Höja kraftfodret eller lusern?

jennenenne

Trådstartare
Min häst får HippoGrow Alfa + lusern, och han har nu tappat i vikt, vilket han även gjorde förra vintern. Jag trodde mig dock vara väl förberedd i år då han nu fått lusern ett tag (förra året fick han inte lusern förrän jag märkte att han gått ned i vikt runt främst hals och bakdel). Hur som helst, så nu behöver jag ju antagligen öka mängden. Skulle ni öka lusernen? Kraftfodret? Eller båda? Eller kanske rent av ge något mer/något annat?

Utöver detta om det är relevant så får han hösilage (kanske max ca. 8kg per dag, tyvärr äter han inte mer än så även om jag skulle vilja). Han får även olja, b-vitaminer och mineraler.

(Jag vet att man oftast blir rekommenderad att kolla så hästen inte har mask, kolla tänderna osv, detta är jag medveten om och det har gjorts - så därför är bara foderfrågan relevant) :D
 
Jag tror du får bättre svar om du skriver vad det är för häst, hur stor hästen är, vad den väger, ålder plus hur mycket kraft/lucern och olja den får nu:)
 
Möjligt, men känns liksom som frågan är väldigt generell om vad folk höjer först av lusern eller kraftfoder därför tänkte jag att de uppgifterna inte var helt relevanta även om de antagligen inte hade skadat att skriva dit det haha. :)
 
Möjligt, men känns liksom som frågan är väldigt generell om vad folk höjer först av lusern eller kraftfoder därför tänkte jag att de uppgifterna inte var helt relevanta även om de antagligen inte hade skadat att skriva dit det haha. :)
I och för sig, men man vill ju gärna veta om grovfodergivan är tillräcklig innan man börjar öka på kraften, t.ex. 8 kg hösilage är ju inte mycket för en stor häst, inte ens om det är torrt. Är det däremot en ponny i träning som äter 8 kg hösilage kanske man förr ökar kraften för att få ett snabbt resultat.
 
@akleja förstår hur du menar. Vill han inte ha mer hösilage kan jag dock inte tvinga i honom det, vilket är en bra anledning till att höja lusern som @LaMirage sa.

Det är iaf en 18-årig valack på ca. 155cm. Han tränas i princip inte alls pga gamla skador på både honom och mig men vi kommer förhoppningsvis igång igen när marken börjar tina upp så man faktiskt kan använda paddocken eller ridvägarna utan att bryta benen av sig. :)
 
@akleja förstår hur du menar. Vill han inte ha mer hösilage kan jag dock inte tvinga i honom det, vilket är en bra anledning till att höja lusern som @LaMirage sa.

Det är iaf en 18-årig valack på ca. 155cm. Han tränas i princip inte alls pga gamla skador på både honom och mig men vi kommer förhoppningsvis igång igen när marken börjar tina upp så man faktiskt kan använda paddocken eller ridvägarna utan att bryta benen av sig. :)
Håller med @LaMirage.
 
Känner också att kraftfoder kanske är lite meh egentligen, främst för att han inte rör sig särskilt mycket, men HippoGrow Alfa känns bra för att det är mer protein i, och han behöver protein. Vet inte om jag är ute och cyklar men blev också rekommenderad det av foderrådgivare.
 
Lusern är ju grovfoder, så jag hade ökat det först :) Har du analys på hösilaget? För mycket protein kan göra att hästen tappar vikt, faktiskt.
 
Min gamla föll ur i höstas, då fick hon bara lusern och linfröpellets som kraftfoder, bytte ut lusernen mot korn och tycker att hon blivit bättre i hullet :). Höet innehåller redan mycket protein så då tänkte jag att det nog var bättre att öka energin/fettet :p (ska man bygga muskler är det nog bättre med protein men nu ville jag bara ha lite mer fett på en gammal häst :p). Så nu får hon korn, linfröpellets och linfröolja.

Brukar annars köra med lusern som grund i kraftfodret, är sällan jag faktiskt gett energi rikt foder då det bara har behövts lite för att blanda mineraler i. Men nu blev så mycket protein, och hästarna funkar finfint på kornet :).
 
Vad har grovfodret för näringsvärden? Lucern är ett jättebra fodermedel men är det överskott av protein i foderstaten kan du behöva lägga till mer energi. Antingen kraftfoder typ havre eller olja beroende på vilken mängd hästen äter idag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
7
· Visningar
981
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 824
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
905
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
3 974
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp