Höanalyser 2014 - Hur har det gått för er i år ?

Såhär blev det hos oss. Jag är rätt nöjd, har dräktiga ston i år, så lite högre kvot känns ok. Mindre järn och mera koppar än i fjol - toppen! Relativt högt ndf är jag också glad över.

Omsättbar energi till häst 10.0 MJ/kg Ts
Smältbart råprotein 83 g/kg Ts
Socker 95 g/kg Ts
NDF 610 g/kg Ts

Kalcium Ca 5.4 g/kg Ts
Fosfor P 2.2 g/kg Ts
Kalium K 15 g/kg Ts
Magnesium Mg 2.2 g/kg Ts
Natrium Na 1.0 g/kg Ts
Svavel S 1.4 g/kg Ts
Koppar Cu 4.5 mg/kg Ts
Järn Fe 50 mg/kg Ts
Mangan Mn 58 mg/kg Ts
Zink Zn 19 mg/kg Ts
 
Vilka fantastiska proteinvärden alla verkar ha fått. Själv är jag väldigt pessimistisk angående de lokala skördarna då temperaturen har legat på 0-15 grader hela juni...

Hittade dessa provresultat på vallprognos.se:

Norra NorrbottenKalix2014-06-08
11.9MJ / 233 gr råprotein

Södra NorrbottenBoden 2014-06-16
10.1 MJ /160gr

Känns inte råproteinet galet högt? Mot temperaturerna?
 
Vilka fantastiska proteinvärden alla verkar ha fått. Själv är jag väldigt pessimistisk angående de lokala skördarna då temperaturen har legat på 0-15 grader hela juni...

Hittade dessa provresultat på vallprognos.se:

Norra NorrbottenKalix2014-06-08
11.9MJ / 233 gr råprotein

Södra NorrbottenBoden 2014-06-16
10.1 MJ /160gr

Känns inte råproteinet galet högt? Mot temperaturerna?
En snabb kik på vallprognos ger ju att ni där uppe precis passerar eller vissa områden tom inte ens har gjort det än 250 grader nu så det ser väl högst normalt ut i råproteinet för att vara i den fasen. Glöm inte att det smältbara råproteinet är betydligt lägre. Normalskörden som anges där är ju för att få höga värden till kor, brukar vara lagom att vänta ca en vecka efter för stuterivärden till häst eller ett par veckor för ridhästvärden. Blir det varmt rasar proteinet snabbt efter blomning.
 
Aha, jag hade för mig att det måste vara hyfsat varmt en längre tid för att det ska bli bra proteinvärden. För att de kvävefixerande bakterierna skulle kunna hjälpa till med proteinbildningen? Men jag kanske har missuppfattat :).
 
I år har min höbonde inte lyckats med skörden. Värdena blev låga.
Smrp 39 / kg Ts
Energi 8,1 mj
Ca 2,1
P 2,1
Mg 1.0
Tagit i mellanskåne under vecka 24.

Tur att min ensilagebonde fick in förstaskörden med värde på ca 120 smrp. Lite olika beroende på vilket fält de kom från. Blir till att slita med ensilage i vinter. Brukar annars bara lyxa till det med allt sätta ut ensilagebalar i hagen när det är riktigt kallt. För övrigt gillar jag den lätta hanteringen av hö inomhus. Men vad gör man inte för att få bra mat till hästarna, känns ändå som jag har tur som kunnde boka upp ensilage.
 
Här är mitt resultat...Hjälp mig tyda mineralerna !!! Massor med Kalium och för lite kalcium !!
Torrs. 88.5%
Energi 9,0MJ/kg foder
smrp 70 g/kg
Ca 2,7 g
P 2,7 g
Mg 1,1 g
Kalium 23 g
Na 0,2 g
Svavel 1,7 g
NDF 539
socker 75 g
Näringsvärdet bra, men mineralerna i obalans. Ett mineralfoder med mycket kalk och lite kalium?
 
Här är mitt resultat...Hjälp mig tyda mineralerna !!! Massor med Kalium och för lite kalcium !!
Torrs. 88.5%
Energi 9,0MJ/kg foder
smrp 70 g/kg
Ca 2,7 g
P 2,7 g
Mg 1,1 g
Kalium 23 g
Na 0,2 g
Svavel 1,7 g
NDF 539
socker 75 g
Näringsvärdet bra, men mineralerna i obalans. Ett mineralfoder med mycket kalk och lite kalium?
Kalium behöver du inte bry dig om till häst. Kalcium behöver du tillföra och det är enkelt fixat med lite foderkalk så inga konstigheter alls att få rätt på det.
 
Jag är nöjd, slipper ge kraftfoder i år :-)
Analys per kg foder
Ts 72
smbrp 53
mj 7.8
ca 5
p 1.9
mg 1.7
K 8.6

Behovet av mineralerna (förutom selen då) täcks av grovfodergivan, men kvoterna är inte helt ok. Gör det något? Eller måste man ge extra magnesium och fosfor för kvoternas skull?
 
Känner för att lägga ner detta med hästar nu när jag sett analysen på stallets hösilage..

Ts 78%
Mj 8
Smbrp 15..

:cry:
 
Jag håller med @mysboll och är inte jätteimponerad över stallets eget hösilage. Jag tänker inte använda det alls om jag kan undvika det.

Ts 74 %, resten av värdena per kg foder
MJ: 6,7
Smrp: 9
Ca: 1,5
P: 1,4
Mg: 0,8


Vi har även köpt in hö som inte har några supervärden, men det är i alla fall räddningsbart med lusern och potatisprotein:

Ts 85 %, resten av värdena per kg foder
MJ: 8,5
Smrp: 34
Ca: 5,0
P: 1,9
Mg: 1,1
 
Nu håller vi på med den två åkrar till. Hoppas på att få in det i morgon. Sen har vi bara en åker kvar som vi slår under helgen och kör in till veckan. Sen ska jag skicka in för analys! Ska bli mycket intressant! Hoppas på bra protein :)
 
Nu håller vi på med den två åkrar till. Hoppas på att få in det i morgon. Sen har vi bara en åker kvar som vi slår under helgen och kör in till veckan. Sen ska jag skicka in för analys! Ska bli mycket intressant! Hoppas på bra protein :)
Bor du långt uppe i norr då eller ? Lär väl bara vara längst upp det ännu finns tillstymmelse till protein kvar i höet, verkar ju ha varit lika tidigt i hela landet utom längst upp, hörde om en norr om stockholm som tog i förra veckan (eller om det var veckan innan) och hade 6 i smrp de visste inte om de skulle skratta eller gråta åt eländet. Här nere fick ju tom de som tog till midsommar sådana värden, lär vara mkt hästar med proteinbrist i vinter bland alla de som tror man kan fodra utan analys. Sådana här år brukar det synas tydligt framåt vårkanten vilka som kör utan analys.
 
Har pressat idag å ska skriva ut papprena imorgon å förhoppningsvis göra min första analys.. vi får si vad det duger till..64 balar blev det iallafall ;)
 
Bor du långt uppe i norr då eller ? Lär väl bara vara längst upp det ännu finns tillstymmelse till protein kvar i höet, verkar ju ha varit lika tidigt i hela landet utom längst upp, hörde om en norr om stockholm som tog i förra veckan (eller om det var veckan innan) och hade 6 i smrp de visste inte om de skulle skratta eller gråta åt eländet. Här nere fick ju tom de som tog till midsommar sådana värden, lär vara mkt hästar med proteinbrist i vinter bland alla de som tror man kan fodra utan analys. Sådana här år brukar det synas tydligt framåt vårkanten vilka som kör utan analys.

Bor i västra värmland. Detta är tidigare än vi fick in förra året iallafall och då var inte proteinet det bästa så jag hoppas på lite bättre i år. Det vi tog in veckan efter midsommar borde vara bättre iallafall. Men jag vet inte. Vi får vänta och se :-) Kunde ge mycket av fjolårets utan att de blev feta och det är också positivt tycker jag även om de fick extra protein på sidan.
 
Vet inte riktigt hur det kunde misslyckas så i år. Förra året hade vi 5,6 i kvot och det var superfint i övrigt så de som kan sa att vi inte hade behövt analysera i år. Jäkla tur att vi gjorde det ändå.

Nu återstår bara att hitta något grovfoder med protein i överhuvudtaget.. :(
 
Hugger sista

Jag bor i Västerbottens östra inland eller vad man ska kalla det och vi hade minusgrader tre nätter i slutet av juni och säkert tre veckor utan regn. Våra "ängsåkrar" (har ponnyer) har knappt vuxit något alls. Vi slog i förrgår och tar in idag och det är så lite så det är knappt värt bränslet, vi får köra ihop det med bakräfsa och bala stillastående för det blir inga strängar med vår utrustning i år. Oerhört ojämnt också, vissa ställen har gått i ax och andra har bara blad. Tror inte jag bryr mig om analys, större delen av året blir det nog att fodra med grannens silage... Hur ser det ut med mängderna hos er andra?
 
Årets höskörd hos oss gav mig smärre ångest! Det kom ett hällregn dag nr 2, medan jag satt o vände i det! (ett stort svart moln på himlen o det var tvunget att pissa på just mina åkrar!) Det var så jag bara ville lägga huvudet under kudden o storgråta! Har ingen aning om hur det kommer bli när vi öppnar balarna, men det var väldigt bra tork (varmt o blåsigt) dagen efter hällregnet så höet blev torrt innan vi balade. Vi vände konstant i det hela dagen...

Jag har bara tagit en liten analys för att jag var så olidligt nyfiken på proteinet! (om jag gjorde rätt i att slå tidigt)... Ts återstår att se när första balen öppnas i höst, nu tog jag höet från åkern o skickade in. Kan ju säga att jag hade nog kunnat vänta en vecka eller två...

Mj 10,5
Smbrp 93

Jag fick mig ett avelsfoder jag! Men jag gillar hög kvot och mina hästar brukar vara fina på det. Iår är det dock högre än nånsin förr... Men pga semesterresa så ville jag hellre slå tidigt eftersom gräset var tidigt, än så efter resan o få hålla på med kraftfoder hela vintern...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp