Höet luktar gammal fimp!

snigelfarmor

Trådstartare
Hej.

Boxgrannen har ett hö som luktar gammal fimp, iallafall åt det rökiga hållet.

Höet är ganska mörkt, ungefär som hösilage, fast det är inte plastat.
Det är rundbalar, och det är förra årets skörd vad jag vet.

Ringde en höexpert idag, och hon sa att det antagligen bara är att kasta för att den hygieniska kvaiteten är dålig, men samtidigt hade hon aldrig könt en sån lukt och ville därför att vi gjorde ett test såklart.

Någon här som känt på ett sånt hö?
Problemet är såklart att jag inte har makten att kasya det, men tyvärr måste min häst äta det på morgonen och på lunchen, då hon går i samma hage. Min häst tvingas alltid äta det äckliga höet, eftersom hon är ranglåg.

/j
 
Sv: Höet luktar gammal fimp!

Lukt är ju ganska relativt men jag tror att det är ett hö som varit så fuktigt att det tagit värme. Jag antar att det är rejält dammigt.
Låter definitivt som det bara är att slänga. Jag skulle bli minst sagt upprörd om min häst måste äta det.
PL
 
Sv: Höet luktar gammal fimp!

Nej, det är inte dammigt alls. Däremot har det lite hösilage karaktär, det sitter mera ihop än mitt hö, och så är det mörkt som ensilage.

Ja, det får bära eller brista, jag måste få dem att slänga det helt enkelt. Men hur..risken är att de hellre vill isolera hästen. dvs, min får gå ensam.

/jenny
 
Sv: Höet luktar gammal fimp!

Jag hade samma problem...min hästs hagkompisar har uruselt hö. Men jag övertalade dom att köpa hö av mig att ge i hagen och så ger dom sitt gammla hö inne.
Hade de inte gått med på det hade jag låtit henne gå ensam, trots att jag vet att hon blir en liten bitch att handskas med, för jag vill inte riskera hennes hälsa. Jag ska bara stå där tills sommarn så det hade ju inte varit på livstid förstås...
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 375
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilodagar för riktigt aktiva hundar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp