Höanalys ! Hjälp

Jag håller med om att rekommenderad ts/100 kg häst kan vara en förenkling, dock en ganska användbar förenkling för en buke-tråd. Har några frågor innan jag lämnar tråden då jag tillfört vad jag kan.

Anser du att det finns ngn lägre gräns för mängd ts?
Vilket NDF-behov har hästar?
Anser du att samma foder lämpar sig till dräktiga/digivande/unghästar som till lättfödda lågpresterande?
Om inte, vilken av grupperna skulle en diet baserad på uppblötta lusernpellets passa bäst? (Dvs näringsvärde i energi och sbrp som ligger mkt nära det här fodret)
Blir ett blött foder mer näringsrikt om det torkar?
Kan jag (frånsett hygien- och sockeranspekten) ge mina hästar drygt en bal hö istället för två om jag lämnat blött upp det då jag plötsligt får fler antal kg?

Kan du göra ett förslag på foderstat till en lättfödd häst med detta foder där NDF-behovet tillfredsställs, det går att administrera utan för lång tid mellan fodringar, energibehovet inte överskrids och makromineralbehovet tillgodoses utan överdrivna mängder tillskott (antaget medelvärden för ca/p/mg per kg ts) utan att tillföra halm (eller sly?) utan större problem?

Anser du att bukesvaren här innebär brist på kunskaper och att du därför anser att dina svar är enkla eller lätta att ta till sig hur du menar/avser ?

Isåfall känner jag att du har en udda syn på vad som är enkla förklaringar på vad/hur man menar, i kombo med att du utifrån dina svar inte är alls tydlig eller korrekt med hur du anser/menar 👍
 
Anser du att bukesvaren här innebär brist på kunskaper och att du därför anser att dina svar är enkla eller lätta att ta till sig hur du menar/avser ?

Isåfall känner jag att du har en udda syn på vad som är enkla förklaringar på vad/hur man menar, i kombo med att du utifrån dina svar inte är alls tydlig eller korrekt med hur du anser/menar 👍
Ja jag funderade också över vilken nivå hen tror att bukediskussioner har egentligen? Att förenkla så att något förvanskas och blir fel kan aldrig vara en bra väg att gå.
 
Ja jag funderade också över vilken nivå hen tror att bukediskussioner har egentligen? Att förenkla så att något förvanskas och blir fel kan aldrig vara en bra väg att gå.


Jag blev mest förvånad över att det i sammanhanget ansågs att ”detta är förenklade svar utifrån att det är Bukefalos” . Så ja - jag instämmer med din reflektion .
 
@Cashmere utifrån tråden känns det som du själv kanske har lite brister i förstående för analyser på grovfoder, värden, ”sjukdomar pga foder” osv .

Du har fått många bra svar i din tråd utifrån det tycker jag 👍

Jag har kass på analyser men vet mycket väl vad som händer om hästen får för mkt energi och protein. Då mina hästar blivit köttbullar av detta foder.
Så är fodret för skarpt För 2 av hästarna. Även fölunge är tjock
 
Fördelen med ett blött hösilage till lättfödda är att det blir många grässtrån för hästarna att tugga i sig för att få i sig samma mängd torrsubstans. Och detta är lågt i energi, så man kan ge den lättfödda hästen ganska många kg av det utan att överskrida normalt underhållsbehov.

jag hade gärna fodrat mina shetlandsponnyer med detta!

Men varför har hästarna blivit riktigt feta på detta hö? Letat rätt på halm att blanda ut med . Jag ger de 1,5 kg ta per 100kg häst .
 
Men varför har hästarna blivit riktigt feta på detta hö? Letat rätt på halm att blanda ut med . Jag ger de 1,5 kg ta per 100kg häst .

Går dina hästar enbart i grushage? Mina egna lättfödda hästar får än så länge inte knappt något annat foder än det de hittar i hagen, med tanke på den goda tillväxten det varit i höst.

Mina lättfödda hästar får heller aldrig mer än 1-1,2 kg ts per 100kg. 1,5 skulle aldrig fungera på dem. Jag har då foder som innehåller samma Mj som ditt grovfoder.
 
Men ska tillägga att de inte rids mer än promenad ridning just nu . Enbart avelstoet som får kraftfoder . Hon är också tjock . Men Då hon ger di och är dräktig så får hon vara lite tjock .
Går dina hästar enbart i grushage? Mina egna lättfödda hästar får än så länge inte knappt något annat foder än det de hittar i hagen, med tanke på den goda tillväxten det varit i höst.

Mina lättfödda hästar får heller aldrig mer än 1-1,2 kg ts per 100kg. 1,5 skulle aldrig fungera på dem. Jag har då foder som innehåller samma Mj som ditt grovfoder.
nä nerbetade hagar . De får inte full högiva pga de har lite i hagen att äta .
 
Ok. Om du anser att 1 kg ts/100 kg häst är ok så kommer det funka. Men jag tycker det är väldigt riscy. Men bra med förtydligande med en siffra så jag förstår hur du menar. Jag tror det är svårt att fodra så och också få tuggtiden uppfylld, magsårsrisk... jag utgår ifrån att vi båda anser att det behövs ngt mer att tugga på om man ger extremt lite? Vilket jag sagt från start.

1kg ts per 100 kg är satt ur djursskyddssynpunkt. Med denna giva menas enbart underhållsbehov. Ingen träning, utan det en häst ska ha som minst för att andas och leva. Många tycks tro att motion ingår i detta med. Men det gör det inte
 
1kg ts per 100 kg är satt ur djursskyddssynpunkt. Med denna giva menas enbart underhållsbehov. Ingen träning, utan det en häst ska ha som minst för att andas och leva. Många tycks tro att motion ingår i detta med. Men det gör det inte
nu undrar jag om du inte blandar ihop äpplen och bananer litegrann... ;)
1 kg ts/100 kg häst handlar inte på något sätt om näringsbehov, utan vad som är minsta acceptabla mängd grovfoder för att magen ska må bra och tuggbehovet ska tillgodoses någorlunda. Alldeles oavsett hur stor andel av fodret som täcker hästens näringsbehov. Det krävs inte mer grovfoder för att hästen motioneras.
Däremot går det sannolikt åt mer foder generellt. Det bästa för hästen är om även resten av näringsbehovet kan täckas av ett bra grovfoder, men är det av någon anledning inte möjligt så går det bra att fylla upp med lämpligt kraftfoder för att täcka näringsbehovet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 383
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 201
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 069
Senast: Irival
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 200
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Världscupsfinalerna
  • OS i Paris 2024 (dressyr)

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp