• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Gauti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 108
  • Visningar Visningar 7 520
Sv: Höanalys

Det var därför jag rekommenderade en tur till biblioteket ;)
Foderstaten är trots allt en VITAL del av din hästs välmående och funktionsförmåga - så det är bra att kunna och förstå vad det går ut på.

Ja, men kunskaperna är alltid bra att få i vilket fall som helst och det är så pass viktiga saker det handlar om också, så måste få lite mer kunskap inom detta område! :)

Jag bara menade att MJ/ Smb Rp och kvoter etc är presenterade i böckerna, och speciellt Plancks häfte om att räkna foderstat som du kan beställa ifrån SLU. Just häftet tar dig "steg för steg" igenom foderstatsberäkningen, så termer lär du dig på köpet.

Sen får du se om din häst stämmer på tabellvärdena, eller om du måste justera nåt. Lättast är att börja med att räkna på vad hästen äter i dag, för det tycker du ju inte är optimalt.

Jag bara menade att MJ/ Smb Rp och kvoter etc är presenterade i böckerna, och speciellt Plancks häfte om att räkna foderstat som du kan beställa ifrån SLU. Just häftet tar dig "steg för steg" igenom foderstatsberäkningen, så termer lär du dig på köpet.

Sen får du se om din häst stämmer på tabellvärdena, eller om du måste justera nåt. Lättast är att börja med att räkna på vad hästen äter i dag, för det tycker du ju inte är optimalt.

Hm.. OKej :) En djungel det hära! :) Men, det ska nog gå bra

Ja, då är det snart dags att analysera! :) fick lite pengar i julklapp till detta,så ska ta tag i det nu.

Jag beställer alltså embalage & följesedel ifrån analysen?

Det är det absolut enklaste. Det står lite om provtagning etc på deras sida också - och detta är SUPERVIKTIGT!!!
Om du inte får ett representativt urval av ditt hö, så kommer ju inte provet att visa så bra som det går heller. Ägna gärna tid att läsa på om detta, och ta provet ytterst noggrant.

Jag skickade in mitt (hösilage) på analys, fick svar efter ca två-tre veckor.Jag ville de skulle ta reda på MJ, TS och mineralämnena, allt detta kostade ca 640 kr. Någon som har testat nåt annat foderstatprogram, typ Pc-Horse (såg att det kostade rätt mkt, men man kunde beställa hem en prov-version)? Tycker Hippocampus program är lite svårt att beskriva hästen, mitt sto är dräktig i 6e månaden och ger fortfarande di åt sin fölis född maj -07. Enligt HC kunde jag bara få in stoet som digivande, men det är de 3 sista dräktighetsmånaderna som fostret växer mest va?

Det är det absolut enklaste. Det står lite om provtagning etc på deras sida också - och detta är SUPERVIKTIGT!!!
Om du inte får ett representativt urval av ditt hö, så kommer ju inte provet att visa så bra som det går heller. Ägna gärna tid att läsa på om detta, och ta provet ytterst noggrant.

Okej,då ska jag göra de. Vad jag har förstått så ska man ta prov ifrån flera balar. Det är torr hö jag ska analysera. Var det nåt specifikt du tänkte på som var så viktigt?

Hur har det gått har du gjort analys ännu och i så fall hur såg det ut?

Mvh Fatima

Hur har det gått har du gjort analys ännu och i så fall hur såg det ut?

Mvh Fatima

Nej inte ännu, jag har beställt embalage och följesedel nu. Ska bli spännande att se sen hur det går :) Men då får ni alla hjälpa mig för är jättedålig på sånt här... vet inte ens vad man ska gå efter -hur värdena ska se ut.

Du får med riktvärdena på "normalt" hö när du får tillbaka analysresultatet. Sen fick jag en rekommenderad foderstat på den häst (fölisen) jag skrev med på emballaget. Tyvärr har ju Lantmännen bara KRAFFTs sortiment och jag använder bara deras mineraler, men var ändå bra att få veta på ett ungefär vad de rekommenderade för krafttfoder också.

Vår hyresvärd bryr sig inte heller... Jobbigt för oss inhyrda!

Det specifika jag tänker på är att du skall öppna och dela balarna FÖRSIKTIGT, och ta några strån här och var. Om du är för hårdhänt så kommer inte blad etc med - och det är där näringen sitter. Och då är det inte ett representativt prov.

Ta som sagt från flera balar, gärna sånna som ser lite olika varandra ut.

Jag skickade in mitt (hösilage) på analys, fick svar efter ca två-tre veckor.Jag ville de skulle ta reda på MJ, TS och mineralämnena, allt detta kostade ca 640 kr. Någon som har testat nåt annat foderstatprogram, typ Pc-Horse (såg att det kostade rätt mkt, men man kunde beställa hem en prov-version)? Tycker Hippocampus program är lite svårt att beskriva hästen, mitt sto är dräktig i 6e månaden och ger fortfarande di åt sin fölis född maj -07. Enligt HC kunde jag bara få in stoet som digivande, men det är de 3 sista dräktighetsmånaderna som fostret växer mest va?

Jag har fått hjälp av en, som har ett foderstatprogram hemma. Det är jättebra men jag vet inte vad det heter. Kan fråga om du vill. Mkt bättre än Hippocampus (även om det är ett bra enkelt program).

Det specifika jag tänker på är att du skall öppna och dela balarna FÖRSIKTIGT, och ta några strån här och var. Om du är för hårdhänt så kommer inte blad etc med - och det är där näringen sitter. Och då är det inte ett representativt prov.

Ta som sagt från flera balar, gärna sånna som ser lite olika varandra ut.

Okej, ja det ska jag tänka på!

Vår hyresvärd bryr sig inte heller... Jobbigt för oss inhyrda!

Ja, det är ju de. Nu får jag stå för hela kalaset själv och känner att jag inte vill dela med mig av resultatet till dom :eek: eftersom dom inte vill göra en analys. Dumt tycker jag att dom inte har analyserat, det är ju så viktigt.

Ja, vikten skulle ju skrivas in på analysen,men jag har inte en aning om vad Gauti väger. Så tänkte mäta honom istället... Finns sådana måttband att köpa osv?

måttband är inte att lita på.
min kraftiga häst 138 cm väger 380 på våg, 420 med måttband.
hippocampus är ju i 50 kg intervaller, skulle nog räkna med 400 kg.

måttband är inte att lita på.
min kraftiga häst 138 cm väger 380 på våg, 420 med måttband.
hippocampus är ju i 50 kg intervaller, skulle nog räkna med 400 kg.

Ja, men har ju liksom ingen våg att väga han på. Hur ska jag göra då då?! Måste ju använda måttbandet i alla fall :(

Ska man lägga i följesedeln tillsammans med höet i påsen? Ska höet ligga direkt i påsen man fick med??

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
719
Senast: WildHorse
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
934
Senast: Oknytt
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
17
· Visningar
766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka