Bukefalos 28 år!

Höanalyser 2014 - Hur har det gått för er i år ?

På mitt hö är det en kvot på 1,5... :( Till en gammal tant som behöver massor med protein och i regel inte trycker i sig mer än 10-12 kg hö per dag :( Vet verkligen inte hur jag ska få upp proteinet, jag har kört på lusern och krafft muskel när höt har haft bättre värden och då har det funkat men tveksamt om det kommer funka i år :( soja kanske blir alternativet men har läst att det inte är bra om hästen är känslig i magen vilket hon kan vara, är det någon som har erfarenhet?

Sedan har jag inte så bra koll på socker i höt, vad är "bra" värde? Vad vill man max ha i höt?
 
@Ackela Åh, inte kul! :( Kikat på potatisprotein? Det är det fodermedel som jag hittat som innehåller minst MJ och mest Smrp. Starkt alltså, så det gäller att fasa in det långsamt och fint så att det inte ställer till med problem (jag har fått lära mig att i princip alla koncentrerade proteintillskott kan ge magen en omgång stryk om man inte är lagom försiktig). Kanske går att kombinera potatisprotein med att byta ut ett par kg hö mot t.ex. hackad lucern strå?

Angående socker så har jag fått lära mig att halten inte bör ligga över 12%. Har man en fång-/tjock/lättfödd häst så bör den förstås ligga så lågt som möjligt.
 
Inget bra höår för oss. En kvot på 4 till vuxen häst som är bäst på kvot runt 7 och till en åring. Nu jagar jag potatisprotein. ;)
 
Jag kommer efter mycket funderingar att köpa det hö som har en kvot på 3.8. Detta då det är optimalt för mina ponnier (vara en ska ha haft fång) Och det faktiskt är möjligt att fodra upp proteinet till unghästen. Dessutom har jag tagit detta prov från en plastad bale, dvs gjort 3 må hål och ryckt ut bitar. Dvs detta värde är troligtvis i underkant då blad och annat kan ha missats. Jag chansar på att kvoten litter på runt 5-6 i verkligt värde.

Hästarna kommer gå i samma hage och på fri tillgång. Så jag hoppas det kommer fungera! I värsta fall kommer unghästen få ett eget hö på dagen och således även egen hage dagtid. Nattetid går de på lösdrift så där finns ingen möjlighet att dela upp flocken.
 
@Ackela Åh, inte kul! :( Kikat på potatisprotein? Det är det fodermedel som jag hittat som innehåller minst MJ och mest Smrp. Starkt alltså, så det gäller att fasa in det långsamt och fint så att det inte ställer till med problem (jag har fått lära mig att i princip alla koncentrerade proteintillskott kan ge magen en omgång stryk om man inte är lagom försiktig). Kanske går att kombinera potatisprotein med att byta ut ett par kg hö mot t.ex. hackad lucern strå?

Angående socker så har jag fått lära mig att halten inte bör ligga över 12%. Har man en fång-/tjock/lättfödd häst så bör den förstås ligga så lågt som möjligt.

Jo, jag har kikat på potatisprotein förut men har inte riktigt fått koll på var man kan skaffa det. Jag har väl inte letat så intensivt tidigare visserligen eftersom att det inte riktigt behövdes då. Jag får nog söka efter det i år faktiskt.. något tips på var man kan hitta det?

Jag brukar ge hackad strå lucern, men till största del ger jag i pelletsform då hon har fått foderinpackning av den hackade en gång, så det ger jag med försiktighet och vågar inte låta henne äta själv utan jag matar henne med det. Ja, jag är nojig :p
 
Jag kommer efter mycket funderingar att köpa det hö som har en kvot på 3.8. Detta då det är optimalt för mina ponnier (vara en ska ha haft fång) Och det faktiskt är möjligt att fodra upp proteinet till unghästen. Dessutom har jag tagit detta prov från en plastad bale, dvs gjort 3 må hål och ryckt ut bitar. Dvs detta värde är troligtvis i underkant då blad och annat kan ha missats. Jag chansar på att kvoten litter på runt 5-6 i verkligt värde.

Hästarna kommer gå i samma hage och på fri tillgång. Så jag hoppas det kommer fungera! I värsta fall kommer unghästen få ett eget hö på dagen och således även egen hage dagtid. Nattetid går de på lösdrift så där finns ingen möjlighet att dela upp flocken.

Hur menar du att en kvot på 3.8 är optimalt för dina ponnyer?
 
Jag är nöjd med årets skörd. Har en kvot på 5 mellan Mj/SmbRp - dessutom OK mineralkvoter. Så shettisen kommer klara sig fint på bara grovfoder plus lite biomineral och biomag. Till halvblodet räcker det att fylla på med Groov 125 och lite mineraler. Blir än billig vinter om man jämför med förra året...

/Lizzie
 
Men vad tusan hur svårt ska det vara att få en lite högre kvot!?!?
Först höt 35 g smbrp och 7,9 MJ = 4.4 men det hade vi inga större förhoppningar om redan från början, men hösilaget hade jag faktiskt höga förväntningar på men nähe! 35 g smb rp även där och 9,3 MJ = 3.8 alltså sämre kvot än höt. Har bara fått skithö de senaste 5 åren, är så trött på detta nu. :(
 
Men vad tusan hur svårt ska det vara att få en lite högre kvot!?!?
Först höt 35 g smbrp och 7,9 MJ = 4.4 men det hade vi inga större förhoppningar om redan från början, men hösilaget hade jag faktiskt höga förväntningar på men nähe! 35 g smb rp även där och 9,3 MJ = 3.8 alltså sämre kvot än höt. Har bara fått skithö de senaste 5 åren, är så trött på detta nu. :(

Hur skördar och gödslar din foderleverantör? Eller har du egen mark och tar ditt eget hö?

/Lizzie
 
Får nog ta tillbaka föregående inlägg... fick värdena per telefon av en som aldrig läst en analys förut så det blev lite fel, och nu när jag fick läsa den själv så är inte 9,3 energin utan KVOTEN (enligt analyspappret, själv räknar jag den till 9,2?):banana::banana::banana:

Såå nu har jag de här grovfodrena att jobba med
Hö;
7,9 MJ
35 g smb rp
3.1 Ca
1,2 P
1 Mg

Hösilage (eller snarare ensilage, har en låg kvot)

3,8 Mj
35 g smb rp
3,5 Ca
1,2 P
1 Mg

Så nu ska jag istället för att lösa proteinproblem försöka ordna mineralerna. Behöver balansera Ca/P samt tillsätta Se. Förslag?
 
Får nog ta tillbaka föregående inlägg... fick värdena per telefon av en som aldrig läst en analys förut så det blev lite fel, och nu när jag fick läsa den själv så är inte 9,3 energin utan KVOTEN (enligt analyspappret, själv räknar jag den till 9,2?):banana::banana::banana:

Såå nu har jag de här grovfodrena att jobba med
Hö;
7,9 MJ
35 g smb rp
3.1 Ca
1,2 P
1 Mg

Hösilage (eller snarare ensilage, har en låg kvot)

3,8 Mj
35 g smb rp
3,5 Ca
1,2 P
1 Mg

Så nu ska jag istället för att lösa proteinproblem försöka ordna mineralerna. Behöver balansera Ca/P samt tillsätta Se. Förslag?

Vad har din häst för MJ-behov?? Hade det varit mitt halvblod så hade hösilaget gått bort eftersom hon skulle vara tvungen att käka 20 kg hösilage och 5 kg halm för att komma upp tillräcklig mängd grovfoder för att få i sig tillräckligt med med MJ och ha en OK kvot mellan Mj och Smb rp. Det är väldigt lågt MJ i hösilaget.

Då är det nog lättare att göra en balanserad foderstat av höt.

/Lizzie
 
Vad har din häst för MJ-behov?? Hade det varit mitt halvblod så hade hösilaget gått bort eftersom hon skulle vara tvungen att käka 20 kg hösilage och 5 kg halm för att komma upp tillräcklig mängd grovfoder för att få i sig tillräckligt med med MJ och ha en OK kvot mellan Mj och Smb rp. Det är väldigt lågt MJ i hösilaget.

Då är det nog lättare att göra en balanserad foderstat av höt.

/Lizzie

Ja dom kommer nog äta kring 15-20 kg av hösilaget och sedan några kilo hö också :) Här kör vi fri tillgång. Har hästar med Mj-behov mellan 75-120 och i behov av höga kvoter.

Skrev för övrigt fel i förra inlägget, hösilaget har inte låg kvot utan låg TS som ni kanske förstod :)
 
Senast ändrad:
Jag klagar inte i år :) Förra året hade vi riktigt skitfoder, många långa diskussioner med hyresvärden och dyyyrt med alla tillskott. I år tig hon till sig av vad vi sagt och erbjuder detta:

Hösilage (värden per kg ts)
Smältbart råprotein 130 g
Energi 10,5 M

Hö (värden per kg ts)
Smältbart råprotein 72 g
Energi 10,8

Jag har inte tittat på /räknat på mineralerna ännu, men efter förra året känner jag att hur det än ser ut med de värdena så är detta en dröm! Vi har två dräktiga ston i stallet i år, varav den ena är min och ruggigt svårfödd men i år är jag inte ett dugg orolig! :bow:
 
Jag klagar inte i år :) Förra året hade vi riktigt skitfoder, många långa diskussioner med hyresvärden och dyyyrt med alla tillskott. I år tig hon till sig av vad vi sagt och erbjuder detta:

Hösilage (värden per kg ts)
Smältbart råprotein 130 g
Energi 10,5 M

Hö (värden per kg ts)
Smältbart råprotein 72 g
Energi 10,8

Jag har inte tittat på /räknat på mineralerna ännu, men efter förra året känner jag att hur det än ser ut med de värdena så är detta en dröm! Vi har två dräktiga ston i stallet i år, varav den ena är min och ruggigt svårfödd men i år är jag inte ett dugg orolig! :bow:

Efter att ha räknat på några olika alternativ verkar det som att jag inte behöver ge någonting annat än selentillskott i år, hur lyxigt som helst! Enligt programmet ger jag för mycket av både calcium och fosfor med enbart grovfodret men att kvoten är ok och då gör det väl inget om jag förstått rätt?
 
*suckar djupt åt dessa proteintillskott* Nu kan jag få tag i potatisprotein, vilket skulle bli helt sinnessjukt mycket billigare än Krafft Muskel (pp = ca 27-30:-/kg, muskel = knappt 50:-/kg...). Men så läste jag att maxgivan pp är 30g/100kg häst per utfodringstillfälle, och optimalt (tänker mest på stallägaren - kraftfoder på morgonen = lite krångel av diverse skäl. Säkert görbart, men lite krångel då det ska ges blött etc) vore om hästen kan få "allt" vid en enda giva. Jag skulle ju kunna ge en giva efter ridning/träning, men risken är att det bara blir ett par timmar emellan tillfällena på vardagar och då vete sjutton hur stor vits det är att dela upp? Maxgivan pp för min häst (räknar på 450kg) är 135g/tillfälle, vilket ger en kvot p ca 6,1. 0,4kg Krafft muskel ger en kvot på 6,9, och bör kunna ges vid ett tillfälle utan att det strular. Äsch..vad gör man?
 
*suckar djupt åt dessa proteintillskott* Nu kan jag få tag i potatisprotein, vilket skulle bli helt sinnessjukt mycket billigare än Krafft Muskel (pp = ca 27-30:-/kg, muskel = knappt 50:-/kg...). Men så läste jag att maxgivan pp är 30g/100kg häst per utfodringstillfälle, och optimalt (tänker mest på stallägaren - kraftfoder på morgonen = lite krångel av diverse skäl. Säkert görbart, men lite krångel då det ska ges blött etc) vore om hästen kan få "allt" vid en enda giva. Jag skulle ju kunna ge en giva efter ridning/träning, men risken är att det bara blir ett par timmar emellan tillfällena på vardagar och då vete sjutton hur stor vits det är att dela upp? Maxgivan pp för min häst (räknar på 450kg) är 135g/tillfälle, vilket ger en kvot p ca 6,1. 0,4kg Krafft muskel ger en kvot på 6,9, och bör kunna ges vid ett tillfälle utan att det strular. Äsch..vad gör man?

Hm, jag drar till bantningstråden istället! :p
 
hösilage

TS 86,9%.

Råprotein 93
smbrp 49
MJ 9,1
Ca 2,4
P 2,1
Mg 0,7
K 17,8
Socker 134

Hur mycket kan man räkna med att en ettåring (SWB) sätter i sig på fri tillgång dygnet runt?
 
Just nu äter de hästar som äter hösilage samma som förra året. Hoppas att stallägarn fått ihop ett lika bra hösilage i år. Får se när de balarna börjar användas. :)

Per kg foder,
Ts 64%
MJ 6.9
Smbrp 71 g
Ca 2.8 g
P 1.7 g
Mg 0.6 g
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp