Lite extrapengar

Jag hade en hemsida förut. Den startade som en hobby, men sen började jag tjäna pengar på hemsidan och blev då egenanställd. Några år senare tog egenanställningen slut eftersom han som skötte min bokföring gick i pension. I samma veva blev jag heltidsanställd och hann inte med att jobba mer med hemsidan. Men pengarna fortsatte ju att trilla in. Så då var ju frågan hur det skulle hanteras korrekt. Alternativen var ju ny egenanställning någon annanstans, eget företag eller hobby.

Jag tog ett snack med skatteverket. De ansåg att min hemsida kunde betraktas som en hobbyverksamhet så länge jag inte jobbade med den. Ok. Så det var så det blev.

Tyvärr gick hemsidan i graven vid förra flytten och jag glömde att förnya domännamnet.

Nu känner jag att jag nog skulle kunna tänka mig att starta upp en hemsida igen. Det vore gött att kunna tjäna lite extra pengar. Dessvärre räknar jag inte med några större summor så det kommer aldrig att täcka upp ens för ett jobb på 25%. Jag har dessutom noll intresse av att driva hemsidan på heltid. Men om jag ska gå på vad skatteverket sa förut så skulle jag ändå behöva starta upp ett företag för de där kaffepengarna. Det känner jag inte att jag har lust med. Jag förlorar ju också möjligheten att få a-kassa om jag har eget företag. Jag vet inte om egenanställning skulle vara ett alternativ. Känns osäkert. Och hur skulle min sgi påverkas? Det vet jag inte heller.

När man har biodling så brukar det ju räknas som hobby, upp till 15 kupor. Jag önskar det kunde funka på liknande med en hemsida som man cashar in lite slantar på, men som är omöjliga att klara sig på. Jag känner att jag hindras att bidra med det lilla på grund av hur reglerna ser ut för småföretagare. Och hur det funkar för en egenanställd känns ju väldigt osäkert.
 
Senast ändrad:

Tror jag skiter i min idé.
Ring eller maila till skatteupplysningen så kan de förhoppningsvis hjälpa dig med svar. För att vara säker kan du även ringa eller maila din akassa och höra hur det ställer sig till det hela.

Jag tycker det låter som hobbyverksamhet. Och är det något du vill göra så kör på. Lite extrapengar är alltid trevligt.
 
Ring eller maila till skatteupplysningen så kan de förhoppningsvis hjälpa dig med svar. För att vara säker kan du även ringa eller maila din akassa och höra hur det ställer sig till det hela.

Jag tycker det låter som hobbyverksamhet. Och är det något du vill göra så kör på. Lite extrapengar är alltid trevligt.
Jag tänker att jag nog inte vill sluta uppdatera sajten och då kommer jag förr eller senare nå brytgränsen för när jag behöver starta företag. Och det vill jag inte. Visst skulle jag kunna få igång sajten så den tjänar lite pengar och sen sluta uppdatera. Är ju ett alternativ.

A-kassan bryr sig nog inte om jag har en hobby. Har jag företag så bryr de sig däremot.
 
Jag tänker att jag nog inte vill sluta uppdatera sajten och då kommer jag förr eller senare nå brytgränsen för när jag behöver starta företag. Och det vill jag inte. Visst skulle jag kunna få igång sajten så den tjänar lite pengar och sen sluta uppdatera. Är ju ett alternativ.

A-kassan bryr sig nog inte om jag har en hobby. Har jag företag så bryr de sig däremot.
Hur mkt räknar du med att ha i intäkt från detta?
 
Jag tog och kollade på mitt gamla material som jag en gång skapat och blev helt matt. Tror faktiskt jag skiter i den här idén.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 421
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har suttit och glott på kursutbudet hos Holma folkhögskola och upptäckt att deras PDC är väldigt omfattande. Dessutom kostar den...
Svar
12
· Visningar
1 049
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 2003 då jag började bygga på min sajt odlablommor.com . Hemsidan växte bit för bit och blev med tiden mycket välbesökt. Jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 472
Senast: DarkInNight
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Årets deklaration tycks bli mer komplicerad än vad jag lyckas reda ut på egen hand så jag får nog faktiskt ta och ringa skatteverket och...
Svar
0
· Visningar
232
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp