Högskoleprovet

Säkert helt åt väggarna. Men om jag minns rätt så tänkte jag såhär på riktiga provet (utan att veta om man kan räkna så? :angel:):

En liten pump fyller karet på 60 min. 15 min (tiden för stora) är en fjärdedel av 60 min. Då tog jag 15 min / 4=3.75 min. Tänkte att jag då får fram hur mycket längre tid det tar för den lilla pumpen att fylla x-mängd jämfört med stora.

Den stora och lilla pumpen tillsammans kommer då fylla karet på 15-3.75= ca 12 min (11.25)
 
Hur räknar man ett sånthär tal? :) 6/(roten ur2).

Jag vet ju att man ska skriva roten ur både uppe och nere men hur gör man när bara det ena är roten ur från början? Går väl inte bara att sätta dit ett roten ur på 6:an utan att göra något med roten ur 2:an? :)
 
Säkert helt åt väggarna. Men om jag minns rätt så tänkte jag såhär på riktiga provet (utan att veta om man kan räkna så? :angel:):

En liten pump fyller karet på 60 min. 15 min (tiden för stora) är en fjärdedel av 60 min. Då tog jag 15 min / 4=3.75 min. Tänkte att jag då får fram hur mycket längre tid det tar för den lilla pumpen att fylla x-mängd jämfört med stora.

Den stora och lilla pumpen tillsammans kommer då fylla karet på 15-3.75= ca 12 min (11.25)

Bättre och mer rätt lösning här än min! :)
1 liten pump = 1 timme
1 stor pump = 15 min dvs 1/4 av en timme. 4 stora pumpar x 15 = 60 min. Man kan tänka såhär: 4 stora pumpar kan fylla 4 tank på 1 timme, en liten pump kan fylla en tank på 1 timme, alltså totalt kan du fylla 5 tankar på en timme (4stora+1liten) om de startar samtidigt tar det alltså 60/5 = 12 minuter.
 
Bättre och mer rätt lösning här än min! :)
1 liten pump = 1 timme
1 stor pump = 15 min dvs 1/4 av en timme. 4 stora pumpar x 15 = 60 min. Man kan tänka såhär: 4 stora pumpar kan fylla 4 tank på 1 timme, en liten pump kan fylla en tank på 1 timme, alltså totalt kan du fylla 5 tankar på en timme (4stora+1liten) om de startar samtidigt tar det alltså 60/5 = 12 minuter.
En annan variant är att en stor pump motsvarar fyra små så de två tillsammans blir som fem små pumpar och alltså tar det en femtedel av tiden jämfört med en liten.

6/sqrt(2) = 3*2/sqrt(2) = 3 * sqrt(2) *sqrt(2)/sqrt(2) =3 * sqrt(2) ~= 3 *1.41 = 4.23
men man kan nästa lika gärna ta 6/1.41 direkt.
 
Om 3 veckor är provet gjort och förhoppnings vis kan man rätta med glädje ganska exakt denna tid :D Ska verkligen försöka lägga i en extra växel tiden fram till provet, känner mig rätt taggad faktiskt men även lite nervös eftersom mycket hänger och faller på kommande prov :nailbiting: tänkte sitta imorgon och göra ett gammalt, mitt enda problem är att det inte finns en uppsjö av gamla XYS & KVA utan tillslut lär man sig de gamla proven.
 
@canine Lycka till på den "stora dagen"! :D

Ett sent men stort tack :) ska försöka ta vara på de sista dagarna nästa vecka, har fått till en rätt bra höjning på kvant när jag gör övningsprov hemma men är rädd att det inte ska gå lika bra på riktiga provet, hoppas dock att man kan vara lycklig nästa söndag ;)
 
Snart är det dags! :D Jag är superpepp! På torsdag ska jag handla det som behövs till lördag .. lunch, mellanmål, lite godis, youghurt etc, jag behöver mycket energi! :) Hur känner ni andra?
 
Här är en till som ska skriva :D Skrev nog 1.3 sist men det var många år sen :D Hoppas på att klara 1.0 eller över, är absolut totalt vrålkass på matte. Sist jag fick betyg i matte var på gymnasiet för sex-sju år sedan och det var godkänt med motiveringen "Jag ser ju att du försöker så hårt och har ett bra logiskt tänkande även om svaren inte blir rätt". Fick ihopskrapat åtta rätt per del på de olika testproven som ligger på nätet så jag hoppas det blir bättre på lördag :o
 
Här är en till som ska göra HP för första gången, Är totalt värdelös i matte och blir superstressad av prov så försöker tänka att ifall de går åt helvete så kan jag försöka igen i höst.
 
Snart är det dags! :D Jag är superpepp! På torsdag ska jag handla det som behövs till lördag .. lunch, mellanmål, lite godis, youghurt etc, jag behöver mycket energi! :) Hur känner ni andra?

Jag är också pepp, tänkte köra på samma matplanering som jag brukar :D, ett äpple/rast förutom sista rasten då det blir en chokladbit ist. för lite extra energi (när sockerdippen kommer är provet klart därför jag tar det sist ;) ), tänkta ha någon pastasallad med som går lätt att äta och inte behöver värmas på lunchen :) Jag är enbart lite rädd för att inte få en bra placering i provsalen samt att jag ska bli ofokuserad under dagen, är rädd att inte förbättra mig, men det blir som det blir tänker jag, kan enbart göra mitt bästa när jag väl sitter där :nailbiting:
 
Här är en till som ska göra HP för första gången, Är totalt värdelös i matte och blir superstressad av prov så försöker tänka att ifall de går åt helvete så kan jag försöka igen i höst.

Lycka Till ni som ska skriva imorgon :)
 
Någon som vet om man får ha hörselskydd (helt vanliga utan radio o skit såklart) eller öronproppar? Blir så himla lätt ofokuserad av små ljud :( :down:
 
Känner mig supertaggad, ligger just nu i feber och har vansinnigt ont i hela kroppen + vanliga förkylningssymtom, till och med att duscha känns som en plåga!

Blir en lååång morgondag! :yuck:
 
Någon som vet om man får ha hörselskydd (helt vanliga utan radio o skit såklart) eller öronproppar? Blir så himla lätt ofokuserad av små ljud :( :down:
Jag har hört att det är okej med öronproppar, men tänker själv fråga imorgon för att vara säker. Det borde ju vara chill dock eftersom det bara är en propp (och de protesterade inte över att jag hade näsdukar på bänken och fem kg snorpapper i näsan ett år). Så ta med och fråga :)
 
Hoppas att provet går bättre för er än för mig idag (inte så svårt kanske...) och att ni rockar provet!

Själv insåg jag att plånboken som alltid ligger i bilen inte låg i bilen idag utan i hallen. När jag var framme på provorten med 30 minuters marginal. Hade ju inte vart något problem om inte resan i sig tog 30 min lagligt. Lärdom till höstens prov om jag inte kommer in på betygen (den chansen är mindre dock men inte obefintlig).

Så åter igen, lycka till.
 
Nej så tråkigt :( känns sådär här just nu. Precis som i höstas missade jag en hel sida och fick således chansa på sånt jag EG kan eftersom tiden var slut :down:
 
Man får inte ha öronproppar .. Jag hade gärna haft det annars :p

För mig har det känts ganska bra men jag hoppas att de dömer bort det verbala pass som varit. Men så nöjd med mig själv att matten känns så bra! Börjar med diagrammen så att jag verkligen hinner med dem och jag har haft ca 5 minuters marginal både gångerna! Tips till er andra också, för mig går det mycket bättre att börja med diagrammen som sagt men också med svenska och engelska läsförståelsen, de delar man oftast behöver längst tid på ..
 

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
4 984
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 538
Senast: zassoo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 488
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Inspirerad av tråden om karriärbyte slänger jag ut frågan till allvetande buke; Vilket jobb skulle passa mig? Lite "kort" info om min...
Svar
2
· Visningar
495
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp