Höja taket, är de möjligt? *bilder*

Jiovedi

Trådstartare
Det är så här att i höstas köpte vi vår drömgård där vi har ett stall som är byggt i en gammal ladugård. Jag har hela tiden funderat på en lösning på stalltaket (innertaket) då det inte är tillräckligt högt för mitt sto, och jag vill nu ta tag i detta med en takhöjning. Vi har lösdrift där hon gått tidigare men det visade sig att hon inte fixade detta och behöve få komma in på box. så nu är det dags att fixa takhöjningen. Men nu till det hela, går detta?

Denna ladugård är byggd någon gång på 1800 talet. Det går en bärande träbalk mitt igenom stallet som håller upp timmret som ligger tvärgåendes över stallet. Men nu till min fråga? denna balk är ju det som gör att takhöjden ej är tillräcklig. går det att ta bort denna? vi funderar på att helt och hållet ta bort hela innertaket / loftgolvet över stalldelen, Och ha det öppet till nocken över stalldelen och behålla resten av loften. vi vill alltså bara ta bort en del utav innertaket/loftgolvet. så det blir helt öppet i stalldelen.

Men går detta? eller lär vi sätta nya balkar längre upp? någon som gjort detta? eller vet någon som har? eller någon som kan komma med tips eller ideer på hur vi kan göra.

Min far är en mycket duktig snickare/husbyggare, men han är tyvärr på andra sidan jordklotet ett tag till, så jag tänkte att jag kanske kunde få lite tips utav er.

Lägger in lite bilder på hur vi har tänkt m,m...

Takstommen underifrån
32134502.jpg


såhär ser det ut underifrån loftet. (stalltaket ser ut så under innerpanelen)

32134499.jpg


såhär ser helheten ut på loftet. har ritat ut de vi vill ta bort.

32134492.jpg


Hur gör man med dessa. dessa är väl bärande? ligger dom på en timmerstock eller hur är det? går det att göra så man kan höja taket/golvet på något vis, kanske placera dessa så man stödjer upp dem på en balk inne i stallet och går efter den med en boxvägg. tror nämligen att den hamnar precis där vi nu har en boxvägg i stallet.

32134494.jpg


såhär ser innertaket ut nu, men jag vill ta bort allt. Även den vita balken som går tväts över gången? är detta möjligt? om inte annat, kan man höja detta på något vis?

32134572.jpg



Någons om kan se hur ladan bär sig? är den mittersta balken bärande för hela ladugården eller endast för att hålla upp loftgolvet?


Tacksam för massor med ideer och var..
 
Sv: Höja taket, är de möjligt? *bilder*

Vore jag dig skulle jag kolla om det var möjligt att sänka golvet, för som jag har förstått det så är det enklare än att höja taket.
Å andra sidan ger takhöjning rätt stor förbättring av luftvolym.
 
Sv: Höja taket, är de möjligt? *bilder*

Vore jag dig skulle jag kolla om det var möjligt att sänka golvet, för som jag har förstått det så är det enklare än att höja taket.
Å andra sidan ger takhöjning rätt stor förbättring av luftvolym.

Tack för ditt svar. Tyvärr tror jag inte att detta är
Möjligt Att bila upp allt och lyckas få ner de minst 40cm, vi har funderat på det vl med men tror nog att höjning av tak skulle vara en bättre lösning om
Det nu är möjligt.
 
Sv: Höja taket, är de möjligt? *bilder*

Hur högt har du taket generellt?

Bjälkar i gamla hus håller inte bara upp innertak, utan stagar även upp väggar.

Har du 2,20 i generell takhöjd, så hade jag nog helt enkelt sågat ur innertaket i boxen o byggt en "låda" på loftet för att få rätt takhöjd i boxen :)
 
Sv: Höja taket, är de möjligt? *bilder*

Det värsta är att jag tror att där bjälken är som
Lägst är det bara 215-220 Max. Resterande tak är omkring 240. Jag vill ju helst höja hela taket i stalldelen till nocken och ha bjälkarna på 3m höjd ungefär. Kan man bara höja taket i en box? Räknar
Man inte från lägsta punkt i stallet. ? Är så dålig
På detta.
 
Sv: Höja taket, är de möjligt? *bilder*

Mittbjälken tror jag inte blir några större problem, men om du behöver 40 cm så måste väl också de tvärgående bjälkarna bort?
 
Sv: Höja taket, är de möjligt? *bilder*

Mittbjälken tror jag inte blir några större problem, men om du behöver 40 cm så måste väl också de tvärgående bjälkarna bort?

Precis. Men de borde väl gå att höja allt? Men att sedan inte lägga på något nytt tak/loft golv.
 
Sv: Höja taket, är de möjligt? *bilder*

Det tror jag går, men man bör göra en ordentlig konstruktionsritning så att man kan se vilka krafter som verkar i konstruktionen och hur man skall förstärka den för att kunna ta bort mitt- och takbjälkar.

Sen kommer frågan om hur gällen (loftet) skall ventileras för det blir en hel del fuktig luft som stiger upp där utan innertak.
 
Sv: Höja taket, är de möjligt? *bilder*

Någon som har höjd sitt innertak i en likande ladugård?
 
Sv: Höja taket, är de möjligt? *bilder*

Jag puttar upp denna tråd då jag har samma fråga? Vi funderar också på att höja taket i våran gamla ladugård.
 
Sv: Höja taket, är de möjligt? *bilder*

Jag puttar upp denna tråd då jag har samma fråga? Vi funderar också på att höja taket i våran gamla ladugård.

Min kompis har höjt innertaket i sitt stall som är mycket likt det som TS har fotograferat. De liggande balkarna bär inte upp utan håller så att säga ihop byggnaden och dessa kan man mycket väl ha högre upp. Hennes stall blev hur fint som helst, härligt mycket luft och ändå lite loft för förvaring kvar.

Vi har själva tagit bort innertaket/loftgolvet och höjt de liggande balkarna ca 75 cm i vårt stall utan några problem. Vårt stall dock är mindre och liknar inte TS byggnad.
 
Sv: Höja taket, är de möjligt? *bilder*

skulle aldrig borja ta bort bjalkar i en gammal byggnad da de ar dar for en anledning.. och hur hog hast har du egentligen.. kan du inte flytta din marr till en av de andra boxarna som inte har en bjalke i sig? Eller grava ur cementen/sanka golvet.. att borja pilla med taket/loftet kan bli mkt kostsamt, var sjalv inne pa den iden en gang, och bor goras av en duktig snickare som vet vad han gor.. det ar inget man gor sjalv.. annars star du dar en dag utan yttertak och vaggarna i kollaps..
lycka till och se om du inte kan flytta hasten istallet till annan box.. Iden om "lada" pa loftet var smart forresten..
 
Sv: Höja taket, är de möjligt? *bilder*

kom just pa en annan sak.. kan du inte gora en box i losdriften? eller tva sa har hon sallskap av annan hast.. det ar ju bara tva vaggar som skall upp om du satter den i ett horn.. bara forslag.. vet for lite for att egentligen saga mer.. bara tankte har...
 
Sv: Höja taket, är de möjligt? *bilder*

skulle aldrig borja ta bort bjalkar i en gammal byggnad da de ar dar for en anledning.. [...] bor goras av en duktig snickare som vet vad han gor.. det ar inget man gor sjalv.. annars star du dar en dag utan yttertak och vaggarna i kollaps..

Fast man behöver inte skrämmas heller, om det inte är så att man själv har kompetens nog att avgöra om det går att höja taket eller ej i en viss byggnad!

Det är faktiskt ganska vanligt att höja taket i gamla ladugårdar, jag och min kompis är långt ifrån de enda som har gjort det med lyckat resultat. Men har man inte kompetensen att avgöra och bygga så får man förstås anlita hjälp!
 
Sv: Höja taket, är de möjligt? *bilder*

knapplån

Vi har också höjt tak, byggde ett nytt innertak mycket högre upp. Det är ju svårt att säga bergsäkert att det går, men jag tror nog att det skulle kunna funka. Jag kan inte riktigt beskriva hur vi gjorde eftersom jag inte var med under det arbetet. Men jag vet att min man och byggjobbarna var väldigt försiktiga och hade stöttor och grejor och tog en bit i taget. Ett tips är ju att ta dit en byggare som kan kolla på det och säga vad hen tror.
 
Sv: Höja taket, är de möjligt? *bilder*

Någon som har höjd sitt innertak i en likande ladugård?

Ja, vi höjde taket i en lagård i Småland. Från 1.95 till 2.70. Timmerväggar som gick att använda för stöd till nya åsar ovanför det gamla taket. Resten tog vi bort. Blev riktigt bra! Viktigt är ju att det håller.

I stallet här har vi både sänkt golvet och lagt helt nytt tak. Har 2.45 nu. Räcker för mina små hästar ;) ...Ingen över 1.60 i mkh.;)
 
Sv: Höja taket, är de möjligt? *bilder*

du bör vara försiktig med att plocka bort ngn av dessa balkar.

detta kan påverka taktets vridstyvhet. dsv skiten kan kalva vid ex stark sidvind eller om det är mkt snö på taket och sydsidan rasar av.
 
Sv: Höja taket, är de möjligt? *bilder*

Vi har höjt innertaket på vårt stall. Från 2.20 till 2.90. Vi ersatte de balkar som togs bort med järnbalkar. Om du ska börja ta bort bärande stockar måste de ersättas på annat sätt. Ta hjälp av en ingenjör som räknar ut hur du kan göra i just ditt stall.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Suck... Det har ju dykt upp minst en okastrerad hankatt som stryker här och letar mat, kissar ner mitt silage och ffa skrämmer bort...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 830
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 297
Senast: majha
·
Anläggning Jag har, ännu så länge ganska lösa, planer på att utöka stallet med två boxar i ett befintligt utrymme. Problemet är att takhöjden under...
Svar
11
· Visningar
6 157
Senast: EmelieR
·
Anläggning Sådär, då är alla familjemedlemmar överens om att innertaket måste höjas. Eller tas bort helt ;) Jag ska bygga stall i halva...
Svar
3
· Visningar
2 836
Senast: Cyllene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp