Bukefalos 28 år!

Höja takbjälkar?

Equilina

Trådstartare
Jag har, ännu så länge ganska lösa, planer på att utöka stallet med två boxar i ett befintligt utrymme. Problemet är att takhöjden under bjälkarna i det här utrymmet inte är mer än uppskattningsvis ca 2,20 m, jag vill gärna ha minst 2,70 (och måste troligtvis ha iaf 2,60).
Att bila bort golv är inte ett alternativ, det skulle ge en nivåskilnad på en halvmeter mot angränsande stalldel, om det ens är möjligt att ta ner det så mycket.

Så till själva frågan... Kan man på något sätt höja bjälkarna?
Planen är i så fall att ta bort innertaket/loftet helt.
Yttertaket är relativt nytt så det vill jag helst inte röra, annars hade det klart varit ett alternativ att lägga om alltihop och bygga upp väggarna lite.
 
Sv: Höja takbjälkar?

Man kan göra det men det är dyrt och omständigt. Antingen får man lyfta hela taket och höja väggarna eller så får man byta ut takstolarna till självbärande.
 
Sv: Höja takbjälkar?

Det kan, beroende på konstruktionen, gå att lägga nya "bjälkar" ovanpå innertaket i de delar där det ska stå hästar, förutsatt att innertakets höjd är tillräcklig såklart.
 
Sv: Höja takbjälkar?

Det billigaste borde vara att "bära av" takstolen på en högre höjd och ta väck loftgolvet :)
Har du möjlighet att ta en bild på den befintliga takstolen för att se hur det är uppbyggt idag. Skriv gärna tjocklek med :)

Sen har vi säkert någon duktig här som kan ge fler tips :)
 
Sv: Höja takbjälkar?

kan ni inte höja bjälkarna så att de sitter i takstolarna istället för att ligga på väggarna? vi har så på ena sidan av stallet då vi inte kunde höja väggen mer när vi renoverade. är det samma tak höjd som i nuvarande stallet så är det väll bara nån dm det ska tas upp?
 
Sv: Höja takbjälkar?

Hum.. Menar du att du vill öppna upp hela innertaket ovan den biten så det blir öppet ända upp till yttertaket? Oftast kan man bära av men jag hade tagit kontakt med en kontruktör som kan komma ut och kolla och göra några snabba beräkningar för att se att de håller. Kanske kostar mellan 800-1500kr/timmen men de hade jag tyckt varit värt om de är mina hästar som står under. :)
 
Sv: Höja takbjälkar?

Fast att man inte har innertak betyder ju inte att man inte bär av det :p Men att lägga nytt golv/tak på nya bjälkar kommer vi inte göra, finns ingen mening med det då vi har loft ändå så det räcker och blir över.
Vi kommer ändå inte göra jobbet själva, men är det helt kört att höja bjälkarna där lägger jag ju inte tid och pengar på att ta ut någon för konsultation heller.
 
Sv: Höja takbjälkar?

Med innertak syftade jag på bjälklaget, dvs det som skiljer bottenvåning upp till loftet. I flera fall kan man ta bort det men ibland har det en annan funktion än endast fungera som golv uppe på loftet. Balkarna som bär upp dem har (ibland) en stabiliserande inverkan på konstruktionen. Att då sätta fast detta bjälklaget direkt mot takstolar som kanske bara är byggda från trycket ovanifrån lägger man plötsligt en ny typ av last på takstolarna som de inte helt säkert att dimensionerade för.
Men som sagt, svårt att avgöra så här över internet.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hej! Jag ska bygga en lösdrift 2-3 hästar i skåne. Men enligt jbv så måste jag har tillgång till boxar vid behov. Hur ska jag göra...
Svar
8
· Visningar
2 340
Senast: pulkaskurk
·
Anläggning Det är så här att i höstas köpte vi vår drömgård där vi har ett stall som är byggt i en gammal ladugård. Jag har hela tiden funderat på...
Svar
18
· Visningar
10 988
Senast: Berin
·
Hästmänniskan Om man har ett litet stall med ett ovanliggande höloft i en gammal ladugårdsbyggnad där själva stalldelens takhöjd är låg (säg 2,20 m.)...
2
Svar
20
· Visningar
4 808
Senast: Salasolen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp