Höanalys ! Hjälp

Jo men det gäller ju om det är hö vi pratar om, exempelvis jämför du med halm som ligger runt 5, men det är ju då kanske 90% ts och inte 50-nånting, väldigt stor skillnad. Man kan ju ge superblött och tänka att det ligger lågt men det är ju bara utspätt med vatten och hästen måste äta mer. Vad menar du skulle vara vad lagen säger om mängd grovfoder ts/100 kg häst? Och jag tror också 2 är väldigt svårt men under 1,5 är inte lämpligt, isf kompletterar man självklart med halm/sly osv som vi båda är inne på, håller också helt med dig att det inte funkar med mängder halm till lättfödda. Det är inte lätt men jag menar att 6,3 inte är lågt när det är så lågt ts som 56.

Jo men det gäller ju om det är hö vi pratar om, exempelvis jämför du med halm som ligger runt 5, men det är ju då kanske 90% ts och inte 50-nånting, väldigt stor skillnad. Man kan ju ge superblött och tänka att det ligger lågt men det är ju bara utspätt med vatten och hästen måste äta mer. Vad menar du skulle vara vad lagen säger om mängd grovfoder ts/100 kg häst? Och jag tror också 2 är väldigt svårt men under 1,5 är inte lämpligt, isf kompletterar man självklart med halm/sly osv som vi båda är inne på, håller också helt med dig att det inte funkar med mängder halm till lättfödda. Det är inte lätt men jag menar att 6,3 inte är lågt när det är så lågt ts som 56. Brukar fodret var så blött i de exempel du ger som du fodrat med?

Sammanfattat måste man räkna ut hästens energibehov och sedan utifrån det hur mkt grovfoder man kan ge. Den mängden för en lättfödd häst med detta fodret täcker inte tuggbehovet är jag hyfsat övertygad om. Men om man anser att tuggbehovet är 1 kg ts/100 kg så kan det ju funka ;) (återigen det är komplettering i någon form som gäller!) alternativt får man galoppera mera! :D
 
Toppenfoder sett till värdena om du har lättfödda hästar. Verkar som höet generellt i år inehåller lite mj och mycket protein av de analyser jag sett. Gällande ts-halten är det ingen fara så länge fodret luktar fräscht och är av bra kvalité.
 
@Cashmere utifrån tråden känns det som du själv kanske har lite brister i förstående för analyser på grovfoder, värden, ”sjukdomar pga foder” osv .

Du har fått många bra svar i din tråd utifrån det tycker jag 👍
 
Med lättfödda hästar kan det bli ett problem att nå tuggbehovet och samtidigt inte överstiga energibehovet! Som alla här verkat missa så måste ju tuggbehovet på MINST 1,5 kg ts/100 kg häst uppfyllas och då är MJ/kg ts väldigt relevant. Ex en häst på 500 kg måste äta 1,5x5 kg ts=14 kg foder vilket ger MJ på 14x6,3=88,2 vilket garanterat är långt över behovet om hästen är lättfödda. Dock är sockret troligtvis ok så om lättföddheten är IR-relaterad så är det en tröst.

Är nog ingen som svarat som missat det .
Känns mest förvånande att du tolkar det så alls ? Snarare har ju folk som svarar rätt stor insatthet ang foder och har därför svarat väldigt basic för att hjälpa TS med grundläggande info.
 
Det är väldigt på gränsen skulle jag säga. 2 kg ts är det normala och 1,5 lägre spannet. Några menar ner till 1,2 men det är lite gambling. Du borde försöka hitta något att fylla ut tuggbehovet med som är energifattigt.
Fördelen med ett blött hösilage till lättfödda är att det blir många grässtrån för hästarna att tugga i sig för att få i sig samma mängd torrsubstans. Och detta är lågt i energi, så man kan ge den lättfödda hästen ganska många kg av det utan att överskrida normalt underhållsbehov.

jag hade gärna fodrat mina shetlandsponnyer med detta!
 
Är nog ingen som svarat som missat det .
Känns mest förvånande att du tolkar det så alls ? Snarare har ju folk som svarar rätt stor insatthet ang foder och har därför svarat väldigt basic för att hjälpa TS med grundläggande info.
Basic är att tuggbehovet ska tillgodoses så man får utgå därifrån. Att tillgodose tuggbehovet m detta foder enbart ger ett stort överskott av energi. Så har svårt att se att det passar lättfödda. Man måste ju starta m energibehovet och hur det ser ut relaterat till tuggbehovet. Så hävdar fortfarande att det är ngt de flesta i tråden missar.
 
Fördelen med ett blött hösilage till lättfödda är att det blir många grässtrån för hästarna att tugga i sig för att få i sig samma mängd torrsubstans. Och detta är lågt i energi, så man kan ge den lättfödda hästen ganska många kg av det utan att överskrida normalt underhållsbehov.

jag hade gärna fodrat mina shetlandsponnyer med detta!

Nej det blir ju exakt samma antal grässtrån, det är mängden vatten som skiljer. Man måste ge många kg ja pga att det är blött men det är INTE samma sak som att det ligger lågt i energi.
 
Vi kan enas om att vara oeniga.
Det tar längre tid att tugga i sig samma mängd torrsubstans, när vattenhalten är högre.
Det kan det göra men det är ju inte samma sak som att tuggbehovet tillgodoses. Tuggbehovet är ju en viss mängd ts?! Det är ju rimligtvis skillnad på hö med energi 6-7 MJ/kg foder och blött hösilage/ensilage med samma mängd/kg foder? Vad anser du eller andra är tuggbehovet i ts?
 
Nej det blir ju exakt samma antal grässtrån, det är mängden vatten som skiljer. Man måste ge många kg ja pga att det är blött men det är INTE samma sak som att det ligger lågt i energi.


Jag håller inte med utifrån TS som redovisas och analysen i helhet.
Skriver under på @ameo s svar i frågan.

Alla vet att minimum är 1,5 kg TS i förhållande till kroppsvikt i frågan.
 
Basic är att tuggbehovet ska tillgodoses så man får utgå därifrån. Att tillgodose tuggbehovet m detta foder enbart ger ett stort överskott av energi. Så har svårt att se att det passar lättfödda. Man måste ju starta m energibehovet och hur det ser ut relaterat till tuggbehovet. Så hävdar fortfarande att det är ngt de flesta i tråden missar.
Jag gissar att du blandar ihop tuggbehovet och behovet av fibrer? Tuggbehovet tillgodoses alldeles utmärkt av ett sådant foder som Ts har just för att man pga det låga energiinnehållet/kilo foder kan ge många kilo som gör att hästen får tugga under längre tid. Att man bör ge en viss mängd torrsubstans har däremot inget med tuggbehovet att göra. Det har med behovet av fibrer att göra. Utan tillräckligt med fibrer fungerar inte mage och tarm som den ska.
 
Jag håller inte med utifrån TS som redovisas och analysen i helhet.
Skriver under på @ameo s svar i frågan.

Alla vet att minimum är 1,5 kg TS i förhållande till kroppsvikt i frågan.

Ok! Men om vi är överens om att minimum är 1,5 kg ts/100 kg häst... är vi överens om att en 500-kgs häst har tuggbehovet 7,5 kg ts? Och att detta foder har ts 56% vilket gör att det krävs typ 13,5 kg foder för att tillgodose tuggbehovet? Och att det innebär ca 85 MJ?
Min lättfödda på 500 kg har ett energibehov på ca 63 MJ vilket då skulle innebära över 20 MJ överskott.
Är det ngt vi inte är överens om?
 
Jag gissar att du blandar ihop tuggbehovet och behovet av fibrer? Tuggbehovet tillgodoses alldeles utmärkt av ett sådant foder som Ts har just för att man pga det låga energiinnehållet/kilo foder kan ge många kilo som gör att hästen får tugga under längre tid. Att man bör ge en viss mängd torrsubstans har däremot inget med tuggbehovet att göra. Det har med behovet av fibrer att göra. Utan tillräckligt med fibrer fungerar inte mage och tarm som den ska.
Nej jag anser att tuggbehovet är i ts och vanligtvis brukar anges som minimum 1,5 ts/100 kg häst. Det hänger givetvis ihop m den fibermängd som behöves. Men är inte samma sak som tuggtid. En häst som får tuggbehovet uppfyllt kanske ändå inte får tuggtiden om den äter för snabbt.
 
Jag gissar att du blandar ihop tuggbehovet och behovet av fibrer? Tuggbehovet tillgodoses alldeles utmärkt av ett sådant foder som Ts har just för att man pga det låga energiinnehållet/kilo foder kan ge många kilo som gör att hästen får tugga under längre tid. Att man bör ge en viss mängd torrsubstans har däremot inget med tuggbehovet att göra. Det har med behovet av fibrer att göra. Utan tillräckligt med fibrer fungerar inte mage och tarm som den ska.
Men för enkelhetens skull kan vi kalla det fiberbehov, det spelar ingen roll då det får samma effekt: det behövs så mycket av detta blöta foder att energibehovet överskrids mkt. Det behöver alltså kompletteras med t ex halm eller sly. Och TS hade inte halm att tillgå vilket gör att detta inte passar lättfödda.
 
Nej jag anser att tuggbehovet är i ts och vanligtvis brukar anges som minimum 1,5 ts/100 kg häst. Det hänger givetvis ihop m den fibermängd som behöves. Men är inte samma sak som tuggtid. En häst som får tuggbehovet uppfyllt kanske ändå inte får tuggtiden om den äter för snabbt.
Fast det är inget man kan anse för det är helt enkelt inte så. Det är som att anse att jorden är platt, jorden är helt enkelt inte platt utan rund.

Ett hö kan ligga så lågt i NDF att fiberbehovet inte tillfredsställs även om du ger 3 kg Ts/100 kilo kroppsvikt. Den tid en häst tuggar och behovet av fibrer har helt enkelt ingen solklar relevans utan behoven måste tillgodoses var för sig.
Om tuggbehovet är uppfyllt så är det uppfyllt. Man kan inte ens säga att "En häst som får tuggbehovet uppfyllt kanske ändå inte får tuggtiden om den äter för snabbt". Tuggtiden är det som uppfyller tuggbehovet så är inte tuggtiden uppfylld så är inte heller tuggbehovet tillfredsställt.

Tuggtiden går alldeles utmärkt att uppfylla med sly, det behöver inte uppfyllas med hjälp av grovfoder.
 
Nej.
Det är önskvärt med 1,5 kg ts/100 kg häst eller mer, det kan vi vara eniga om.
Men det absoluta minimibehovet är 1 kg ts/100 kg kroppsvikt, vilket motsvarar 1,2 kg hö/100 kg kroppsvikt eller i runda slängar 10 kg av TS foder för en 500 kg häst.
Ok. Om du anser att 1 kg ts/100 kg häst är ok så kommer det funka. Men jag tycker det är väldigt riscy. Men bra med förtydligande med en siffra så jag förstår hur du menar. Jag tror det är svårt att fodra så och också få tuggtiden uppfylld, magsårsrisk... jag utgår ifrån att vi båda anser att det behövs ngt mer att tugga på om man ger extremt lite? Vilket jag sagt från start.
 
Men för enkelhetens skull kan vi kalla det fiberbehov, det spelar ingen roll då det får samma effekt: det behövs så mycket av detta blöta foder att energibehovet överskrids mkt. Det behöver alltså kompletteras med t ex halm eller sly. Och TS hade inte halm att tillgå vilket gör att detta inte passar lättfödda.
Fiberbehov är en sak. Tuggtid är en annan sak. Du kan inte blanda ihop de två och tycka att det är samma sak för det är det inte. Ts foder passar alldeles utmärkt till lättfödda hästar.
 
Ok! Men om vi är överens om att minimum är 1,5 kg ts/100 kg häst... är vi överens om att en 500-kgs häst har tuggbehovet 7,5 kg ts? Och att detta foder har ts 56% vilket gör att det krävs typ 13,5 kg foder för att tillgodose tuggbehovet? Och att det innebär ca 85 MJ?
Min lättfödda på 500 kg har ett energibehov på ca 63 MJ vilket då skulle innebära över 20 MJ överskott.
Är det ngt vi inte är överens om?


Men varför skulle du behöva uppfyllla tuggbehovet i sak med enbart detta foder?
Det räcker ju att hästen har lite halm eller grenar över dygnet ang själva tuggbehov .

Det blir konstigt att tro att ”tuggbehov” fö är ekvivalent med själva näringsgivan i grovfodret som serveras hästen.

Vissa hästar slänger i sig sitt ”perfekta foder” på 1/3 av tiden andra gör det.
Då har man inte heller uppnått det ”optimala tuggbehovet” även om innehållet i fodret är passande hästens näringsbehov.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 409
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 206
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 084
Senast: Irival
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 202
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp