• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare sysh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 105
S

sysh

Vad betalar ni för ert hö /hösilage per kg ??
Jag betalar 1-1,20 kr/kg.(torrt hö)
är detta billigt eller dyrt ??

Sv: hö pris

Pris på hö varierar på vart man bor och om hö skörden har blivit bra eller dålig.
Vi i vårat stall har ett hö som ligger på 1,50 i inköpspris där även analys ingick.

Mitt hö kostar 1 krona kilot och är superfint=):love:

2 kr kg, analyserat hö med jättebra värden (8,3 MJ och 75 g smrp per kg foder).

2 kr kg, analyserat hösilage i 35 kg bal med ok värden (cirka 7,1 MJ och 43 g smrp, har glömt exakta värdena).

i år har vi haft hö från 3 olika bönder, först stallägarens hö som vi betalade 1:- per kilot, sedan en grannbondes hö som vi betalade 1,2:- per kilot inkl. hemkörning. nu hittade vi en annan höbonde som endast tog 50 öre kilot inkl. hemkörning. förvånad över att man säljer ett sådant bra & fint hö för så billigt pris, men jag blir bara glad för det! dock har inget hö varit analyserat, men det har alltid haft bra värden varje gång.

Jag betalar 1:50 kr kilot, det är väll ett rätt normalt pris här iaf. Har även möjlighet att köpa löshö för 50 öre kilot, men eftersom vi bara har en trappa upp till höskullen så kan jag inte köpa det.

Det är ett bra pris!

Vi betalar 1:50 per kilo och det är nog rätt normalt här.

sysh skrev:
Vad betalar ni för ert hö /hösilage per kg ??
Jag betalar 1-1,20 kr/kg.(torrt hö)
är detta billigt eller dyrt ??
jag betalar 1.20/kg för ett fint hö, ( ej analyserat) det är billigt för hö!;)

Det handlar inte bara om vad man betalar, utan om vad man får. Ett billigt grovt hö kräver mer kraftfoder än ett hö som e spädare men kanske lite dyrare. Jag ger hellre den bonde som slår vallen tidigare o får mindre hö med högre näringsinnehåll bättre betalt än den bonde som låter vallen växa o får mycket men sämre hö.
Sen e det ju inte alltid vädrets makter tillåter skörd när man skulle vilja. Och tar man eget hö så får man ju ta det man får.
Det är bättre att ge ett bra hö o mindre kraftfoder än tvärtom.
Oftast så får du ett hö med högre proteininnehåll i andra skörden.

Ger 1 kr/kg för höet & 0,75 kr/kg för hösilaget.
OK värden på båda. Analyserar själv.

Shit vad billigt hö ni har i sverige.... :eek:

Det hö som jag har nu kostar 2,25 inte analyserat men väldigt bra. Som mest betalar vi 2,75, då är det ekologisk odlad hö. Och det är Billigt här, vet att i andra städer måste man betala 3-4kg... Kankse inte så konstigt att folk ger sina hästar för lite hö, när det kostar så mkt...

jag betalar 3 kr/kg.
Tycker det är mycket men vår första leverans blev så förstörd så nu är vi tvugna att betala 20 öre mer per kilo.

det där stämmer inte.. ett år köpte jag hö som var slaget i hör och häpna SEPTEMBER

Det var det finaste höet jag har haft i mina dagar faktiskt både näringsmässigt och synmässigt och luktmässigt och det såg precis ut som de hö som var slaget vid midsommar=).Och den vid midsommar var sämre kvalité och sämre näring än de jag fick=):smirk:

Om höet var slaget i september så var det helt säkert en andra skörd. Gräset växer inte lika fort senare på säsongen o blir då oftast mer näringsrikt än första skörden som oftas tas runt midsommar.
Förra året då det var en tidig vår så började gräset växa tidigt, men sen slogs många vallar inte förrän runt midsommar ändå vilket gör att det nu finns mkt hö på marknaden men det är grovt.
Vi tar eget hö på en mindre vall o slog den innan midsommar o fick ett kanonhö (8,7 MJ o 64 g smb rp per kg foder). Andraskörden blev ännu bättre. Dock har vi varit tvugna att köpa lite hö oxå o vi har åkt runt o tittat på hö o jag har varit så missnöjd. Höet som är skördat runt midsommar (här i trakten ) ligger på runt 7,4MJ o ca 35 g smb rp per kg foder. Inte ens våra glupska shettisar äter upp de grövsta stråna på ett sådant hö...

Senast ändrad av en moderator:

vi betalar runt 3-4 kr /kg. Mycket men otroligt fint hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en del hö kvar från sommaren 2021. Förvarat inomhus torrt i en lada. Det höt längst ut är fräscht, har fin färg vad vi har...
Svar
2
· Visningar
408
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 395
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Jag har börjat klura på hur jag smartast ska packa hö för sommarens kommande meetings och har för mig att jag sett något om att...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: Snurrfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka