brinnande byggnaden och leta efter sina nära och kära....

Om man bygger ett dammtålig elsystem med "råttsäkra" ledningar och med jordfelsbryttare samtidigt som väggarna görs med "säkra" ytskikt och man minimerar det strö och foder som förvaras i stallet så har man ökat brandskyddet i byggnaden otroligt mycket med förhållandevis enkla åtgärder.

Kupévärmare på i stallet, fullt med gammalt höboss i alla vrår, undermåligt elsystem m.m. ökar en byggnads brandbelastning med typ några hundra procent... eller kanske rentav några tusen :grin:

Trä brinner vid en "normal" brand med en hastighet av 1 mm per minut, det tar därför viss tid innan stolparna i huset har blivit försvagade nog för braka ihop - kan man då göra en innervägg som inte släpper igenom elden förrän stommen börjar kollapsa så har man ju ökat chansen att rädda hästarna rejält mycket.

De dubbla gipskivorna håller i åtminstone 30 minuter bara dom... en sån vägg som jag beskrev borde hålla i bortåt 60 minuter. Det är ju då bättre med flera lager med skivor än med bara en tjock skiva eftersom man vid flera lager kan lägga dessa omlott så att det inte riskerar att bli glipor i skarvarna.

Om man vill öka säkerheten ännu mer så kan man klä in stommen i byggnaden i skyddande material innan man bygger själva väggen - det finns särskilda material som tex promatech som har rent otrolig förmåga att skydda mot eld, men dom kostar så mycket att bygghandlarna många gånger inte ens har dom i sortimentet utan dom måste specialbeställas och det därför många gånger blir billigare att istället överdimensionera stommen om den är i trä.

Det finns även särskilda brandgipsskivor men även dom är tyvärr ganska dyra, minerit är riktigt bra som brandskydd och dessa kostar "bara" 400-500 för en skiva (1,20x2,40)... men om du klär in stommen med vanlig 13 mm gips så har du genast ökat stommens "livslängd" vid en brand med sådär 15 minuter.

Enligt statisktik från försäkringsbolagen så brinner det i nära nog en lantbruksbyggnad per dag i riket... och elen är den enskilt största orsaken till dessa bränder.
 
Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

Vilken kunskap! :) Tusen tack! Du fick mig nu att tycka att ett par gipsskivor plus plåt är en baggis! Finns det särskild plåt man har på väggar? Om man skulle välja gullfiber som isolering, behöver man ha nåt mellan den och fasadbrädorna (panelen)? Skulle du valt cellplast, eller?
 
Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

Gullfiber hade förmodligen varit mitt sistahandsval, det enda positiva jag kan komma på med gullfibern är det låga priset.

Den tar åt sig fukt som en tvättsvamp samtidigt som den har svårt sedan avge fukten utan det blir till att riva väggen och slänga isoleringen.

Till råga på eländet så isolerar gullfibern inte så våldsamt bra om man jämför med moderna material, tex idag när man bygger passivhus så är dessa ofta isolerade med 25 cm cellplast med brutna köldbryggor - hade man byggt "tradionellt med gullfiber mellan reglarna hade man fått göra väggarna sådär 60-70 cm tjocka... med brutna kökdbryggor hade det räckt med "bara" 50 cm gullfiber :grin:

Mineralullen har lättare att avge fukt som den har tagit upp än vad gullfibern har så ska det vara hygroskopiska material så är den ett bättre alternativ än gullfiber.

Med både gullfiber och mineralull så är isoleringen känslig för vind, blåsten "blåser rakt igenom" gullfiber och mineralull så då krävs det ett vindskyddande lager mellan ytterpanelen och isoleringen - enklast är då att sätta asfaltsboard innan man sätter panelen.

Med en isolering som drar åt sig fukt på det sättet som gullfibern gör så är det jätteviktigt att man inte fuskar med diffusionstätningen mot den varma sidan - då ska det vara ordentligt gjort med tejpade skarvar med ordentligt överlapp och plastfilmen ska sättas upp utan att det blir hål efter spikar eller skruvar.
 
Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

Ok! Så vad är din rekommendation till stallväggar av trä? Som isolering alltså?
 
Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

Det beror på hur mycket utrymme som finns tillgängligt inuti väggen, mao hur tjocka stolparna är.

Om stolparna är i storleken 20 cm tjocklek så kan du använda mineralull, med asfaboard och panel utåt och med PE-film + skivlagren inåt.

Är däremot stolparna inte mer än 10 cm tjocka så räcker inte utrymmet till för mineralull utan då måste man antingen "bygga ut väggen" med liggande reglar (fördelen med det är att man kan bryta köldbryggor) eller använda cellplast som isolerar bättre.

Det är ju ur energi och förmodligen även i plånboksynpunkt i längden bättre att ha stallet rejält isolerat - överskottsvärme går enkelt att ventilera bort men att behöva värma stallet vintertid är ett jämmer och ett elände.

Om du kan tänka dig kallstall som håller minusgrader ibland så räcker det med 8-10 cm mineralull i väggen (isoleringen dämpar temperatursvängingar och gör nytta på det viset) men om du vill ha ett varmhållet stall med plusgrader så bör du se till att få plats med isolering som motsvarar 20-30 cm gullfiber eller 10-15 cm cellplast.

I alla nybyggda hus idag är kravet minst 20 cm isolering (jmf med gullfibern), och med rejält isolerat stall så slipper man hålla på och värma upp stallet vintertid när hästarna är ute - att värma ett stall som är dålig isolerat med värmefläkt när det är 15-20 minusgrader kan gå lös på sådär 2-10 000 i månaden :eek:

Vill man ha +grader i stallet så ska man inte snåla med isoleringen mao.
 
Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

Det är ingen ny ladugård, vi har haft snickare som har kollat på den. Taket är fint och bra men annars är panelen och vissa lodräta "bjälkar" som stöder byggnaden på marken på g att ruttna. Dessutom är väggarna i dirketkontakt med marken så vätan drar rätt upp. I fall att vi skulle vilja renovera vill vi ju lyfta upp hela byggnaden på en murad sockel och vilket arbete skulle inte det vara? Dessutom lutar ena delen av ladugården lite åt höger, det kanske ger sig mer med åren, man vill ju veta att det håller för all framtid när man lägger så mycket pengar...
Varför inte lösdrift? Hälsosammare för både djur och hus. :)
Kanske sätta av en del av ladugården till "ligghall" och isolera av en del av det övriga till våtutrymme, sjukbox etc.

Problemen du beskriver kan antagligen åtgärdas med enkla medel. Gräv ur runt väggarna, grusa och sätt dit avrinningsplåtar, ersätt underdelen av dom skadade stolpen med friskt virke plus gjut socklar under. Inte så svårt som det kan verka och inte alltför kostsamt heller.

Frågan är om ni vill ha en enkel men fungerande anläggning, eller något mer påkostat?

LIA
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 575
Senast: Ajda
·
Anläggning In med bilder ni som byggt helt nytt stall. Alltså inte ni som renoverat. Skriv gärna pris om ni vill det! Vill kolla runt lite vad...
Svar
5
· Visningar
2 268
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp