Hö förvaring

Spontant tänker jag att lägga halm runt det kan hjälpa till att hålla fukt ute, men jag vet inte hur effektivt det är i en utebox
 
Under någon eller ett par veckor kan det nog fungera om man har halmbalar runt, dvs. över, under och på sidorna och är noga med att täcka varje gång man har tagit men längre tid skulle jag inte rekommendera att ha det så.
 
Spontant tänker jag att lägga halm runt det kan hjälpa till att hålla fukt ute, men jag vet inte hur effektivt det är i en utebox
Har ingen halm att tillgå, fick höra idag att jag inte får ha mitt hö på logen längre pga det blir för tungt, är många som har sina balar där nu. Skulle istället få använda en utebox.
 
Under någon eller ett par veckor kan det nog fungera om man har halmbalar runt, dvs. över, under och på sidorna och är noga med att täcka varje gång man har tagit men längre tid skulle jag inte rekommendera att ha det så.
Hm, det känns inte lovande. Jag tar inte mycket av min bal, ca 5 kg bara, det är en rundbal.
 
Har ingen halm att tillgå, fick höra idag att jag inte får ha mitt hö på logen längre pga det blir för tungt, är många som har sina balar där nu. Skulle istället få använda en utebox.

Låter som du har större problem än själva nya direktiven att förvara ditt hö :( Dvs stallet verkar ha grava brister om logen inte håller /är säker/godkänd att förvara grovfoder på :(

Säger som flera : det är svårt att förvara hö i utemiljö. Det är tillochmed svårt på logar pga milt väder och dålig ventilation i kombo .
Om du har endast en rundbal som är bra i grunden hur den skördats , torkats och pressats så funkar det nog om den förvaras torrt .
 
Senast ändrad:
Hm, det känns inte lovande. Jag tar inte mycket av min bal, ca 5 kg bara, det är en rundbal.
Har ingen halm att tillgå, fick höra idag att jag inte får ha mitt hö på logen längre pga det blir för tungt, är många som har sina balar där nu. Skulle istället få använda en utebox.

Det kommer inte att fungera. Varken utan halm eller under så lång tid. Vad är det för något knepigt ställe som inte fattar att hö omöjligt går att förvara så permanent?
 
Det kommer inte att fungera. Varken utan halm eller under så lång tid. Vad är det för något knepigt ställe som inte fattar att hö omöjligt går att förvara så permanent?
Om jag förstått det rätt, så hänger det ihop med att det är många som har sina höbalar på logen och stallet har några år på nacken och stallansvarig har sagt att golvet inte håller för mycket vikt.

Funderar lite till och från om jag ska skita i höbalen och köpa till hö, blir förvisso dyrare för mig, men slipper uteboxen i så fall..
 
Ger alla hö eller finns det några som ger hösilage? Vad är motivationen till att just du (och fler kanske?) ska förvara ert hö i utebox?
 
Ger alla hö eller finns det några som ger hösilage? Vad är motivationen till att just du (och fler kanske?) ska förvara ert hö i utebox?
Är blandat hö och hösilage.

Motivationen, hm, jag skulle tro att det är dels för att jag är helinackorderad och de som har sin hö främst på logen är de som inte är helinackorderade. Plus att det är mellan 10-15 balar på logen och det belastar det gamla golvet med ytterligare balar.
Så som jag uppfattat det är det vi helinackorderade som får ha vårt hö i uteboxarna.
 
Jag fattar inte, varför ska ni som är helinackorderade ha det sämre? Är inte hyresvärden rädd om er? :cautious:

Rimligast vore ju annars att hösilaget förvarades i uteboxarna kan jag tycka. Finns det möjlighet för dig att byta till hösilage?

Vem har förresten kommit fram till att golvet inte håller?
 
Är blandat hö och hösilage.

Motivationen, hm, jag skulle tro att det är dels för att jag är helinackorderad och de som har sin hö främst på logen är de som inte är helinackorderade. Plus att det är mellan 10-15 balar på logen och det belastar det gamla golvet med ytterligare balar.
Så som jag uppfattat det är det vi helinackorderade som får ha vårt hö i uteboxarna.
Problemet verkar vara ett stall som öht inte är godkänt eller i skick . 10-15 balar på logen ? Även om de skulle väga ett halvt ton så herrejösses om stallet är i sånt skick att ingen vikt får finnas på logen :(

@Problematisk troligtvis så innebär helinack att då även allt foder ingår men att den helinackorderade ändå verkar erbjudas möjligheten att komplettera med eget grovfoder som ska förvaras på plats .

Väldigt udda upplägg känner jag, utöver att skicket på stallet väcker frågor .
 
Senast ändrad:
Jag fattar inte, varför ska ni som är helinackorderade ha det sämre? Är inte hyresvärden rädd om er? :cautious:

Rimligast vore ju annars att hösilaget förvarades i uteboxarna kan jag tycka. Finns det möjlighet för dig att byta till hösilage?

Vem har förresten kommit fram till att golvet inte håller?
Tyvärr inte, förra året vid den här tiden fick min häst kolik av hösilage, därför vi gått över helt till hö.

Det var stallansvarig som sagt detta, jag vet inte om de haft ute någon som inspekterat det kan jag inte svara på, men jag litar ju på vad de säger.
 
Men vad är det för ett stall? Är det helt fallfärdigt? 10-15 balar är ju ingenting. Jag köper och gör åt 27 rundbalar hö/år i snitt och det är inga som helst problem att ha dem alla på loftet rent tyngdmässigt. Då har jag ett litet stall så det är med nöd och en enorm press och staplingsskills som de ens går att få upp så många.
 
Tyvärr inte, förra året vid den här tiden fick min häst kolik av hösilage, därför vi gått över helt till hö.

Det var stallansvarig som sagt detta, jag vet inte om de haft ute någon som inspekterat det kan jag inte svara på, men jag litar ju på vad de säger.

Vet du att det var hösilaget hästen fick kolik av? Det låter lite märkligt.

Hur som helst, det verkar ju inte bra om stallet är i så dåligt skick. Jag skulle nog ärligt talat sett mig om efter en annan stallplats under de förutsättningarna du beskriver i den här tråden.
 
Men vad är det för ett stall? Är det helt fallfärdigt? 10-15 balar är ju ingenting. Jag köper och gör åt 27 rundbalar hö/år i snitt och det är inga som helst problem att ha dem alla på loftet rent tyngdmässigt. Då har jag ett litet stall så det är med nöd och en enorm press och staplingsskills som de ens går att få upp så många.
Fallfärdigt tror jag inte att det är, om det vore så borde inte hästarna som står i det stallet få stå där. :eek:

Jag vet inte hur de resonerar, ligger flera brädhögar på logen också. Jag föreslog att vi kunde flytta på dom då vid vårstädningen skulle de slängas. Då frigörs lite viktbärighet.

Logen är rätt stor, vet inte om det är långt mellan bärande balkar eller något.
 

Liknande trådar

Hemmet I dagsläget har jag ett kakfat i 2 våningar för förvaring av frukt, lök etc men letar nu efter nåt snyggare. Hur förvarar ni andra...
Svar
3
· Visningar
348
Senast: Liten
·
Anläggning Om man ska bygga boxar för två hästar i en byggnad som är klassad som ekonomibyggnad, behövs förprövning då ? Byggnaden är en lagård...
2
Svar
20
· Visningar
1 086
Senast: skogaliten
·
Hemmet Vi har ju blivit med tvättstuga :) I den finns förutom tvättmaskin, tumlare och upphängs-möjligheter ganska mycket förvaring :) Men vi...
Svar
14
· Visningar
854
Senast: Sedna
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp