Hög hög sjukfrånvaro på ditt jobb?

Nyhet för mig att det inte räknas som sjukdom. Speciellt när jag i flera inlägg skrivit precis vad jag menar.

Är ASTRÖTT på att förklara, det står i så pass många inlägg nu att jag känner mig som en papegoja. Läs innantill. Tycker du att det är ok att jobba medan du är förkyld/sjuk/kalla det vad du vill så står det dig helt fritt, det är ju lagligt. Man har rätt att ha olika åsikter.

Jag tänker inte svara på fler inlägg om detta, förstår inte varför det fortsätt angrips på mina inlägg, kan man inte förstå det jag redan skrivit lär man inte förstå om jag fortsätter förklara ändå.

Jag tycker inte att förkylning i sig räknas som sjukdom. Däremot kan symptomen man kan få vid förkylning vara tillräckligt för sjukskrivning. Inte för alla och inte vid alla förkylningar.

Jag har haft förkylningar som gett feber och en veckas sjukskrivning och jag har haft förkylningar som bara gett lätta symptom och då jag jobbat som vanligt.
 
Jag tycker inte att förkylning i sig räknas som sjukdom. Däremot kan symptomen man kan få vid förkylning vara tillräckligt för sjukskrivning. Inte för alla och inte vid alla förkylningar.

Jag har haft förkylningar som gett feber och en veckas sjukskrivning och jag har haft förkylningar som bara gett lätta symptom och då jag jobbat som vanligt.
Precis. Och, igen, det är ju barn med lätta förkylningssymtom som vi nu har igen på förskolan. Ibland blir jag smittad, ibland inte. Vi kan nog inte skydda oss helt från att bli utsatta för förkylningar, och ska nog inte göra det heller.
 
Det finns gott om AG som vill att man är hemma om man riskerar att smitta ner alla kollegor så att hela verksamheten stannar ner om man inte är hemma. Typ varenda en med lite långsiktigt tänkande faktiskt.
Fast nu har vi ju sett att det blir större påverkan på verksamheterna om folk ska vara hemma för minsta lilla?
”Min” verksamhet har fått stänga ner flera gånger sedan covid. Inte för att alla legat däckade utan för att folk har tvingats vara hemma trots att de är arbetsföra. Det hände aldrig förr, trots att vi gick till jobbet med förkylningar.
 
Gissar att det är meningslöst att fortsätta i denna tråd men vill ändå haka på den som skrev att man är smittsam INNAN man själv fått första sjukdomssymtom.
Ganska logiskt, annars skulle t ex vinterkräksjukan aldrig smitta för ingen är så dum att den går på jobbet eller affären vinterkräksjuk 🤢 men likt förbaskat sprids eländet som en farsot de flesta vintrar.

Och ja jag är en av dem som alltid blir sjuk, och jobbar dessutom på ett idiotiskt ställe för att vara så lättsmittad 🫣 men vi får nog tåla att virus och sjukdomar finns och att alla inte kan isolera sig vid minsta symtom. På jobbet drar vi en strikt gräns vid feber. Förkylningssymtom som snuva men gott allmäntillstånd är okej. Feber är inte okej även om det går ned på febernedsättande (eftersom febern visar att det finns ett virus (troligast) eller bakterie som immunförsvaret reagerar på och man lär vara smittsam).
 
Ja men som sagt. Vill ni gå och smitta ner alla era kollegor, så absolut. Gör det. Det bara åter igen visar på hur otroligt viktigt det är för mig som blir TVÄRSJUK av en förkylning att fråga på intervjuer hur de ser på sjuknärvaro. En chef som har samma attityd som er går tvärbort. Jag har liksom inte lust att vara sjukskriven mellan 15-25% av min arbetstid för att andra tycker att det är helt ok att gå till arbetet när de är sjuka.
Du har också ett väldigt priviligierat synsätt och livsstil när du har råd att kunna välja bort arbete som erbjuds dig. Tycker överlag det snarare pratas väldigt mycket i tråden om arbetsgivare som inte tillåter personer att arbeta hemifrån (som skulle kunna göra det), eller där inkomstbortfallet hade varit allt för stort att vara hemma för en mild förkylning. Då är det ganska dumt att gå på den enskilda individen som inte har råd att vara hemma "utifall" de skulle smitta någon. För, vart går egentligen gränsen för sjuk hos mig och en eventuell risk att smitta dig?
Tror det inte är någon, oavsett hur du och andra försöker få det att låta, som går till jobbet för att medvetet sabotera och göra er sjuka. Det handlar om att deras ekonomi inte tillåter det, eller arbetsgivaren.
 
På tal om inte veta om man håller på att bli sjuk eller inte. På mitt jobb har den höga terpenhalten(tror jag att det är) i tallen den lustiga effekten att många av oss får huvudvärk, snuva, kliande hals mm. Det brukar lustigt nog gå över när man byter sort till gran. Gissa hur många gånger jag har trott att jag håller på att bli sjuk bara för att upptäcka när jag kommit hem att det är den fräna luften på jobbet som retar slemhinnorna.. :crazy:
 
Det som är en vanlig förkylning för dig är sängliggande minst 1,5 vecka för mig. Efter det är jag extra känslig för smitta eftersom slemhinnorna är extra sköra och immunförsvaret inte har hämtat sig än. Så om jag är på en arbetsplats där folk arbetar på plats när de är sjuka så är risken att jag får vara hemma 1,5 vecka varje månad.
Jag kan som sagt inte ens stå upp mer än en minut när jag är förkyld, för då tuppar jag av. Alla reagerar inte samma på smitta som du gör.

Det låter verkligen otroligt jobbigt att varje gång man får en förkylning drabbas på detta vis! Och jag förstår också verkligen din frustration att gång på gång bli smittad.

Det är första gången jag hör talas om någon som varje gång drabbas på detta sätt av ett vanligt förkylningsvirus (som inte har en annan sjukdom som orsakar det nedsatta immunförsvaret, men dessa personer har inte jobbat ändå). Anledningen till att jag tar upp ovanligheten är att som samhälle måste man ju få till en rimlig samhällsmodell, och det blir aldrig rimligt när en sådan utgår från extremfallen.

Ska man vara samhällsekonomiskt krass så vore det en omöjlighet att förhålla sig till förkylningar och andra vanliga sjukdomar på samma sätt som vi förhåller oss till potentiellt samhällsfarliga sjukdomar. Det finns ju en anledning till att när Covid inte längre bedömdes vara samhällsfarligt så ändrades restriktionerna, trots att det fortfarande finns människor som riskerar att drabbas allvarligt av sjukdomen. Och en anledning till att man inte blir sjukskriven för vanliga sjukdomar på grund av att man riskerar att smitta andra. På samma sätt finns ju många människor som drabbas betydligt värre än andra av tex magsjuka. Trots detta är rekommendationen att stanna hemma ett dygn efter sista symptom, vilket trots att det är ett skämt ur smittspridningssynpunkt är en samhällsekonomisk avvägning även det 🤷‍♀️
 
Det låter verkligen otroligt jobbigt att varje gång man får en förkylning drabbas på detta vis! Och jag förstår också verkligen din frustration att gång på gång bli smittad.

Det är första gången jag hör talas om någon som varje gång drabbas på detta sätt av ett vanligt förkylningsvirus (som inte har en annan sjukdom som orsakar det nedsatta immunförsvaret, men dessa personer har inte jobbat ändå). Anledningen till att jag tar upp ovanligheten är att som samhälle måste man ju få till en rimlig samhällsmodell, och det blir aldrig rimligt när en sådan utgår från extremfallen.

Ska man vara samhällsekonomiskt krass så vore det en omöjlighet att förhålla sig till förkylningar och andra vanliga sjukdomar på samma sätt som vi förhåller oss till potentiellt samhällsfarliga sjukdomar. Det finns ju en anledning till att när Covid inte längre bedömdes vara samhällsfarligt så ändrades restriktionerna, trots att det fortfarande finns människor som riskerar att drabbas allvarligt av sjukdomen. Och en anledning till att man inte blir sjukskriven för vanliga sjukdomar på grund av att man riskerar att smitta andra. På samma sätt finns ju många människor som drabbas betydligt värre än andra av tex magsjuka. Trots detta är rekommendationen att stanna hemma ett dygn efter sista symptom, vilket trots att det är ett skämt ur smittspridningssynpunkt är en samhällsekonomisk avvägning även det 🤷‍♀️

Jag instämmer... och då tillhör jag en av dem som har nedsatt immunförsvar (pga medicin). Jag fattar att samhället inte kan ordna in sig efter mig (och mitt immunförsvar).

Däremot tycker jag det är vansinnigt irriterande när uppenbarligen sjuka människor känner ett behov av att hosta och nysa på en på affärer etc. Så har jag tyckt länge, innan min medicinering och innan covid. Det var inte ovanligt att bli hostad på och nyst rakt i ansiktet när jag jobbade som kassörska :yuck: Det vettigaste är ju att göra sitt bästa för att inte smitta någon, inom rimliga gränser.
 
Här i Tyskland där jag är blir man utstirrad vid minsta hosta. Om du dessutom är lite snuvig blir du hemskickad från jobbet. Här är man stenhård fortfarande. Det var iofs så redan före covid. Men vi har ingen karensdag. Dock måste många ha läkarintyg redan första dagen.

På min arbetsplats testar vi fortfarande 2 gånger i veckan för covid...Med snabbtest.
 
Fast nu har vi ju sett att det blir större påverkan på verksamheterna om folk ska vara hemma för minsta lilla?
”Min” verksamhet har fått stänga ner flera gånger sedan covid. Inte för att alla legat däckade utan för att folk har tvingats vara hemma trots att de är arbetsföra. Det hände aldrig förr, trots att vi gick till jobbet med förkylningar.

Samma sak där jag jobbar. Under pandemin var det totalt kaos när folk var tvungna att stanna hemma vid minsta symptom 😅
 
Här i Tyskland där jag är blir man utstirrad vid minsta hosta. Om du dessutom är lite snuvig blir du hemskickad från jobbet. Här är man stenhård fortfarande. Det var iofs så redan före covid. Men vi har ingen karensdag. Dock måste många ha läkarintyg redan första dagen.

På min arbetsplats testar vi fortfarande 2 gånger i veckan för covid...Med snabbtest.

Hur funkar det i praktiken med att man inte får jobba med minsta snuva OCH krav på läkarintyg från dag 1?
 
Men vad skriver läkaren? När det inte är pandemiregler så är det arbetsförmågan som bedömas vid läkarintyg och inte sjukdom.
I Sverige ska tilläggas.
De sjukskriver 3-5 arbetsdagar. När jag var magsjuk fick jag välja om jag ville ha 3 eller 5 dagar.
 
Hade ett stormöte på jobbet. Man klagade främst på att det är för hög sjukfrånvaro. Covid-19 är ju säkert bakom de höga siffrorna tänker jag. Jag har haft tur och på 3 år på denna anställning har jag haft 2 sjukdagar pga maginfluensa.
Vi har ganska ojämn sjukfrånvaro en del (ffa de yngre) är sjuka rätt ofta/mycket medan andra (tex ja som ändå är rätt ung) sällan sjukskriver mig utan jobbar hemma. De resonerar som att är man sjuk är man sjuk, och de har kanske en poäng i det..
Jag har varit sjuk rätt mycket senaste 2 åren sen mitt barn började förskola, men har nog haft Max 3 tillfällen med sjukfrånvaro förra året, en magsjuka, en vaccinbiverkning och en omgång rs där jag faktiskt inte kunde öppna datorn på en vecka, hade över 39 grader 5 dagar i rad och ensam hemma med 3,5 åring 🙈. I år har jag varit sjuk en halv dag redan pga ögoninfektion och läkarbesök pga den.
Innan pandemin var jag sällan sjuk. Nånstans får det ju inte bli en duktighetsfälla och att man jobbar ändå. Minns minst två konferenser jag föreläst på där jag varit riktigt jävla dålig med feber och hosta men åkt ändå för att det inte fanns på kartan att ställa in. Sen gick jag runt och snörvlade bland 100-tals personer och kramade såna man inte sett på länge osv. Det vill jag inte tillbaka till!
 
Vi har ganska ojämn sjukfrånvaro en del (ffa de yngre) är sjuka rätt ofta/mycket medan andra (tex ja som ändå är rätt ung) sällan sjukskriver mig utan jobbar hemma. De resonerar som att är man sjuk är man sjuk, och de har kanske en poäng i det..
Det sistnämnda håller jag med om! Vi har haft en nästan orimlig kultur där det positiva är att vi kan arbeta hemifrån, men det negativa blir att man jobbar även när man mår riktigt dåligt. Har själv alltså legat i sängen med alla lampor släckta, ljusstyrkan neddragen på laptopen och blundat för att lyssna med på ett Teams-möte när jag hade sån migrän att jag var tvungen att kräkas för mötet var för ansträngande...
Egentligen brukar jag tänka "är jag sjuk nog för att inte gå till kontoret" borde jag sjukskriva mig, men samtidigt (som jag nämnt tidigare i tråden) kanske jag inte är sjuk nog att inte arbeta med några lättare arbetsuppgifter (typ rensa mejlinkorg och annat GDPR-arbete) så då jobbar jag hemma för att inte smitta på kontoret. Då får kroppen en vilodag, jag förlorar inte inkomst och jag jobbar fortfarande, men med enklare arbetsuppgifter och så får de mer ansträngande vänta en dag eller två.
 
Varför skulle det vara mer troligt?
Känns som att risken är överhängande när man umgås med folk i 8-9 timmar. Man hinner ju få i sig betydligt fler viruspartiklar än om man springer förbi någon på Ica eller liknande.

Med småbarn kan jag köpa den teorin. Men annars? Vart annars träffar man så mycket folk? Och umgås med dem så länge? Eller är det jag som är eremit?

Sin partner och barn, samt eventuella andra närstående man umgås med? Jag vet i och för sig inte vad du jobbar med, men jag skulle säga att de flesta nog umgås närmare (kramar, pussar, sitter nära, sover i samma säng) sin familj och närstående, än sina arbetskamrater. Och med 9h på jobb + 2h restid och eventuella ärenden så spenderar nog fortfarande många halva dygnet med sin familj/partner. Jag vet många som sover bredvid varandra (partner/barn) även om någon är sjuk, de har inte plats för flera sovplatser eller så är barnet ledset.

Även på buss, tåg, tunnelbana så står man ofta trängre än vad åtminstone vi är på mitt kontor. 1h på en buss bredvid en smittsam resenär är mer nära än vad vi har våra stolar på möten.

Även om du själv kanske inte har partner eller barn, så tror jag att bland dina sjuka kollegor så är sannolikheten minst lika stor (själv tror jag större) att de smittats på annat ställe än att de har i övrigt friskt umgänge och har smittat varandra på arbetsplatsen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 970
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 754
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 200
Senast: Enya
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp