Högervåld vs vänstervåld (utbruten från Varför tycker folk att SVT är ”vänster”?)

Jag ser inte hur det är att försköna att diskutera grader i helvetet. För mig är fortfarande målet att utrota judarna en grad varmare helvete än omvänd judarna, annars utrota dem. Utan att försköna det hemska i att döda oliktänkare.


Det där var väl uttryckt! Även om jag också egentligen är emot att diskutera grader i helvetet så är jag helt med dig på den gradskillnad du beskriver!

Så ni menar alltså att det sovjet gjorde i gulag var motsvarande "omvänd judarna, annars utrota dem"? Då måste alla de miljoner människorna som de dödade bara varit otroligt envisa som vägrade låta sig omvändas då.
 
Så ni menar alltså att det sovjet gjorde i gulag var motsvarande "omvänd judarna, annars utrota dem"? Då måste alla de miljoner människorna som de dödade bara varit otroligt envisa som vägrade låta sig omvändas då.

Saker är inte svartvita. Men de sovjetiska lägren var mer av "korrektions- och arbetsläger" och de nazistiska var "dödsläger". I praktiken tangerade Stalin nånstans däremellan under ett antal år, men det var aldrig det planerade syftet med lägren som sådana.

Men vi pratar liksom grader i helvetet. Om skalan är från 0 till 100 så ligger nazisterna på 99 och kommunisterna på 98. Att försvara något skulle ligga på kring 10. Att acceptera något skulle ligga kring 1.

Jag tycker att det är viktigt att förstå skillnader och likheter i historiska händelser, och därmed kunna förstå både sin samtid och framtid.
 
Så ni menar alltså att det sovjet gjorde i gulag var motsvarande "omvänd judarna, annars utrota dem"? Då måste alla de miljoner människorna som de dödade bara varit otroligt envisa som vägrade låta sig omvändas då.

Ja, det är nog en korrekt analys att regimkritiker, frispråkiga författare etc i Sovjetunionen (och fler vänsterdiktaturer, även dagens Kina) är att betrakta som "envisa som vägrade låta sig omvändas". Jag ser dem som hjältar som har lyckats hålla fast vid och kämpa för sina ideal även under en så fruktansvärd regim som den sovjetiska kommunismen. Det finns absolut ingenting som rättfärdigar den behandling de utsatts för. Och som samhällssystem ser jag kommunismen som det uslaste av de usla.

Men det finns ju inte heller något som ursäktar den behandling som nazisterna utsatte judar, romer, homosexuella, funktionshindrade osv för - att rensa ut dem bara för att de var vad de var, liksom. Och ett nazistiskt samhällssystem är ju inte heller något man vill leva i, direkt.

Jag kan möjligen tycka att etnisk utrensning som nazisterna satte i system är ett litet, litet snäpp mer osmakligt men båda är ju låååååångt över gränsen ändå. Och jag tror att kommunistiska regimer totalt sett har fler människoliv på sitt samvete än nazismen. Dessutom gjorde ju även kommunisterna utrensningar pga funktionshinder, homosexualitet, psykisk sjukdom etc. och även nazisterna gjorde sig av med politiska oliktänkare, så i stort har de väl gjort sig skyldiga till samma typer av brott, bara med lite olika "twist", tänker jag.
 
Ja, det är nog en korrekt analys att regimkritiker, frispråkiga författare etc i Sovjetunionen (och fler vänsterdiktaturer, även dagens Kina) är att betrakta som "envisa som vägrade låta sig omvändas". Jag ser dem som hjältar som har lyckats hålla fast vid och kämpa för sina ideal även under en så fruktansvärd regim som den sovjetiska kommunismen. Det finns absolut ingenting som rättfärdigar den behandling de utsatts för. Och som samhällssystem ser jag kommunismen som det uslaste av de usla.

Men det finns ju inte heller något som ursäktar den behandling som nazisterna utsatte judar, romer, homosexuella, funktionshindrade osv för - att rensa ut dem bara för att de var vad de var, liksom. Och ett nazistiskt samhällssystem är ju inte heller något man vill leva i, direkt.

Jag kan möjligen tycka att etnisk utrensning som nazisterna satte i system är ett litet, litet snäpp mer osmakligt men båda är ju låååååångt över gränsen ändå. Och jag tror att kommunistiska regimer totalt sett har fler människoliv på sitt samvete än nazismen. Dessutom gjorde ju även kommunisterna utrensningar pga funktionshinder, homosexualitet, psykisk sjukdom etc. och även nazisterna gjorde sig av med politiska oliktänkare, så i stort har de väl gjort sig skyldiga till samma typer av brott, bara med lite olika "twist", tänker jag.

Jag tycker att de är barn av samma tanke på nåt sätt. Som om höger-vänster skalan blivit en cirkel och extremerna möts på nåt sätt...
 
Jag tycker att de är barn av samma tanke på nåt sätt. Som om höger-vänster skalan blivit en cirkel och extremerna möts på nåt sätt...
Ja, jag håller med! Helt olika ideologier, men leder ändå till samma förfärande resultat att man stänger in människor i läger och antingen dödar dem direkt eller låter dem arbeta ihjäl sig. Faktiskt helt obegripligt!
 

Liknande trådar

Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 892
Senast: vallhund
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 986
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp