Höanalys värden

Till alla som är rädda att jag ska fodra med detta hö till mina hästar:

Jag hade bokat 10 balar av detta hö men de avbokades i samma stund som jag fick analysen och jag letar efter annat hö. De kommer gå på halm i boxar/lösdrift. Och ingen av hästarna äter halm, så att fodra med det är inget jag kommer göra.
 
Nu så ska vi se om detta kan funka?

Hö nr 1 är alltså det höet jag INTE kommer köpa. Men som jag skulle köpt. Hö nr 2 är det jag har bokat i dagsläget. Men kan avboka detta om analysen inte stämmer med det jag vill ha.

hc3b62.jpg
 
Nu så ska vi se om detta kan funka?

Hö nr 1 är alltså det höet jag INTE kommer köpa. Men som jag skulle köpt. Hö nr 2 är det jag har bokat i dagsläget. Men kan avboka detta om analysen inte stämmer med det jag vill ha.

hc3b62.jpg
 
Men köp från annat ställe uppåt landet då? Om du hittar något bra parti vill säga. Vi har några vintrar köpt från Värmland, när vi varit tvingade att ha hö (normalt fyrkantsbal 170 kg med silage, går att hantera med säckakärra).
 
Men köp från annat ställe uppåt landet då? Om du hittar något bra parti vill säga. Vi har några vintrar köpt från Värmland, när vi varit tvingade att ha hö (normalt fyrkantsbal 170 kg med silage, går att hantera med säckakärra).


Fast då måste jag kunna få hit det:/
 
Det finns massor av företag som inte sysslar med annat än att frakta gods härs och tvärs inom och utom Sverige. Inte hämtade vi det själva, vi beställde självklart frakt.

Har varit med om att lasta av halm som är beställd från andra delar av landet också, när det inte fanns någon att tillgå i Skåne ett år (tillräckligt bra hygienisk kvalité)
 
Nu så ska vi se om detta kan funka?

Hö nr 1 är alltså det höet jag INTE kommer köpa. Men som jag skulle köpt. Hö nr 2 är det jag har bokat i dagsläget. Men kan avboka detta om analysen inte stämmer med det jag vill ha.

hc3b62.jpg
Hö nummer 2 är ganska likt mitt hö. Inte optimalt, man får ge mycket proteintillskott, men det fungerar.
 
@MaRomer Med tanke på att du har en 1,5 årig häst så bör du försöka hitta något som har bättre smbrp, det vore helt klart mer optimalt för din häst. Likväl ponnyerna som inte behöver en massa extra MJ.
 
@MaRomer Med tanke på att du har en 1,5 årig häst så bör du försöka hitta något som har bättre smbrp, det vore helt klart mer optimalt för din häst. Likväl ponnyerna som inte behöver en massa extra MJ.
@MaRomer Med tanke på att du har en 1,5 årig häst så bör du försöka hitta något som har bättre smbrp, det vore helt klart mer optimalt för din häst. Likväl ponnyerna som inte behöver en massa extra MJ.


Just pga detta så letar jag efter ett bättre hö!
 
Undrar om du inte skulle kunna titta på ensilage också eftersom du har en unghäst som kommer behöva mycket foder. Ensilage har även en lägre sockerhalt i allmänhet vilket kan vara bra för ponnyn med fångrisk. Jag tänker att det kan ge dig ett större urval.
 
'Fick dessa värden av en som säljer hö/hösilage:


TS 76%

Råprotein 70g/kg TS

SMB protein häst 26g/kg vara

Energi till häst 7,3 MJ/kg vara


Någon som kan "översätta detta?
 
'Fick dessa värden av en som säljer hö/hösilage:


TS 76%

Råprotein 70g/kg TS

SMB protein häst 26g/kg vara

Energi till häst 7,3 MJ/kg vara


Någon som kan "översätta detta?

Det ensilaget ger en kvot på 3,5 (26/7,3=3,5) så det är ju inte så bra värden. Du kommer behöva ge ganska mycket proteintillskott om du väljer detta.

Eftersom ts halten är under 84% så är det ett ensilage/hösilage så isåfall krävs det ju att det är i småbalar om dina hästar ska hinna äta upp det med tanke på att du skrev ovan att en ensilagebal räcker i tre veckor och så länge håller ju sig tyvärr inte en öppnad bal.
 
Det ensilaget ger en kvot på 3,5 (26/7,3=3,5) så det är ju inte så bra värden. Du kommer behöva ge ganska mycket proteintillskott om du väljer detta.

Eftersom ts halten är under 84% så är det ett ensilage/hösilage så isåfall krävs det ju att det är i småbalar om dina hästar ska hinna äta upp det med tanke på att du skrev ovan att en ensilagebal räcker i tre veckor och så länge håller ju sig tyvärr inte en öppnad bal.
Då blir det inte set heller:(
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 603
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 809
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 884
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp