Hö på sommaren

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kanonpris
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 277
K

Kanonpris

Någon här som her hästarna fri tillgång av hö på sommrarna, om inte hur mycket ger ni dem i sommarhagen annars? Hur många gånger om dagen?

Sv: Hö på sommaren

:confused: Ge hö när dom betar? Varför?
Våra hästar byter själva foder under vår och höst och skulle glo förnärmat på oss om vi la in hö i hagen.

LIA

Jag hade en foderhäst i sommras och ska ha 2 nu i sommar och dom kommer, precis som förra året, få hö om dom står inne nån natt annars får dom bara vatten(självklar fri tillgång) och betfor på sommaren

i sommarhagen har dom aldrig fått hö ;) dom skulle nog inte äta det när det finns gräs.

hade för länge sedan min gamla shettis i paddocken några sommrar pga. att hon haft fångvarning. då fick hon hö 4 ggr/dag.

Våra får aldrig mat i hagen utan inne. På sommaren går de bara ut ett pass (vintertid 3) och vill inte ha hö på morgonen - de vill såklart ut till gräset ;) Men självklart får de hö på kvällen när de kommer in vid 21-22 beroende på väder (eller snarare hur insektsvänligt vädret är, de kan inte gå ute på natten pga knott).

*KL*

Mina underliga djur "tröttnar" på gräset fram på sommaren och skulle det av någon anledning hamna hö i hagen äter de detta först... fler som noterat detta?

Jag! Vet många hästar som gärna bryter av med hö!

Mina hästar går inte på bete, shettisar o en d-ponny med fång, så de fodras med hö hela sommaren

Ja, när vi tar in vårat hö så brukar det bli en hög med löshö kvar på backen. Detta kastar vi in till hästarna och vips så är det borta. Men annars så får dom vackert beta.

I år räckte det nästan in i dec. Vi ställde ut första rundbalen den 21e nov.

Betet i min sommarhage räcker inte hela sommaren. Så vi ger hö en gång om dagen mot slutet.

Då finns det fortfarande lite gräs att pilla med men det räcker inte.

Lite bra tycker jag att hästarna får en mjuk övergång från gräs till hö. :)

*KL*

Mina underliga djur "tröttnar" på gräset fram på sommaren och skulle det av någon anledning hamna hö i hagen äter de detta först... fler som noterat detta?

kan det vara av den anledningen att höet är grovare än gräset, får igång hästens mage :confused:

har de tillräckligt mycket och gott gräs behöver du inte ge nått hö alls. tror att det e upp till var och en hur de vill göra med det där.

själv har jag aldrig gett hö för gräset har vart tillräckligt och det skulle bara kosta onödigt mycket. i början av sommarsäsongen får han lusernpellets men det slutar jag med så fort jag märker att han inte äter upp det.

som sagt det är upp till var och en hur de gör och hästar är olika.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vi har en 5-årig D-ponny som vi haft i ca 3-månader, han har nu börjat visa sig aggresiv vid matning i boxen, när han ska få sin... 2
Svar
20
· Visningar
1 344
Senast: fijja
·
Foder & Strö Jag har en del hö kvar från sommaren 2021. Förvarat inomhus torrt i en lada. Det höt längst ut är fräscht, har fin färg vad vi har...
Svar
2
· Visningar
400
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈 Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna...
Svar
9
· Visningar
595
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 165
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka