Hobby eller företag

Magiana

Trådstartare
Jag har en hemsida som jag tjänar pengar på och fram till nu har jag varit egenanställd, d.v.s. ett mellanting mellan anställning och eget företag. Jag har sett till att dra in pengarna och egenanställningsföretaget har skött all ekonomi och även stått för f-skatten (och tagit provision på intjänade pengar).

Jag har tyckt att det varit jättehändigt att slippa hålla på med ekonomin, men nu ska han som drivit egenanställningsföretaget gå i pension och hans verksamhet upphör. Det ger mig 3 alternativ: hitta ett annat egenanställningsföretag (som kan ta sig an en pytteliten verksamhet), starta eget eller ha hemsidan som hobby.

Frågan är ju vad skillnaden är rent skattemässigt mellan eget företag och hobby? Betalar man sociala avgifter när man har hobby eller är det bara skatt? Hur stor inkomst kan jag ha (brutto) om jag har det som hobby och när måste jag ha eget? Jag känner mig inte så jättesugen på att skaffa något dyrt bokföringsprogram när jag tjänar så pass lite som jag gör och är egentligen inte så sugen på bokföring ö.h. då det antagligen är mer komplicerat än min vanliga hushållsbokföring. Då måste jag väl gå kurs för att lära mig det antar jag, även om jag har väldigt få transaktioner mer år. Jag är också en aning tveksam till ett nytt egenanställningsföretag då jag tror att ingen vill ta sig an en så liten verksamhet, men jag kan förstås ha fel där.

Kruxet är väl lite också att jag har tappat sugen för min hemsida, samtidigt som jag inte vill lägga ner. Jag har haft funderingar på att skaffa hjälp med att skapa nytt material till sidan, men jag vet inte hur de ska gå till då jag inte kan anställa någon utan bara betala per artikel och då måste ju skribenten själv fixa med skatt och sånt.

Någon som kan ge mig lite perspektiv på det här?
 
Sv: Hobby eller företag

Om du har ett vinstsyfte med hemsidan är det väl lämpligt att starta eget. Om du däremot har tröttnat och den främst kommer ligga på hobbynivå ska du ha den som hobby.

Om du registrerar eget företag ska du momsredovisa. Hobbyverksamhet behöver du momsredovisa om du har en omsättning på över 30000 kr/år. I övrigt skattar du väl på vinsten på samma sätt oavsett om det är hobby eller företag.

Ring till Skatteverket och fråga vad de tycker är lämpligast. De är väldigt hjälpsamma.
 
Sv: Hobby eller företag

Tack för svar. Det är ju definitivt inte min huvudsakliga försörjning men den viktigaste anledningen till att jag har kvar hemsidan är att jag faktiskt tjänar pengar på den oavsett om jag jobbar med sidan eller inte. Nu har förvisso inkomsten sjunkit men den ger helt klart ett överskott. I och med att sidan finns till för att tjäna pengar så tror jag nog att man inte kan komma undan att den har ett vinstsyfte, eller beror det på om man jobbar med sidan eller inte?

Jag har trots allt kikat lite på ett annat egenanställningsföretag och det verkar som om det skulle funka att ha min verksamhet där. Jag har skickat dem en fråga om det, då de på hemsidan bara pratar om att skicka fakturor. Det gör ju inte jag utan jag får bara slantarna insatta på ett konto när jag nått en utbetalningsgräns.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 734
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Jag hade en hemsida förut. Den startade som en hobby, men sen började jag tjäna pengar på hemsidan och blev då egenanställd. Några år...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 150
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Jag startade en hemsida för snart 10 år sedan om ett intresse jag har. Då var jag långtidssjukskriven. Sajten började som en hobby men...
Svar
2
· Visningar
1 447
Senast: Magiana
·
S
Ekonomi & Juridik Nu vänder jag mig till er här på buke som har erfarenhet av att ha hobbyverksamhet. Vad ser ni för för- nackdelar, hade ni hellre velat...
Svar
0
· Visningar
1 045
Senast: sirisstall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp