Hög tid att diskutera veterinärbristen

Ridsports krönikör Christel Behrmann bor i Skåne, och säger själv att hon har tur med närheten till ett regionssjukhus för hästar. Men hon är också väl medveten om att det inte ser ut så i resten av landet. "Jag kan bara föreställa mig vilket trauma det är för djurägarna och lidande för hästarna.", säger Christel.
 
Ja alltså, jag har 4 timmars restid (med släp) till närmaste jouröppna hästklinik. Den tidigare ATG-kliniken, som sen köptes av Evidensia, på Kalmartravet var öppen på dagtid men utan stationärvård. Den stängdes för några år sedan, men nu har det öppnat en privat klinik där - dock fortfarande på dagtid, vardagar.
Jag har sedan många år bestämt mig för att det som inte kan göras hemma eller inne på kliniken i Kalmar kommer inte göras på mina hästar. Jag måste alltså ha närmare till beslut om avlivning än jag kanske behövt om det funnits jourklinik på närmare håll. Eller större utbud av distriktsveterinärer med vettig hästkunskap.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
785
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 710
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 692
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp