Höanalyser 2014 - Hur har det gått för er i år ?

Hugger sista

Jag bor i Västerbottens östra inland eller vad man ska kalla det och vi hade minusgrader tre nätter i slutet av juni och säkert tre veckor utan regn. Våra "ängsåkrar" (har ponnyer) har knappt vuxit något alls. Vi slog i förrgår och tar in idag och det är så lite så det är knappt värt bränslet, vi får köra ihop det med bakräfsa och bala stillastående för det blir inga strängar med vår utrustning i år. Oerhört ojämnt också, vissa ställen har gått i ax och andra har bara blad. Tror inte jag bryr mig om analys, större delen av året blir det nog att fodra med grannens silage... Hur ser det ut med mängderna hos er andra?
Våran bonde har fått in väldigt mycket så det räcker och blir över. Bonden bredvid har tagit torrhö i mängder också så här är det ingen brist på hö. Mitt i Uppland. Ingen analys tagen än.
 
Detta blir en kul vinter, eller inte...

Vården per kg TS
TS 79,5 %
MJ 9,9
Smrp 32
Kvot 3,23

Ca 2,7
P 2,4
Mg 1,1
K 15,0
Na 0,6
S 1,1
NDF 677
Socker 140
 
Jag hade gärna velat ha hjälp med att balansera mina mikromineraler, för det är jag inte så haj på. Men det känns sådär att använda någon av firmorna som säljer kraftfoder. Finns det något annat ställe att vända sig till, utan vinstintresse? (Jag betalar gärna för tjänsten.)
 
Har precis fått resultatet från min första höanalys, nu ska jag bara försöka tolka detta.

Torrsubstans (TS)(%) 87
Råprotein (RP)(g) 62
Smältbart råprotein(g) 31
Omsättningsbar energi (Häst)(MJ) 8,5
Smältbart RP/Omsättningsbar energi (Häst)(g/MJ) 3,6
Kalcium (Ca)(g) 2,3
Fosfor (P)(g) 1,3
Magnesium (Mg)(g) 1,0
Kalium (K)(g) 14,0
Kalcium/Fosfor (Ca/P)(-) 1,7

Vad jag förstått så är kvoten protein/energi inte särskilt bra så behöver tillsätta protein. Hästen i fråga äter melassfri lucern och lite mineraler idag så kanske att det kan fungera att fortsätta med det. =) Räknade på att hon skulle äta 10kg/dygn men det lär ju inte fungera när de går ute med fri tillgång på dagen på vintern och sen ska klara sig inne en lång stund. :meh:
 
Har rättså precis hämtat hem förstaskörd från "min" bonde. Torrhö i småbal, är det jag köper. Energi: 7,8 MJ; protein: 45 g och socker 105 g. Känner mig nöjd med att årets hö ligger såpass lågt i energi och socker. Borde innebära att mitt lättfödda skrälle kan få ett par extra kilon i vinter :)!
 
Detta är inte årets skörd (det blir nästa leverans), men:

TS 83%
MJ 7,9
Smrp: 35g
Kalcium: 2,7g
Fosfor: 1,9g
Magnesium: 1g

Det kunde vara bättre, men också hemskt mycket sämre. Hästen ifråga är lättfödd och behöver en högre kvot (mer protein i detta fallet). Lucern lirar inte - då blir det för mycket MJ, men potatisprotein kommer att komplettera finfint. Och så ett mineralfoder.
 
Usch, här är det ingen hit i år, och höbonden är helt förtvivlad. Enligt hur höet såg ut, skördetid osv så var han övertygad om att få toppenhö. Trots sina 30 år i branschen fick han nog inse att man aldrig ser på höet hur värdena är...
Vi fick 26 i smrp, och då har vi tränande hästar... Lär bli mkt extra kostnader för kraftfoder, och pusslande för att få ihop behov och kvoter.
 
9,2 MJ, 76 g SRP - ja, jag är nöjd :-) Två hästar i träning som inte blir feta i första taget, ett digivande sto. Dessutom är sockervärdena låga, 68 g. Väntar fortfarande på mineralanalysen.
 
Detta är inte årets skörd (det blir nästa leverans), men:

TS 83%
MJ 7,9
Smrp: 35g
Kalcium: 2,7g
Fosfor: 1,9g
Magnesium: 1g

Det kunde vara bättre, men också hemskt mycket sämre. Hästen ifråga är lättfödd och behöver en högre kvot (mer protein i detta fallet). Lucern lirar inte - då blir det för mycket MJ, men potatisprotein kommer att komplettera finfint. Och så ett mineralfoder.


Liknar mitt!
84% TS
7.9 MJ
35 smb rp
Ca 3,1
P 1.2
Mg 1

Med tanke på att jag har en svårfödd växande unghäst så är jag inte direkt glad. Men å andra sidan äter han ändå inte den mängd grovfoder han egentligen skulle behöva så jag hade fått ge 4-5 kg i krubban nästan oavsett vilka värden det blivit.

Har haft en del huvudvärk under sommaren kring hur jag ska lägga upp foderstaten men tror att jag har kommit på en lösning nu. :)
 
@Evolution Ja, jag har ju lite motsatt problem: hästen är lättfödd och behöver samtidigt en del TS för att magen ska samarbeta = inte många fodermedel som är lämpade att komplettera foderstaten med (eftersom energibehovet snabbt fylls enbart av höet..). Själv hade jag gärna haft lägre MJ, men att få tag i grovfoder med låg MJ och "normalt" Smrp (vilket jag fått rekommenderat) har jag gett upp. Särskilt som det torrt hö som behövs, då blir det ännu mindre att välja på, så att säga. Och de flesta i mina trakter analyserar inte höet, utan det får köparna göra själva. Jag är iaf tillfreds med sockervärdet i mitt hö (alltid en oro för min del, vars häst ådragit sig en fettnacke som jag kämpar för att få väck..) - 54g/kg foder.
 
@Liten skulle nästan kunna tro vi bor i samma del av landet.... här får man ta det man får tag på helt enkelt. Bönderna analyserar inte utan man köper först, och analyserar sedan själv i efterhand... men det brukar åtminstone vara bra hygienisk kvalité från "min" bonde, så så långt är ju allt frid och fröjd åtminstone :)

jag har en ponny också som är lättfödd och behöver en kvot på närmare 8 för att hålla sig fin. Men det är ändå lättare (eller ja, billigare! ;) ) än unghästen som är hopplös eftersom han inte är så matglad. Han äter bara max ca 1,5 kg lusern så resterande ~30-40 Mj måste ges i annan form...
 
Det gick väl hyfsat i år.
Hösilage
Ts 63.2
Mj 6
Smbrp 46

Ca. 2.1
P 1.6
Mg 0.6
K 10.7
Na 0.1
S 0.8
NDF 407
Socker 21

Kvoten Ca/P ligger kanske något i underkant och Mg är ju jädrigt lågt... Kvoten smbrp/mj ligger på 7.7, i fjol låg det på 8.4 och skrället föll ur trots att jag öste på med grovfoder så han låg långt över sina behov. Han är svårfödd i vanliga fall men så som han föll ur i våras har jag aldrig varit med om. Kanske ska jag sänka kvoten lite? Funderat hela natten på hur det blir bäst och billigast med ev kraftfoder.
 
Fick analysen på höet idag, ganska lågt värde på protein men är inte det jag funderar över utam funderar på TS halten, har hö på småbal och ts va 79%. Pratade med agrilab som sa att det inte va nån fara, att hö ligger på ca 80-85%, men att jag inte skulle utsätta för onödig fukt. Har ni någon erfarenhet?
 
Verkar vara katastrof här nere oxå:/ (södra småland)

Skörd nr 1 är taget på en nysådd åker som är gödslad.... Skörd nr 2 är taget ca 1 vecka innan på en vall som är gödslad....

Jag har en hbl hingst född 2013, en dartmoor valack och en miniatyr hingst. Tanken är fri tillgång och det ser ut som unghästen kommer behöva endel extra protein. Någon som kan räkna ut och tyda lite åt mig?

(Jag har inte köpt något av dessa hö, men hö nr 2 är bokat. MEn kan avboka om det behövs.)

hc3b62.jpg
 
Ojoj @MaRomer hö nr 1 är verkligen ingen höjdare :( hö nr 2 är något bättre än nr 1 men du kommer isf behöva ösa på med protein ffa till unghingsten. Jag har för mig att kvoten (smbrp/MJ) till en unghäst bör ligga runt 8 och hö nr 1 ligger <0.6 och nr 2 ligger på 3.8 så värdena kunde ju varit bättre för dig :(
 
Verkar vara katastrof här nere oxå:/ (södra småland)

Skörd nr 1 är taget på en nysådd åker som är gödslad.... Skörd nr 2 är taget ca 1 vecka innan på en vall som är gödslad....

Jag har en hbl hingst född 2013, en dartmoor valack och en miniatyr hingst. Tanken är fri tillgång och det ser ut som unghästen kommer behöva endel extra protein. Någon som kan räkna ut och tyda lite åt mig?

(Jag har inte köpt något av dessa hö, men hö nr 2 är bokat. MEn kan avboka om det behövs.)

hc3b62.jpg

Jag har ungefär samma värden som hö nr 2, har ett dräktigt sto, men har löst foderstaten med hjälp av hippo grow alfa och potatismjöl, som jag dock inte får hem förrän om en månad...
 
Ojoj @MaRomer hö nr 1 är verkligen ingen höjdare :( hö nr 2 är något bättre än nr 1 men du kommer isf behöva ösa på med protein ffa till unghingsten. Jag har för mig att kvoten (smbrp/MJ) till en unghäst bör ligga runt 8 och hö nr 1 ligger <0.6 och nr 2 ligger på 3.8 så värdena kunde ju varit bättre för dig :(


Jag har inte tagit något eget hö utan tyanken vara tt jag skulle köpt nr 1 men självklart gör jag inte det. Hö nr 2 köpte jag en bal av- Öppnade den på 3 ställen och hoppades på bättre. Jo bättre är det men inte bra:( Å jag kan inte hålla på och höpa en bal från varje bonde:/ här nere är det ovanligt med analyser'!


Tyvärr har jag dessutom en kräsen lkille. Han ogillar allt pulver, pellets och blött. Så Musli är det enda jag fått i honom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp