Höanalysen har kommit! Vad vill man ha för sockervärde?

sandrafors

Trådstartare
Detta år blev det både mineral och sockeranalys :) Vad vill man ha för sockervärde?

Och vad tycks om analysen annars? Har inte börjat räkna på foderstaterna än, men återkommer nog med frågor efter det skulle jag tro.

(g/kg ts)
Råprotein 91
Smrp 54
Energi 9,3
Socker 103 +/- 15% (varför skrivs det så? Kommer inte ihåg att det varit så på andra analyserna?)
NDF 604 (Vad är det?)Ca 3,5 +/- 15%
P 2,2 +/- 10%
Mg 1,1 +/- 15%
K 18,2 +/- 10%
Na <0,5
Svavel 1,4 +/- 10%

Ja, som sagt, kommentarer? Ni som är erfarna ser ni några brister eller svårigheter med det här höet?

Hösilage som är taget samtidigt, kan man anta ungerfär samma värden fast lite högre protein?

Ska sätta mig och räkna nu och ser hur det blir :)
 
Sv: Höanalysen har kommit! Vad vill man ha för sockervärde?

nä länken funkar nog inte.

Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Ts 5.5 12.2 121.5 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 82.5 131.4 59.3 Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.
Pr 495.0 838.0 69.3 Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel.
Ca 31.9 61.6 93.4 Foderstaten innehåller onödigt mycket kalcium. Detta är dock inte skadligt.
P 20.6 37.5 81.8 Foderstaten innehåller onödigt mycket fosfor. Rätta till detta genom att ta bort/ersätta spannmålskraftfoder med grovfoder eller betfor.
Ca/P 1.5 1.6 OK
Mg 12.4 21.8 76.2 Foderstaten innehåller onödigt mycket magnesium. Detta är dock inte skadligt.
Se 1.1 1.0 - 11.7 Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.


Det jag räknat på är 14 kg hö, 2 kg krafft groov 90, samt 30 g mineraler (ger en näve då och då, men skrev in 30..)
 
Sv: Höanalysen har kommit! Vad vill man ha för sockervärde?

Ditt hö är jättebra i mina ögon om det inte är en fet/lättfödd häst eller växande, digivning, dräktighet mm!
Om hästen har stort tuggbehov och inte arbetar vill man kanske ha mindre med energi så att hästen kan få en del kg utan att bli fet!

Sockret är ganska lågt och kvoten smb rp/MJ är 5,8!

Varför ger du Krafft Groov?

Det du behöver tillsätta är selen, e-vitamin och spårämnen, spårämnen som koppar och zink är det normalt sett dåligt med i svenskt grovfoder!
 
Sv: Höanalysen har kommit! Vad vill man ha för sockervärde?

Okej :)
Jag ger krafft groov för att det ingår i stallhyran, jag vill höja proteinet mot energin och få i mineralerna. Visst blir kvoten för låg ändå?

Spårämnena och e vitamin är tillsatta i grooven samt i mineralfodret ( fast man inte skriver in de i analysen)

Jag har en treåring som tränas för att starta i trav nu i höst samt ett 11 årigt sto som rids lätt/normalt.
 
Sv: Höanalysen har kommit! Vad vill man ha för sockervärde?

Varför ge hästen två kg groov när den redan får så mycket övrskott på protein och MJ från höet?
 
Sv: Höanalysen har kommit! Vad vill man ha för sockervärde?

Balans mellan behov och tilldelat foder

Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Ts 5.5 13.1 137.3 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 82.4 121.5 47.5 Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.
Pr 494.4 705.0 42.6 Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel.
Ca 31.8 45.0 41.4 OK
P 20.6 28.5 38.4 OK
Ca/P 1.5 1.6 OK
Mg 12.4 15.0 21.4 OK
Se 1.1 0.1 - 88.1 Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.


Så ser det ut om jag endast ger hö till den äldre hästen. Mineralerna blir bra, de som finns med. Men här försvinner ju all selen och spårämnen. Hon äter inte bara mineraler som de är.
 
Sv: Höanalysen har kommit! Vad vill man ha för sockervärde?

Just nu står hon på bete och äter inte hö, nu får hon 2 kg per dag. Men sen på vintern brukar hon få ett kg. Räknade på två för å se hur det blev. Men sänker jag krafften så blir väl kvoten lägre energi/protein?

Så till min ständiga fråga, överutfodra för att få till kvoten eller minska för att få ner både energi och protein men sänker kvoten? Vad är viktigast? Sen är det ändå betydligt mer energi och protein än behovet även om jag bara ger hö. ( Vill inte minska höet...)
 
Sv: Höanalysen har kommit! Vad vill man ha för sockervärde?

En fet häst är aldrig bra.

Du kanske får byta ut en del hö mot halm och lucern om du inte vill minska på grovfoder.
 
Sv: Höanalysen har kommit! Vad vill man ha för sockervärde?

Mina hästar är inte feta. Och halm är tyvärr inget alternativ här. Men lucern skulle funka, men då försvinner väl hela idén om du tänkte halm och lucern för att få till kvoten..?

Såhär blir iaf treåringens uträkning på 14 kg hö, 2 kg krafft:
Balans mellan behov och tilldelat foder

Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Ts 5.0 12.2 143.6 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 110.5 131.4 18.9 Din häst får mer energi än medelhästen behöver. Håller den lagom hull är det OK.
Pr 663.1 838.0 26.4 OK
Ca 41.5 58.0 39.9 OK
P 27.6 36.6 32.5 OK
Ca/P 1.5 1.6 OK
Mg 16.6 20.0 20.7 OK
Se 1.0 0.5 - 47.8 Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.


Ska man bara tillsätta selen? Eller ta ett komplett mineralfoder ändå för att få vitaminer och spårämnen?
 
Sv: Höanalysen har kommit! Vad vill man ha för sockervärde?

Mina hästar är inte feta. Och halm är tyvärr inget alternativ här. Men lucern skulle funka, men då försvinner väl hela idén om du tänkte halm och lucern för att få till kvoten..?

Såhär blir iaf treåringens uträkning på 14 kg hö, 2 kg krafft:
Balans mellan behov och tilldelat foder

Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Ts 5.0 12.2 143.6 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 110.5 131.4 18.9 Din häst får mer energi än medelhästen behöver. Håller den lagom hull är det OK.
Pr 663.1 838.0 26.4 OK
Ca 41.5 58.0 39.9 OK
P 27.6 36.6 32.5 OK
Ca/P 1.5 1.6 OK
Mg 16.6 20.0 20.7 OK
Se 1.0 0.5 - 47.8 Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.


Ska man bara tillsätta selen? Eller ta ett komplett mineralfoder ändå för att få vitaminer och spårämnen?


Är det olika sorters Krafft du räknar med eftersom det blir olika resultat trots samma mängder jämfört med inlägg nr 3?

Pulver innehållande Selen och E-vitamin finns att köpa.
 
Sv: Höanalysen har kommit! Vad vill man ha för sockervärde?

11 åringen rids lätt/normalt, treåringen går snabbjobb och tränas hårdare, det är samma krafft och samma värden jag satte in.

Jo jag vet att selen och e-vita finns att köpa, men spårämnen pch andra mineraler? Ska jag anta att de finns så det räcker i grovfodret fast man inte analyserar sånt eller räknar på något behov?
 
Sv: Höanalysen har kommit! Vad vill man ha för sockervärde?

Åtminstone här (Finland) om man tar fullständig mineralanalys kommer med förutom kalcium, fosfor och magnesium även: kalium, natrium, koppar, mangan, zink och järn. Jag kommer att kolla upp behovet i nån tabell och räkna på sen när jag får min mineralanalys.

Edit: såg nu att du hade med na och k...
 
Sv: Höanalysen har kommit! Vad vill man ha för sockervärde?

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/calc.cfm

kolla om det går att de resultatet...? Vad blir energi/proteinkvoten? Är den för låg? Samma problem som förra året, överutfodring på både energi och protein, men för låg kvot..??

Kollade på Hippocampus,där står att man ska skriva in värden per kg foder.Då analys är per kg ts räknar du om det då eller hur funkar det ?
 
Sv: Höanalysen har kommit! Vad vill man ha för sockervärde?

på analysen fanns både per kg/ts och kg/foder jag har räknat på kg/foder på hippocampus.
 
Sv: Höanalysen har kommit! Vad vill man ha för sockervärde?

Eller så räknar man ut det själv. Om energin är t.ex. 9,5MJ/kg ts och du har ett hö med torrsubstans 87% tar du 9,5x0,87=8,27MJ.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 164
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Tog gräset innan inplastning direkt på vall. Har enbart lättfödda hästar men hur ser denna ut egentligen? ANALYSRESULTAT Fält...
2
Svar
33
· Visningar
3 058
Senast: Muninn
·
Foder & Strö Vår bonde har råkat ta en analys för nöt istället för till häst. Kan någon hjälpa mig att räkna om analysen till häst? Har försökt...
Svar
2
· Visningar
883
Senast: Jfrelin
·
Foder & Strö Hej! Har fått höanalysen nu, aldrig sätt en tidigare och behöver hjälp med att tolka den! Torrsubstans 59% Råprotein 117 g/kg TS...
Svar
2
· Visningar
1 126
Senast: niikon92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp