HÖ disskussion !!

ElinPelin

Trådstartare
Har hört mkt i sommar att folk föredrar hö som är taget jul/aug istället för runt midsommar. varför?

Sv: HÖ disskussion !!

Kanske för att värderna inte är lika höga i juli/ augusti?
Tror det kan vara så i alla fall :)

Jag föredrar sent taget hör eftersom det har lägre näringsvärde. Detta gör att jag kan ge mina shettisar större giva = mer att tugga på utan att de blir för feta.

Jag föredrar sent taget hör eftersom det har lägre näringsvärde. Detta gör att jag kan ge mina shettisar större giva = mer att tugga på utan att de blir för feta.

Varför lägre näringsvärde till shettisar för?
Min shettis har hösilage med mycket BRA näringsvärdena, o han får inget kraftfoder eftersom han får det på fri tillgång (han bor ute tillsammans med mina två vbl.travare). Sen får han betfor för magen och för att han träningskörs.

Hellre BRA näringsvärdena till shettisar, som alla andra hästar.

Till TS, jag ger mina hästar hellre ett riktigt bra grovfoder så att de slipper kraftfoder o får det på fri tillgång o sen kanske betfor om det behövs beroende lite på vad de används till. Men det är oxå bra om man byter grovfoder så får dom betfor.

Generellt brukar man säga att det är lägre värden i det som är taget sent på sommaren men det stämmer inte alltid. Det kan man bara veta genom att analysera!
Möjligen kanske bonden har ett hum eftersom han har koll på VAR det är slaget också (vad det var för växtlighet där), vädrte vid tidpunkten osv.
Det är mycket som påverkar, inte bara om det är sent eller tidigt taget! (man kan inte ta för givet att det är låga värden bara för det är sent taget, som en del tror, och tvärtom)

Som jag skrev ovan - det är inte alls säkert att det är låga värden i sent taget hö. Det beror på mycket annat också!
Dessutom är det oftast proteinet som är skylågt medans energin sällan blir lägre än 7MJ/kg (i hö med ts-halt på 84%) - alltså inte så stor skillnad.
DET är ju inte önskvärt! Hästarna får fortfarande i sig en hel del energi (det som ger hull) men får undermåligt med protein (det som bygger upp kroppen och musklerna).

Skulle tro det handlar om okunskap. Men tar man hö sent så får man ju mer hö fast ev sämre värden. Tidigt får man ev bra värden men det blir inte lika mycket. Säger ju sig självt..ju högre gräset växer dessto mer blir det ju när man slår.

Men det är enbart en teori. Vet inte varför folk är rädda för näring.

Så rätt så. När jag ställde frågan vid en Krafft-föreläsning om när höet bör slås svarade ett antal bönder som var med att det beror på om man ska ha det själv eller om man ska sälja det!

Men det är enbart en teori. Vet inte varför folk är rädda för näring.

Jag tror att många tänker fel när de tänker på näringsinnehållet i höet. Om man bortser från vitaminer, mineraler och annat (jag menar inte att man ska det men för att förklara hur jag menar) så består ju höet som jag ser det av två olika sorters näring : kolhydrater och protein.
Jag undrar alltid vad man menar när man då pratar om att sent hö inte innehåller så mycket näring och då är bättre för hästen. Då har man inte insett att energin är nästan samma hela tiden. Det verkar som att många glömmer bort det.

Ursäkta den röriga texten. Hoppas någon förstår vad jag menar.

Proteinhalterna är lägre och fiberhalterna högre vid sen skörd, det är helt korrekt. Det som många däremot missar är att detta gäller endast om det är en förstaskörd som tas så sent. Så skedde skörden förr i världen. Nuförtiden är det nog mest en och annan naturromantiker eller för att vårda en gammal slåtteräng som man slår förstasköden så sent.

I ett modernt jordbruk så ta man en andra eller till och med en tredje skörd i augusti. Då är det små variationer mellan förstaskörden i början av juni och skördarna i juli, augusti, september och oktober.

Så rätt så. När jag ställde frågan vid en Krafft-föreläsning om när höet bör slås svarade ett antal bönder som var med att det beror på om man ska ha det själv eller om man ska sälja det!
Stämmer nog tyvärr, bonden skördar ofta under säsongen för att få foder med högt proteininnehåll till sina egna djur. Det h*n säljer ska bara ha stor volym/vikt till liten arbetsinsats eftersom de flesta hästägare inte bryr sig om kvalité utan bara pris.Då låter h*n det stå på tillväxt ända till det blir midjehögt. Man kan köpa havrehalm med vallinsådd som har lika bra näringsvärde som det hö man får med så sen skörd.

Proteinhalterna är lägre och fiberhalterna högre vid sen skörd, det är helt korrekt. Det som många däremot missar är att detta gäller endast om det är en förstaskörd som tas så sent.

Tack för rättelsen. Jag antar att den var till mig eftersom det var jag som skrev så. Jag är medveten om att det beror på när höet skördas men skrev nog mitt inlägg alldeles för otydligt.

Proteinhalterna är lägre och fiberhalterna högre vid sen skörd, det är helt korrekt. Det som många däremot missar är att detta gäller endast om det är en förstaskörd som tas så sent. Så skedde skörden förr i världen. Nuförtiden är det nog mest en och annan naturromantiker eller för att vårda en gammal slåtteräng som man slår förstasköden så sent.

I ett modernt jordbruk så ta man en andra eller till och med en tredje skörd i augusti. Då är det små variationer mellan förstaskörden i början av juni och skördarna i juli, augusti, september och oktober.

Tack för informationen! :bow: Hade hört någon förklarning förut (till att det inte alls behöver vara lägre värden bara för det är sent taget) men kom inte riktigt ihåg anledningen.

Stämmer nog tyvärr, bonden skördar ofta under säsongen för att få foder med högt proteininnehåll till sina egna djur. Det h*n säljer ska bara ha stor volym/vikt till liten arbetsinsats eftersom de flesta hästägare inte bryr sig om kvalité utan bara pris.Då låter h*n det stå på tillväxt ända till det blir midjehögt. Man kan köpa havrehalm med vallinsådd som har lika bra näringsvärde som det hö man får med så sen skörd.

Jag tror säkert att många gör så. Jag kan förstå det med arbetsinsats men vinner de så mkt på det slutar inte gräset att växa när det blommar? Jag tycker att det borde bli mer av det i kg om man slår fler gånger. Men detta är jag inte insatt i.

Visst blir det fler kg om du slår fler gånger men kostnaden för maskiner och arbetsinsats per kilo foder blir betydligt högre än om du tar bara en skörd med hög skörd i kg/ hektar. Tar man flera skördar har man också kostnader för flera gödselgivor, om man gödslar förstås, men det är nödvändigt för att få stora skördar.

Energihalten i vallfoder är oftast störst i första skörd tagen före midsommar eftersom dygnet har flest soltimmar då, om det är bra väder vill säga. Andraskörden har oftast bra proteinvärden men något lägre på energin, andraskörd har därmed ofta en högre proteinkvot än förstaskörd.

Att sen förstaskörd kan ha hyffsade värden beror oftast på att det börjat växa upp nya blad i botten som räddar höets näringsvärde.

Något som också spelar en väldigt stor roll är hur fodret behandlas på åkern, får det torka för länge ute på åkern, vänds det för många gånger osv så blir bladspillet stort och då försvinner mycket näring, det ligger kvar på åkern. Det bästa är om man kan köra in höet så att man torkar det på hötorken, bladspillet blir inte lika stort om höet är lite fuktigt när man kör in det.

Har läst att det fruktade fruktanet (fångaspekten) till största delen finns i skjälkarna och inte i bladen, väldigt olämpligt att tex släppa fånghästar på en vallstubb. Detta hade inte med frågan att göra, men jag tycker det är intressant.

Natasja;9468180 Har läst att det fruktade fruktanet (fångaspekten) till största delen finns i skjälkarna och inte i bladen skrev:
Jag har också läst detta och tycker då att om man är rädd för fruktan så bör man inte ge att hö från gräs som har vuxit länge.

Det är dock inte bevisat att fruktan är den största eller enda orsaken till att hästar får fång i verkliga fall. Det man har bevisat är att man i en laboratoriemiljö kan ge hästar fång genom att ge dem en viss mängd fruktan.

Vad som händer i verkligheten, i det vanliga fallet av betesfång är det tyvärr ingen som vet exakt. Det är ju naturligtvis mycket svårare att studera förloppet i fält jämfört med i laboratorium. Det finns flera olika teorier om orsaker till fång, dock har fruktanteorin fått ett stort genomslag i Sverige på sista tiden. Det är synd att det har presenterats som att fruktanteorin är helt bevisad.

Jag tror att det är att göra hästarna en otjänst att stödja sig enbart på en av många teorier om fång när man utformar skötselråd för fångkänsliga hästar.

Fång är ett komplext problem och även om forskning pågår är vi långt från en fullständig förståelse av sjukdomen. Den som slutligen knäcker fång"koden" (eller mer troligt, koderna) borde få hästvärldens motsvarighet till Nobelpriset!

mvh Åsa

Det är dock inte bevisat att fruktan är den största eller enda orsaken till att hästar får fång i verkliga fall. Det man har bevisat är att man i en laboratoriemiljö kan ge hästar fång genom att ge dem en viss mängd fruktan.

Vad som händer i verkligheten, i det vanliga fallet av betesfång är det tyvärr ingen som vet exakt. Det är ju naturligtvis mycket svårare att studera förloppet i fält jämfört med i laboratorium. Det finns flera olika teorier om orsaker till fång, dock har fruktanteorin fått ett stort genomslag i Sverige på sista tiden. Det är synd att det har presenterats som att fruktanteorin är helt bevisad.

Fång är ett komplext problem och även om forskning pågår är vi långt från en fullständig förståelse av sjukdomen. Den som slutligen knäcker fång"koden" (eller mer troligt, koderna) borde få hästvärldens motsvarighet till Nobelpriset!

mvh Åsa

Lite utanför tråden?

Jag är väl medveten om det du skriver.
Men bara för att det inte är helt bevisat att fruktan är en anledning till att hästar får fång eller för att det kan finnas många andra anledningar så tycker inte jag att det är fel att försöka undvika att utsätta hästen för kolhydrater som ex fruktan. Jag utsätter inte min för ngt som kan vara en anledning till att hon får fång igen. Jag förstår inte riktigt hur du menar.
Det är för mig självklart att försöka ta reda på så mkt som möjligt men fram till dess att forskarna har kommit lite längre måste vi ju utgå från det lilla de egentligen vet.

Jag har svårt att tro att många bara stödjer sig på en teori. Jag gör det som sagt inte.

Förr i världen och i år, i alla fall häromkring ska man ha tur om man fick in två skördar.
Pga vädret blev det bara en och den var sen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en del hö kvar från sommaren 2021. Förvarat inomhus torrt i en lada. Det höt längst ut är fräscht, har fin färg vad vi har...
Svar
2
· Visningar
400
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Jag har börjat klura på hur jag smartast ska packa hö för sommarens kommande meetings och har för mig att jag sett något om att...
Svar
5
· Visningar
704
Senast: Snurrfia
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 003
Senast: tanten
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 134
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25