• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Gauti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 108
  • Visningar Visningar 7 520
Sv: Höanalys

Jag skulle lägga höt i plastpåsen , följesedeln utanför och skriva stallets namn på påsen. Sen allt i stora påsen och skicka ´.

Men står det inte hur du ska göra i instruktionerna?

Precis. Lägg höet i dubbla plastpåsar och följesedlen brevid rätt ner i kuvertet.

Jag skulle lägga höt i plastpåsen , följesedeln utanför och skriva stallets namn på påsen. Sen allt i stora påsen och skicka ´.

Men står det inte hur du ska göra i instruktionerna?

Det finns inget namn på stallet :D Står inget om det vad jag kan se nej.

Precis. Lägg höet i dubbla plastpåsar och följesedlen brevid rätt ner i kuvertet.

Okej. Dubbla påsar till och med... Tyckte det lät konstigt att he höet direkt ner i påsen, för då ramlar ju allt ut när dom öppnar det :)

Så gör jag iallfall! :)

Det är inte nödvändigt att du skrivet namnet från stallet. Du kan lika gärna skriva ditt efternamn eller ngt på påsen. Så är det nog lättare för dem att hålla koll. Just in case lixom!

Så gör jag iallfall! :)

Det är inte nödvändigt att du skrivet namnet från stallet. Du kan lika gärna skriva ditt efternamn eller ngt på påsen. Så är det nog lättare för dem att hålla koll. Just in case lixom!

Ja, får sätta en postit lapp på! :) Så dom inte blandar ihop med någon annans

Nu har analysrapporten kommit! Men fattar nada av den :crazy: Vad är det man ska kolla?? finns ju både g/kg foder, MJ/foder och samma med torrsubstans...!

en djungel!

Du kollar smältbart råprotein och MJ först. Sen mineralerna, det finns ju kvoter/ förhållanden mellan Ca och P som bör hållas osv. Eftersom du fodrar i kilo, räknar du per kilo foder.

Börja med att dela smb rp med MJ, t ex 45 smb rp / 7 energi =6,4. Då har höet en kvot på 6,4, alltså rätt ok med protein i exemplet. Sen beror det också på INDIVIDEN, dvs hästen i fråga.

Du kan läsa mera här:
http://www.angelfire.com/ego/riven0/foder.html

såhär ser analysen ut:

torrsubstans 84%
smältbart råprotein 28 g/kg foder
energi, foder 8,5 MJ/kg foder
kalcium Ca 2,3 g/kg foder
fosfor P 1,6 g/kg foder
Magnesium Mg 0,8 g/kg foder
Kalium K 15,3 g/kg foder

---------------------------------------------
Råprotein 77 g/kg Torrsubstans
Smältbart råprotein 33 g/kg Torrsubstans
Energi 10,1 MJ/kg Torrsubstans
Kalcium Ca 2,8 g/kg Torrsubstans
Fosfor P 1,9 g/kg Torrsubstans
Magnesium Mg 1,0 g/kg Torrsubstans
Kalium K 18,2 g/kg Torrsubstans

Jag fattar ingenting :D

På Hippocampus finns ett bra program som jag brukar använda när jag räknar foderstater.
Du fyller bara i dina värden i tabellen, och hästens ålder och vikt + hur mycket den rids och mängden foder du ger så får du ett exempel på vad som behövs kompletteras. Sedan får man inte stirra sig blind på resultatet för alla hästar är inte tabellhästar.
Av din analys kan jag ialla fall se att du måste komplettera med luzern eller annat proteinrikt foder för kvoten mellan energi och protein är katastrofalt låg

På Hippocampus finns ett bra program som jag brukar använda när jag räknar foderstater.
Du fyller bara i dina värden i tabellen, och hästens ålder och vikt + hur mycket den rids och mängden foder du ger så får du ett exempel på vad som behövs kompletteras. Sedan får man inte stirra sig blind på resultatet för alla hästar är inte tabellhästar.
Av din analys kan jag ialla fall se att du måste komplettera med luzern eller annat proteinrikt foder för kvoten mellan energi och protein är katastrofalt låg

Okej, då ska jag testa det :)

Jag ger redan Gauti luzern :)

Gauti, du gjorde ju analysen för att du ansåg att något saknades har jag för mig?

I så fall; börja med att räkna ut vad hästen får i dag - för då ser du vad som saknas den vägen.

Gauti, du gjorde ju analysen för att du ansåg att något saknades har jag för mig?

I så fall; börja med att räkna ut vad hästen får i dag - för då ser du vad som saknas den vägen.

Ja, jag trodde att det saknades något ja. Men att tyda denna analys var inte de lättaste! :)

Han får 7kg hö och 6dl lucern pellets nu.

Du får med riktvärdena på "normalt" hö när du får tillbaka analysresultatet. Sen fick jag en rekommenderad foderstat på den häst (fölisen) jag skrev med på emballaget. Tyvärr har ju Lantmännen bara KRAFFTs sortiment och jag använder bara deras mineraler, men var ändå bra att få veta på ett ungefär vad de rekommenderade för krafttfoder också.

Fick du foderstaten i samma veva som analysresultatet? för jag fick inte med nån foderstatsberäkning fast jag fyllde i om detta.

Men kanske får det senare ifrån Krafft?

man får inte ge enskilda foderstater på buke.
hade jag haft det höt till min häst så hade jag givit honom 2 kg lucern
och 6,5 kg hö.
problemet med ditt hö är den låga proteinhalten.

om du skulle ge enbart hö så behövs det 16 kg.
då blir balansen på foderstaten helt kass.
jag undrar om jag räknat rätt när man ser resultatet.

jag räknade på luzerns strå inte pellets.
alternativ för att få upp proteinhalten är kraft protein.

det behövs ett tillskott av mineraler när du räknar ut en balanserad foderstat vilket är helt normalt.
gå in på hippocampus inte alls svårt att lära sig.

man får inte ge enskilda foderstater på buke.
hade jag haft det höt till min häst så hade jag givit honom 2 kg lucern
och 6,5 kg hö.
problemet med ditt hö är den låga proteinhalten.

Nej, jag vet det! :) Men man kan alltid hjälpa till genom PM.

Gå in på hippocampus och prova dig fram med dina värden. Då ser du själv vad som visas och du lär dig en del om hur värdena ändras när du lägger till fodermedel som lusern tex.
Du har fått rådet innan. Gör det!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
719
Senast: WildHorse
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
934
Senast: Oknytt
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
17
· Visningar
766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka