Bukefalos 28 år!

Höja försäkringen

paradiset

Trådstartare
Någon som vet om man måste göra en hälsoundersökning på hunden för att få höja maxnivån på sin försäkring? Har folksam 50 000 och vill höja till stor på 75 000 då han fyller 7 år och det är ju ofta på ålderns höst de börjar bli sjuka.
 
Någon som vet om man måste göra en hälsoundersökning på hunden för att få höja maxnivån på sin försäkring? Har folksam 50 000 och vill höja till stor på 75 000 då han fyller 7 år och det är ju ofta på ålderns höst de börjar bli sjuka.

Vad jag förstår ska det inte behövas, men de gör uttryckligen undantag för sådant som förelegat innan höjning så jag antar att det finns risk för konflikt där...
Och jag antar du vet att du måste hinna teckna innan han fyller sju? :)
 
Nix innan han fyller 8 men han blir 7 år den 20 maj och det inleds en ny period från midsommar och antar jag måste kontakta dem innan den nya börjar. Han har bara utnyttjat försäkringen för ett hundbett, drän *2 så tror inte de kan hitta några undantag pga det...
 
Någon som vet om man måste göra en hälsoundersökning på hunden för att få höja maxnivån på sin försäkring? Har folksam 50 000 och vill höja till stor på 75 000 då han fyller 7 år och det är ju ofta på ålderns höst de börjar bli sjuka.
Nu är ju min ena bara 3,5 år - men jag har precis höjt veterinärvårdsdelen på försäkringen från 50.000 till 75.000 kr utan problem. Dock har hon inte varit sjuk eller skadad.
 
Nix innan han fyller 8 men han blir 7 år den 20 maj och det inleds en ny period från midsommar och antar jag måste kontakta dem innan den nya börjar. Han har bara utnyttjat försäkringen för ett hundbett, drän *2 så tror inte de kan hitta några undantag pga det...

OK, då antar jag att du har snackat med dem och det är jag som har fattat villkoren fel (försökte hjälpa en kompis så har lusläst dem, men hennes hund är avsevärt yngre så det var inte något avgörande), ledsen att jag försökte leda dig vilse där!

Undantagen som de är formulerade verkar dock inte vara bara för tidigare problem, utan även för saker man kan "anta" att hunden led av innan? "Skadefall anses ha inträffat vid den tidpunkt skadan eller sjukdomen enligt veterinärmedicinsk erfarenhet påbörjats, oavsett när skadan eller sjukdomen först kunnat iaktagas." Så om man kan anta att hunden blev smittad av något veckan innan man bytte upp, så är det kört... O_o

Jag undrar även över aktsamhetskraven, "hunden ska inte överansträngas". Min paranoida sida hör genast protester om att försäkringen inte gäller för att skadan i sig är ett bevis på att hunden överansträngts... Men förhoppningsvis är jag bara för skeptisk. :o
 
Jag har också funderat över att byta, men jag fick så konstiga svar när jag ringde och frågade. Jag tecknade försäkringen alldeles innan de gjorde den här förändringen, så då hamnade jag ju i mellankategorin och jag antar att det är för att den mest liknar den man hade tidigare. När jag ringde och ville ändra påstod han jag pratade med att det behövde jag inte göra för jag hade minsann allting som fanns i den stora, utom 75 000 då. Men det har jag ju inte alls det så jag förstår inte varför han påstod det?
Nu har jag precis betalat in för försäkringen så jag gissar att jag inte kan göra ett byte nu? Utan måste vänta tills nästa år? Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, jag klarade ju mig på 50´ med förra hunden som vi var in och ut med hos veterinären hur mkt som helst..
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
905
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
779
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej igen! Undrar hur mycket pengar ni lägger ner på hund/ hundar i månaden? Inkl. Försäkring, hundfoder, mediciner osv. håller på räknar...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 008
Senast: Sofie.S
·
Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp