• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare celeste
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 748
C

celeste

min häst får 6 dl en sorts músli o 3 dl en annan storts músli....o sen så får hon ½dl majs olja....det får hon varje kväll o morgon...
sen får hon kväll:6 kg enislage o lunch:3 kg o morgon:3 kg...
jag rider unegär varje dag nu, men tyckerni att hon får för lite mat? et e kanske svårt o säga..hon e ett engelskt fullblod på 8 år...har ni något bra tisp på hur man får upp hullet??..för det e ju ganska lätt att engelskt fullblod tappar i hull..:crazy:

Sv: hmm

När man räknar foderstat utgår man från hästens behov. Man försöker täcka så mycket som möjligt med ett bra grovfoder och om det inte räcker till får man lägga till kraftfoder och mineraler. Vad man behöver för att kunna göra detta är en analys på höet/hösilaget/silaget. Man räknar alltid foderstat i kg/hg/gr aldrig i volymmått. Numera är enskilda hästars foderstater något vi egentligen inte ska diskutera här på forumet men om du kollar/söker så finns det just nu en tråd som handlar just om fullblod och deras mat...
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
877
Senast: matson
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
932
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan... 2
Svar
30
· Visningar
2 388
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
1 039
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka